A legvagányabb robogó ever!

2014.07.22. 17:22
0 hozzászólás

 12.jpg

Van abban valami költői, amikor Drag Starral érkezek megnézni egy Dragstert. Az Italjet robogója nagyon innovatív: a tervezők tudomásom szerint szabadalmaztatták a RAAD-nak nevezett függőcsapszeges első futóművet és az Space Frame-nek (űrváz, érted!) nevezett térhálós vázat.

2.jpg

A világon az egyetlen ilyen robogó ez: sokak szerint az inspiráció a Yamaha GTS-ből jött a futóművet illetően, de meg nem mondom, hogy tényleg hasonlít-e a futómű szerkezete, leszámítva, hogy a rugóstag a GTS-en biztosan nem ott van, ahol a Dragsteren, mivel a GTS egy motor. A váz nyilván Ducati ihletettségű.

8.jpg

1998-tól gyártották 2003-ig, ami azt jelenti, hogy nem volt túl nagy siker; talán túl extravagáns a forma. Az ötvenes verzió Suzuki blokkját sem szokták rommá dicsérni. (Update: közben tudtam meg, hogy a Dragster 50-es blokkja nem ugyanaz a Suzuki eredetű Morini blokk, ami az Italjet Formulában van, hanem megbízható, sima fekvő Minarelli.) Szerencsére van 125-ös, 180-as és még 250-es is.

13.jpg
A magyar használtpiacon akad azért néha, de alapvetően ritkaság. A kistesó, az Italjet Formula jóval gyakrabban fordul elő; ennek ránézésre hasonló az első futóműve, de nincs térhálós váza. Nem biztos, hogy mernék ilyet venni, mert ehhez szerezni egy idomot nem tűnik túl egyszerűnek, ha felborul. Az árak 100-tól mennek felfelé a Formulánál, de egy jó Dragster valószínűleg már komoly pénz. Főleg, ha van benne néhány meglepetés-feature, mint ebben a példányban.

7.jpg
Először is: 50-esre számítottam, és ez bizony 180-as. Nyilván a Gilera Runner FXR 180 blokkja, ami aztán megyeget szépen alapban is. Gyárilag 19,4 lóerő, azaz majdnem 20, amit egyébként 8000-nél ad le, azaz kétüteműhöz képest nem kell halálba pörgetni. De itt volt tuning is: kompletten meg lett építve a blokk (33 le!), és egyéb praktikus átalakítások is történtek, pl. a kormány környékén, meg a Koso műszeregység sem gyári.

9.jpg
Gyárilag csutkakormány (!) volt rajta, igen szép kidolgozású felső villahíddal, ebbe integrált műszeregységgel. Az egész Dragster egy nagy villantógép, ez kétségtelen.

11.jpg
A mostani ábra ennél egyszerűbb, de a hagyományos kormány - amihez szépen kimarták az eszcájgot - szinte biztosan előnyösebb. Már csak az üléshelyzet miatt is, mert az azért mindenképp robogós, ami 33 lóerővel kissé ijesztő is lehet. Szerencsére az ülés seggtámaszos, de a futómű azért kellőképpen ideges a kis önsúly és a rövid tengelytáv miatt ahhoz, hogy ne most akarjak világmegváltó tesztet alkotni a meglehetősen szar hegyvidéki aszfalton.

3.jpg
Inkább úgy álltam hozzá, hogy hétköznapi robogóként kezeltem, és az nem könnyű. Nem mondom, hogy olyan rettenetesen húz, mert sokat elvesz a variátor meg a motoros rutin, de hogy milyen jól megy, azt talán azzal tudom legjobban kifejezni: legális, 50-es tempónál szinte nem forog a motor. Pömpörömpömm, így megy, itt még nem húz egyenletesen. Az valahol ott kezdődik, amennyivel én már nem akartam menni egy robogóval, a végsebessége rettenetesen sok: a legálnál több, mint 100-zal többet tud óra szerint. Ehhez szerencsére nagyon jó fékek vannak: kisujjasak, kiváló adagolhatósággal.

4.jpg
A rugóstagok elöl-hátul állíthatók, úgyhogy kiválóan lehet akár versenypályán ökörködni: nem tudom elképzelni, hogy hogyan sikerült a tulajdonosnak annyira ledönteni, hogy az első lengőkar alját karistolta, de kétségtelenül ott van a nyom, és biztos vagyok benne, hogy nem ráspollyal reszelte oda. A futómű egyébként lassú menetben kissé ijesztő: a teleszkópok hiánya miatt az eleje nyúlósnak tűnik, amit biztosan meg lehetne magyarázni azzal együtt, hogy tempósabban viszont feljavul a helyzet. A bólintás nyilván kisebb fékezéskor, de csak felületes benyomásaim vannak, mert sajnos gyakorlatilag pár percem volt annak megállapítására, hogy az elöl központi Paioli rugóstag, a lengőkaros első futómű, a térhálós csőváz, a tuning motor és a bazi nagy hátsó féktárcsa csak parasztvakítás-e, vagy többet tud egy átlagos jobb robogónál.

17.jpg
Hát nem parasztvakítás. Őszintén szólva - bár egzakt módon nem hasonlítottam össze - nekem a Dragster jobban tetszik, mint a kissé agyonsztárolt Runner. Talán mert igen eredeti és innovatív akart lenni. Az árát azért nem mertem megkérdezni, nehogy tökön szúrjam magam, és azt is tudni kell, hogy egy ilyen robogó már túlmutat a hétköznapi használhatóságon, mert a teljesítménynek - mint mindig - ára van. Azaz ezzel nem jársz el 3 literrel. Többet eszik, mint az 1100-es Drag Starom. De egy Dragstertől nem ugyanazt várjuk, mintha Economy lenne a neve. 

5.jpg