2015.06.06. 07:11

Európában a villanyrobogózás egzotikus műfaj, a pecabottal gyök kettővel furikázó papák és a nyugat-európaiak pénzbe fulladás elleni gyógyszereként felfogható über-BMW-k közötti szakadék annyira sivatagos, hogy még az algák sem tudnak megtelepedni benne. Eddig nem tudtam miért, de a Boschnál tett látogatásom során megvilágosodtam. Kipróbáltam egy valódi CDM, pardon, kínai belpiacos villanyrobeszt.

IMG 5058
Sem a nevét, sem a pontos műszaki adatait nem tudták megmondani a Boschnál, pedig az ő motorjuk van benne

Meg kell hagyni, egész pofásan néz ki, ha leszámítjuk a teljesen műfajidegen sissy bart, az utastámlát, akár Európában is el lehetne sütni. Még a nálunk eleve gyanúkeltő kínai feliratokat kellene valami latin ábécés szövegre cserélni, és már látom is a katalógusfotókat. A kis kockás zászlókkal díszített vadító fekete-fehér-piros idomokat őszintén megkívántam, amint megláttam, de nem értettem, hogy miért néznek sajnálkozóan a Bosch-alkalmazottak, amikor azt kérdezem, mikor jön hozzánk.

IMG 5060
Nem kell félni, ha leesne az utas, futva utolér

A próbaút megadta a választ. Egy háromszáz méteres egyenesen lehetett fel-alá dzsalni, de egy kör bőven elég volt, mire visszaértem, már unatkoztam. A gázmarkolatnál három programot lehet választani, mint a sportmotoroknál, hogy ne öljük meg magunkat azonnal. Itt nem a piros ledes, vad száguldásba fogunk belepusztulni, hanem a negyventonnásba, amely hátulról kilapít.

IMG 5059
A három üzemmód közül csak a pirosnak láttam értelmét. Egy ázsiai nagyvárosban minden lassabban történne?

Szerintem nem is kéne rá csavargatható gázmarkolat, csak egy gomb, amit ha megnyomunk, megkapjuk a maximális, állítólag 1800 wattos csúcsteljesítményt. Ezzel nullától tíz-tizenötig majdnem eléri a villanyrobesz egy kehesebb ötven köbcentis gyorsulását, de utána sajnos rohamosan elkezd lankadni, és valahol 35 km/h tájékán megszűnik a gyorsulás. Ha rábukok a kormányra, belenyal a 37-be is, de ez a teljesítmény nálunk sajnos önveszélyes lenne, eltiporna a forgalom. Ezért van az, hogy ezt a dinamikát inkább bicikli formájában sütik el nálunk, mert tényleg bringaútra való.

IMG 5061
Kínában nagyon mennek az elektromos robogók, a Bosch a kerékagymotorjával száll be a buliba

Pedig ha belegondolok, a villanyrobogó csodás eszköz lenne a városba, mondjuk dupla ekkora teljesítménnyel és végsebességgel. Csak sajnos ugyanazokkal a nyűgökkel küzd, mint minden elektromos jármű: a hatótáv, tankolhatóság, vételár hármasból minimum egy tényező ordítóan kilóg. Amíg el nem jön az évtizedek óta várt áttörés az akkutechnológiában, az elektromos robogózás nálunk változatlanul a peremvidékeken marad.