Villany-Simson házilag

2017.08.28. 11:07

A német MadeinF Youtube-csatornán vannak furcsa, mégis ötletes dolgok. Amellett, hogy igényesen és precízen újítanak fel öreg szocialista motorokat, mindig kerül beléjük valami különleges. Ilyen például a kéthengeres, ötszáz köbcentis MZ ETZ, vagy a környezetbarát, pedálhajtású Simson S51. A lelkes építő kezébe ezúttal egy leharcolt Simson Spatz került, amit szintén nem mindennapi módon restaurált. Modern elektromos hajtással szerelte fel a legjobb esetben is 46 éves segédmotort.

Az elektromos robogó ötlete nem teljesen új dolog. A Schwalbe villanyos változatát nemrég kezdték el gyártani, bár ennek már nem sok köze van az eredeti Simsonhoz. Jelen esetben azonban nem hivatásos mérnökök többhetes tervezéséről van szó. A német műhelyben amellett, hogy szépen felújítják az öreg mopedet, fokozatosan építenek bele egy modern, 48 voltos hajtásrendszert.

A motor főleg hangjával és gyorsulásával lóg ki a Simsonok közül, de állóhelyzetben valószínűleg csak a fanatikusok tudnának belekötni. Építésnél ügyeltek az eredeti forma és megjelenés megtartására. Persze volt, amit be kellett áldozni, például a szép hosszú, krómozott kipufogó értelmét vesztette. Hasonló sorsra jutott a jellegzetes bordás henger, vagy a kicsit láthatatlanabb főtengely. Utóbbi helyére került az 1,6 kW-os (2,15 lóerő) villanymotor, szinte láthatatlanul a blokkba rejtve. Mivel nincs szüksége váltóműre, így a fogaskerekek helyére egy tengely került. A szabályzó elektronikát a tankba építették be, az akkumulátort pedig egy fémdobozba zárva a csomagtartóra tették. Ugyaninnen érkezik az áram a világításhoz is, amit egy 12 voltos szabályzó vezérel.

Az átépített Spatz nem gyorsul drasztikusan, de a gyári modellt még így is állva hagyja. Ránézésre az akksi kis mérete miatt valószínűleg nem képes nagy távolságok megtételére, de a kék füst hiányában a motor mögött kullogó autósok mindenképpen boldogabbak lesznek. Persze a teljes boldogság csak városban érhető el, ugyanis a szabályzóelektronika 50 km/h-nál nem engedi gyorsabban menni az öreg Simsont. Amiben viszont szinte verhetetlen lett az átépítés után, az a gazdaságossága: míg az eredeti kétütemű Spatz fenntartása körülbelül 1000 forint 100 kilométeren, addig az elektromos változat ugyanekkora távolságon megelégszik a hetedével, azaz nagyjából 142 forinttal.

Mindenképpen szép, hogy egy ilyen öreg keletnémet motor újjászülethetett, ráadásul nem mindennapi módon. Egyébként a Spatz 1964-ben jelent meg, a Starral és a Schwalbéval együtt. Blokkját régebbi modellektől örökölte, így eredetileg pedálos volt. Később elhagyták a pedálokat, berúgókarra cserélték, de a váltó ugyanúgy kézi kapcsolású maradt. Magyarországon hivatalosan sosem forgalmazták, mi már csak a Schwalbéval ötvözött közeli rokonát, a Start kaptuk meg.