Magas az alapjárat? Vigyázz, átver az eladó!

2013.03.07. 10:26
0 hozzászólás

Hétvégén kimentünk endurózni Titóval és Imivel. (Ezt a saját blogomba kéne megírnom, de jó lesz ide felvezetésnek.) Szerencsém, hogy feladtam a Mopedrallyval kapcsolatos terepezzünk robogóval projektet, mert még így is alig tudtunk haladni a sárban, nemhogy robogóval.

Van egy Yamaha TT 350-esem is, berúgós-kompresszoros. Ha valaki érdeklődik, csak annyit mondok: ez nem buzimotor. Nincs önindindító, ráadásul mivel a dekompresszor nem kattan vissza, ahogy gyárilag kellene, el kell találni hatodik érzékkel, hogy mikor van pozícióban a dugattyú. Különben rugdalhatod, amíg meg nem unod, már ha át tudod forgatni egyáltalán. Ez a beépített lopásgátló, innentől gyújtáskapcsoló felesleges, nem is nagyon van.

TT_2013.03.03..jpg

A TT viszonylag komoly enduro, de utcai, murvára még alkalmas gumival úgy csúszik, hogy a hátam közepére nem kívánom, ugyanis én nem stresszelni járok terepre, hanem csak úgy, mint közútra motorozni: relaxálni.

A használtmotor-piac nagyon ügyesen árazza az endurókat. Túraendúrókat, 600-asokat lehet kapni olcsón, pont fordítva, mint új korukban. Használtan a 250-es a drága, mert pontosan tudja mindenki, hogy a 600-as alkalmatlan normálisan terepezni, túl nehéz. Ha azzal ragadsz be valahol, poénosnál jóval több ideig fogsz szívni, a kezelhetőségről nem is beszélve.

Erdőben, sárban, szűk helyeken semmi szükség nagy motorerőre a hobbimotorosnak, a tömeg meg hatalmas hátrány. A mi poroszkálós stílusunkhoz ennyiből olcsóbb és költséghatékonyabb ötvenessel endurózni, vagy Simsonnal, illetve bármi elérhető segédmotorral. Ha szerencséd van, belefuthatsz valami tereprobogóba olcsón, akár valami különlegességbe is, mint a PX-R, vagy a Hercules MX-1, amit vagy bazidrágán mérnek, vagy pont nem tudja a nepper, hogy mi ez és bagóért odaadja, hiszen senki sem keres ilyet.

mx-1.jpg

A Hercules MX-1 nagyon exkluzív kis cucc, élőben én sem láttam ilyet soha. A Honda PX-R-nél kicsit szögletesebb,  egészében véve Babettásabb, Cantilever hátsó futóművű jószág. A német piacon kemény másfél lóerót tudott, de még ez is elég, mivel 58 kiló az egész, ez egy mai nagytestű robogónak közel fele. Érdemes megvenni egy horgász alól, ha jó pénzért hozzájutsz. Ennyit a terepezésről.

 

Egy hülye MX-1 tulajdonos

Nálam robogóügyileg uborkaszezon van. Megyek majd Tibihez a Darázsgarázsba, akihez jöttek új motoros cuccok, amikre majd ránézek, de új robogó nincs és most jobban érdekelne hogy guruljak valamivel, mint az, hogy álldogáljak egy dzsekiben.

Tavalyról elmaradt Asesso Zoli Yamaha nemtudommilyen MBK robogójának a "tesztje", amiben az az érdekes, hogy marhára pörög alapjáraton a motorja. Mondtam is Zolinak, hogy ez szerintem főtengelyszimeringes. Marha okos vagyok ám, mert hallottam Vmax Zsoltitól, hogy ilyen van, ezért most tudom játszani az agyam azzal, hogy értek hozzá, pedig nem.

Közben Budaörsön, Tivadarnál kiderült, hogy tényleg főtengelyszimeringes, meg úgy szar ahogy van. Motorgenerál kéne, ami alkatrész szinten 40 ropi, hiába 3KJ blokk van benne. Pont nem rentábilis egy ötvenezerért vett robogónál, úgyhogy kuka. Mondtam Zolinak, használja a nyáron, annyit talán kibír, aztán szépen el fog halni a blokk teljesen; a robogó jó lesz virágcserép-tartónak a kertbe. 


Miért döglik be a blokk attól, hogy alapjáraton pörög mint a hülye? Nem az alapjáraton pörgés öli meg, hanem a jelenség oka: falsot szív, nem jut be elég olaj az üzemanyaggal és elkopik ez-az, mondjuk a főtengelycsapágy. Mindezt azért írtam le, mert most, hogy a látszólag jó, de még péniszfagyasztó időből lassan átmegyünk tavaszba, rohansz robogót venni még jó áron. Na ennek a dolognak pont ne dőlj be, hogy "magas az alapjárat." Nem magas az, csak éppen nagy eséllyel szét kell húzni a blokkot, valószínűleg a végét is járja, a szerelők meg nem ingyen dolgoznak.