Világuralomra törtek a csehszlovákok

2009.09.04. 13:15

Annak ellenére, hogy a Jawa a szocializmus évei alatt a magyar mindennapok része volt, elég keveset tudunk róla. A piros csepptankos mindenkinek beugrik, a „kaliforniai” is ismerős, de sokan a 350-es oldalkocsis fogatokra emlékeznek vissza szívesen. Amit itt láttunk a márkából, csak egy része a tényleges termelésnek – a cseheknek a magyar piac mindig is másodlagos volt.

 

Annak ellenére, hogy több szocialista márkát megpróbáltak nyugatra vinni, igazi sikereket csak a Jawa és a hozzá csapott ČZ tudott felmutatni. Mindezt a sportsikereknek köszönhetik, hisz a 60-70-es években ők gyártották a világ talán legjobb terepmotorjait. Ez a királyság mára csak a salakmotorok világában maradt meg, ahol az önállósult divišovi Jawa JRM máig egyeduralkodó.

 

Kevesek számára ismert, hogy a Skoda angliai szerelőüzeme mellett a Jawának is volt „odaát” termelése: a Magyaroszágon teljesen ismeretlen egyhengeres, négyütemű Rotax blokkos ötszázas nem is a týneci gyárban készült, hanem a La Manche csatornán túl – igaz, mindössze körülbelül 350 példányban.

Az angol és amerikai piac éveken át biztos valutaforrás volt Csehszlovákiának, nem véletlen, hogy külön reklámanyagokkal és fotókkal szórták ezt a piacot. Galériánkban ezekből állítottunk össze egy adagot – a gyönyörű ötvenes évekbeli grafikáktól a kifejezetten kínos késői munkáig. A világuralom elmaradt, pedig ők tényleg komolyan gondolták, amit megfogalmaztak szlogenjükben: World best two stroke – Jawa.