Koreai karbon kupak

2009.10.02. 06:52
20 hozzászólás

Ezt is két éve vettem, mint a REV'IT! GT Pro dzsekit, de sokkal jobban szeretem. Nagyon könnyű, jól szellőzik, kényelmes, érezhetően csúcskategóriás sisak. Persze nem hibátlan. Ugyan szemüveget hordok, ezért egy felnyíló álrészű sisak praktikusabb lenne, de azok a beépített mechanika miatt mind dög nehezek. Inkább tartson két másodperccel tovább az öltözködés, de a fix álrész nagyobb védelmében jobban bízok. Egy kipróbált, biztonságos, dupla D-gyűrűs, top sisakot akartam és a koreai HJC HQ-1-ben nem is csalódtam.

Kékben is kapható a Lordship fényezés. Ezen kívül karbon-fekete és Ben Spies replika fényezés létezik

Előttem sok más, nálam ezerszer tapasztaltabb újságírónál is volt ilyen sisak teszten. Használta a motor revü szerkesztősége, az angol Superbike főszerkesztője és a magyar változat egyik szerkesztője, sőt, ha jól emlékszem, a Minden Motor egyik kollégája is gyakran húzott ilyen bukót a fejére. Mivel szinte mindegyikük elismerően nyilatkozott HQ-1-ről, ilyet vettem két éve, a budapesti motorkiállításon.

Elég nagy a plexinyílás, jó a kilátás a bukóból

Akkortájt a magyar forgalmazó 100 ezer forint körüli összeget kért ezért a sisakért, árlistájuk tanulsága szerint festéstől függően ma is 110-123 ezer forint az ára. Az egyik konkurensnél viszont akcióban 70 ezer volt a kupak, a nekem tetsző piros Lordship festéssel, ráadásul pont volt az én kugli fejem M-es (58-as) méretében, így azonnal lecsaptam rá.

Kissé golyó fejformámra tökéletesen illeszkedik, jól tart a - természetesen kivehető - párnázata, különösen az arcnál passzentos. A dupla D-gyűrűs, versenyzésre is használató zárat könnyű megszokni és használni, de a legjobban a sisak pille súlya tetszik. Alig 1300 gramm, aminél kevés könnyebb bukó kapható a piacon.

Jó a felszereltsége is, kaptam hozzá igényes, vastagfalú sisaktartó táskát, széria az álrésznél található bogárvédő háló és a kivehető leheletfogó. Mondjuk utóbbi számomra teljesen felesleges, mert amikor bent van, úgy érzem, hogy nem kapok levegőt, ráadásul ilyenkor a szemüvegem és a plexi is gyorsabban párásodik.

A plexin nincs pin-lock, csak a dél-koreai illetőségű HJC saját párásodásgátló bevonata, ami nem rossz, de az Amazonas környéki esőerdőkben azért elvérezne. Sőt, már egy átlagos, kontinentális, de fülledt nyári zápor idején is párásodik kicsit a bukó ablaka. Igaz, csak akkor, ha épp nem suhan a motor.

Kinyitott szellőzővel, menet közben páramentes a plexi

Az alsó, plexi alatti szellőzőt kinyitva a szél pillanatok alatt lefújja a párát, így menet közben mindig akadálymentes a kilátás. A szellőzés egyébként nem az igazi. Kevés a két pici, kerek nyíláson keresztül beáramló levegő, nem szellőztetik át rendesen a sisakot. Ezen valamelyest segít a plexi, ami a teljesen lecsukott állása előtt résnyire nyitva tartható, de ilyenkor meg könnyfakasztóan nagy a huzat a szemem körül, szóval így sem tökéletes.

Maga a plexi egyébként szuper, elég nagy látómezőt tesz szabaddá, a véletlen felnyitás ellen külön gombbal rögzíthető, és két egyszerű mozdulattal, szerszám nélkül cserélhető. Tavaly nyáron vettem a sisakhoz egy iridiumos plexit is, ami nagyon bevált. Tűző napon is eléggé tompítja a sugarakat, ilyenkor sem vakít a fény, de akkor sincs gáz, ha rámesteledik, mert még sötétben is elég jól látni benne.

Zárt szellőzővel is elég hangos a sisak

A végére maradtak a hibák, amiből szerencsére nincs sok, viszont nagyon idegesítőek tudnak lenni. Először is a HG-1 hangos, méghozzá nagyon. Pedig tényleg tökéletesen illik a fejemre, de már viszonylag visszafogott tempónál, azaz olyan 100 körül is elég komoly hangzavar van benne, hosszabb autópályamenet után pedig szabályosan zúg a fejem, amikor leveszem. A füldugó, vagy iPod fejhallgató szinte kötelezően ajánlott kiegészítő.

A másik gond, hogy látszik rajta a használat, a műanyag szellőzőtakarókról kopik a fémet imitáló festés, a plexiről láthatóan, foltosan jön le egy rétegnyi felületkezelés - valószínűleg a páramentesítő. A legnagyobb baj azonban, hogy a párnázása kissé összeesett, a szivacsok kevésbé rugalmasak.

Ennek ellenére kedvelem. Miután megvettem, Angliában, kormányzati kezdeményezésre bevezették a motoros bukósisakok töréstesztjét, a SHARP-ot, amely az autók világának Euro NCAP értékeléséhez hasonlóan osztályozza a kupakokat. Elég érdekes eredmények születtek, sokan kirtizálták is vizsgálati módszereket - főleg a nagynevű, de nem túl jó teszteredményeket felmutató gyártók.

A dél-koreai, egyébként nem különösebben elismert, bár Amerikában nagyon népszerű HJC azonban egész tűrhető eredményekkel zárta a teszteket. Különösen a HQ-1 szerepelt jól, megkapta a maximális öt csillagot. Én pedig megnyugodtam, hogy jól döntöttem.