Hoztál szivart?

2013.11.30. 15:11

Aprilia Habana 50

1.jpg
Szinte látom magamat a vörösen izzó, lassan lenyugvó nap fényénél, ahogy a meleg széltől hajladozó pálmafák alatt alatt rágyújtok egy szivarra, miközben fél seggel az oldalsztenderre támasztott Habanán ülök és a homokos tengerpartot bámulom. Nyilván valahol Kubában.

4.jpg

A Habanát ilyen külsővel áldotta meg a sors: baromi erős a dizájn. Ránézel és kell. Vagány. Robogó born to be wild, oké, most kicsit gúnyolódok, bár azt a testvérmodell érdemli inkább: van fémkormányos robogócsopper verzió is, Customnak hívják. Ez a Retro, de nem baj, talán jobban is tetszik, letisztultabb, kevésbé csicsa ez a forma. Hogy fokozzam: ha jól értem az internetet, a Habana Mojito néven is fut.

12.jpg

Mondom: átkozottul erős a dizájn, ráadásul segédmotorhoz képest a jármű nagyon testes is. De jó lenne pöfögő négyütemű blokkal! Persze 125-ösben, mert egy ötvenesnél a magas fordulatszámok miatt nem valami öblös a hang. Van ilyen verzió, mondanom sem kell, csak hát ugye az illegális segédmotornak. Megesküdtem volna, hogy a kettő tök ugyanaz, de nem: a tengelytáv sem egyezik és a hátsó fékdob átmérője nagyobb. Az ötvenes csak kétütemű, de megtévesztően nagy testű az is.

14.jpg
A pálmafás képben nem csak a helyszín hibádzik meg hogy nincs oldalsztender, hanem az is, hogy nem dohányzom, még szivart sem: nem cigizéssel és kávézással kellett felnőtté válnom, a tengeri herkentyűket meg nem szeretem, például a rákot. Nekem elég, ha rágyújtás helyett a motort gyújtjuk be. Ami most nem volt könnyű annyira, mert régóta állt.

9.jpg
Ja, meg a meleg szél helyett 5 fok volt, én hülye pedig otthon felejtettem a sisakomat és a kesztyűmet, pedig mindkettőből van egy rakás. Kaptam kölcsön egy chopperes bilisisakot, ami még nem az a kipa jellegű minimalista alibi sisak, de azért normális jet-sisak szintű sem, holott annak se vagyok nagy rajongója, főleg hidegben. Így azon felül, hogy fáztam, a fejemen levő kramanc által kiváltott méla undorral indultam neki szegény Habanát kipróbálni. Ez most nem volt kellemes.

10.jpg

Nagy test ide vagy oda, az lábtér nem olyan bőséges. Kissé nagyobbnak képzeltem, azt hittem, valami díványrobogós pozíció lesz, de nem sokkal jobb az átlagnál. Igaz, utasnak is akad hely, annyira, hogy nem kell kihajtós lábtartó, a trepnin az utas lába is elfér, de ez azt hiszem lényegtelen információ.

5.jpg

Nem valami vehemens, de ez nem baj: a Habana ilyen krúzolós robogónak néz ki. A futómű elöl segédkaros, kissé Vespa-utánérzés is lehetne, de itt mindkét oldalon van eszcájg. A futóműelemek kissé rozsdásak, ez nem áll neki jól. Van néhány repedés, pedig itt valós az idős hölgy tulajdonos, el is lehet dönteni ennek ismeretében, hogy ez előny-e. Az öntött felnik nagyon szépek. Kevésbé kockázatos motorépítésnek el tudok egy ilyet képzelni: szétszedi az ember, lefújja, leszinterezi amit kell, kerekeket felpolírozza. Elöl tárcsafék van, hátul dob; a kerekek elöl 12-es, hátul 10 collosak, 120 ill. 130-as gumival. 

11.jpg

Finoman akartam mondani, hogy mentem már gyorsabb robogóval is, ami nem baj, de jobb karakterisztikájúval is, a meglepetés azonban a kezelhetőségnél jön. Próbálom érthetően kifejteni: konkrétan ez a darab nem megy túl jól, nem annyira kényelmes, mint ahogy kinéz, láttam már jobb fékeket is. De meglepően jól kanyarodik. Szinte mint egy motor!

8.jpg

Minden bizonnyal a hosszú tengelytáv az oka, de a robogós kellemetlenkedés a kanyarban itt nem jelentkezik, a Habanával jó kanyarogni. És ez nagyon sokat nyomhat a latban. Már ha leszámítom, hogy itt egy korábbi ártalmatlannak tűnő felborulás és az elhasználódás miatt van némi kolbász-érzésem. 

7.jpg

A Habana gyárilag egy minőségi termék. Szép részletekkel, gyönyörű műszeregységgel, ízléses kipufogóval, középállvánnyal, nagy üléssel, a nem létező utasnak kényelmes és ízléses kapaszkodóval és úgy általánosságban is kényelemmel. Legfőbb hibája talán a vártnál kisebb sisaktartó, de mivel eleve nem túl régi típus, az ára viszont nem magas, igen csak jó vétel. Már persze ha a kínálat alsó részét nézzük: 110-ért tudom a legolcsóbb ötvenest, ami azért esztétikailag nem tökély, és a határ természetesen a csillagos ég.

2.jpg

Nem tudom azt mondani, hogy bizonyos szempontból nem csalódás, de azt sem, hogy nem tetszik. Ha stílusos robogót akarsz, az Aprilia Habanát figyelembe kell venni. Különösen a retro változatot, mert az olcsóbb és letisztultabb. A motorhoz hasonló viselkedés pedig a szememben hallatlan előny.