BMW: nem építettünk szörnyetegeket. Eddig!

2010.04.22. 13:29

A BMW raktárai nem csupán alkatrészeket, új és öreg motorokat rejtenek – a szekrényekben rengeteg prospektus, plakát és történelmi reklámanyag található. Az archívum őrei most betekintést engedtek a motorkerékpár-reklámok múltjába.

1925: a BMW R 37 hirdetése egy plakátművész munkája. A kép alatti szöveg említi a repülőgép- és a hajómotorok gyártását is

A BMW-k a huszadik század elején jelentek meg Európa útjain, népszerűsítésükre a szakemberek már kezdettől fogva igényesen kidolgozott hirdetéseket készítettek. 1923-ban jelentették meg első sajtóhirdetését, amely az R 32-es modellt népszerűsítette. Az egész oldalas, képpel illusztrált reklámok akkoriban még kevésbé voltak jellemzőek, így jelentős figyelmet generáltak az olvasók körében. A népszerűsítésre nagyméretű plakátokat is fölhasználtak, amelyeket ekkoriban még plakátművészek terveztek mindössze néhány szín fölhasználásával.

1930-as évek vége: Stílusos és informatív hirdetés az egyes sebességek összevetésével

A 30-as évek elején a filmek minősége és a fényképezőgép-technológia is jelentős fejlődésen ment keresztül. Lehetővé vált a motorok fényképezése menet közben. Az évtized második felére számtalan németországi és külföldi versenyen diadalmaskodtak BMW-vel versenyző pilóták, így a hirdetések is gyakran helyezték középpontba a kétkerekűek nagy sebességét.

1960-as évek eleje: „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!”

Ebben az időben a megerősödő náci rezsim a politikai propaganda céljaira kezdte használni az országban működő sikeres vállalatokat. Ez alól Németország egyetlen sikeres autó- és motorgyártó vállalata sem volt kivétel, így nekik is követniük kellett az állami parancsokat, ami meglátszott a hirdetések stílusán.

1965: 11 világbajnoki cím sorozatban BMW motorkerékpárokkal. Az R sorozatot népszerűsítő hirdetés a sporteredményekre épít

A II. Világháború végét követően megkezdődött az ország gazdasági fellendülése, így a BMW ismét a sportsikerekre koncentrálhatott. Büszkén hirdették, hogy a népszerű R 68 Németország leggyorsabb, és legerősebb sorozatgyártású motorkerékpárja. A 60-as évek eleji BMW hirdetéseken némi humor is fölfedezhető, nem csak a témák, de a főcímek tekintetében is. A hirdetés kötetlenebb stílusban, egy BMW rendőrmotoron keresztül mutatja be a modellek teljesítményét. „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!

1967: A motorok halk kipofogórendszerét helyezi előtérbe a Cycle Word-ben megjelent hirdetés

Az évtized közepére a kompaktabb méretű színes reklámok váltak uralkodóvá, így a BMW is egyoldalas színes hirdetésekre cserélte a dupla oldalas fekete-fehéreket. Ekkoriban még piacvezetők voltak Németországban, ám a japán gyártók is megjelentek. A bajorok válasza az 1969-ben bemutatott új /5-ös sorozat volt.

1972: Duplaoldalas hirdetés az R 75/5-ös amerikai változatáról. Európában nem voltak népszerűek a több krómozott díszítéssel készült modellek

Az Egyesült Államokban a japán és brit konkurensek ekkoriban kezdtek olyan látványos, egész oldalas hirdetéseket megjelentetni a magazinokban, amelyek azt sugallták, hogy párhuzam van egy férfi szexepilje és motorjának gyorsasága között. Európában azonban több szabályozás is tiltotta a száguldást és a gyors motorokat a szexualitással párhuzamba állító reklámokat. A BMW európai hirdetései így inkább a motorok élvezeti értékére és kényelmére fókuszáltak Ez a reklámtípus a 70-es évek Németországában még elfogadható volt, ám a BMW ekkor már komoly konkurenciával állt szemben.

Ebben az időben egy 1000 cm3-es boxer nagyjából 70 lóerőt teljesített, a japán konkurensek soros, négyhengeresei azonban már megközelítették a 100 lóerős teljesítményt, aminek következtében számos eladatlan motor porosodott a BMW európai és amerikai raktáraiban. A Honda CBX és a Kawasaki Z1300 bemutatásával megjelentek az eddigieknél is erősebb soros, hathengeres erőforrással szerelt motorok, amelyekkel szemben a BMW reklámszakembereinek nem volt más választása, mint az emberek józan eszére hatni, és a mindennapi használhatóságra helyezni a hangsúlyt.

1970-es évek: „Megtehetnénk, de nem akarjuk.” – a rajz a hathengeres japán konkurensekre utal

1985: Kétoldalas hirdetés a svéd Bike magazinban: „Mit gondol, melyik a világ legjobb motorja?” - teszi fel a kérdést a hirdetés szövege

A 70-es évek elején megjelent kétoldalas hirdetés első oldalán egy hathengeres erőforrással szerelt motor rajza látható a következő sorral: „Az ok, amiért nem építünk szörnyetegeket”, a jobboldali BMW R 100 RS képe alatti sorral egészül ki: „mert a mindennapokban is használható motorokat részesítjük előnyben”.

A hirdetés szövege megállapította, hogy a BMW számára nem jelentene problémát egy Honda CBX-hez hasonló motorkerékpár építése, akár a BMW 3-as sorozat hathengeres, 143 lóerős motorjának egyszerű adaptációjával. „Mi nem akarjuk ezt tenni. Az ilyenek autókba valók és túlterhelik a motorkerékpárok vázát, így csökkentve használhatóságukat és élettartamukat.” – olvasható a hirdetés bal oldalának alsó soraiban. A jobb oldali BMW R 100 RS alá pedig a következőket írták: „A BMW nem fogja követni a versenymotorok utcai adaptálásának gyakorlatát.”

1978: A BMW R 100 RS-sel a BMW új utat mutat a kétszemélyes túrázásnak

Az utóbbi 30 esztendőben azonban sokat változott a világ. Jelenleg a BMW építi a legerősebb sorozatgyártású ezres sportmotort, az S 1000 RR-t – közel 200 lóerős motorral. Továbbá fejlesztés alatt áll a soros, hathengeres luxusmotorok új generációja is, amelynek irányát a 2009-ben bemutatott BMW Concept 6 elnevezésű tanulmánymotor mutatta be a nagyközönségnek. Az új távlatokat nyitó hathengeres erőforrás a K sorozat következő modelljeiben mutatkozik majd be a szériagyártásban. Kis fáziskéséssel, de meggondolták magukat.