2010.04.24. 06:30

Egy év alatt nem lett öregember-szaga, pedig már ideje lenne kimosni

Hit, felfogás, tapasztalat, meg ezer egyéb szempont kérdése, ki milyen motorosruhát vesz. Órákon át el lehetne vitatkozni előnyökről és hátrányokról – nagy szerencse, hogy még sose csöppentem ilyen disputába. 

Majdnem olyan izgalmas téma, mint hogy egy Forma 1-es futamon ki mikor cserél gumit. Vannak dzsekik, amikben cipzárakkal, patentekkel és tépőzárakkal szabályozhatjuk az áthaladó levegő mennyiségét. A magam részéről támogatom is, hogy legyen mindenféle, menet közben is cipzárazható-tépőzárazható légrés a jakón, mert légrésekkel egy motoron nagyon sokféle hőmérséklethez lehet alkalmazkodni. 

A téli réteg

Ráadásul megállás nélkül, mert a legtöbb motoros inkább kopogósra fagy, de nem szívesen áll meg öltözködni. Az iXS dzsekijén nincsenek ilyen lehetőségek, viszont volt benne egy nagyon jó benyomást keltő nyári réteg, én pedig tulajdonképpen épp nyári dzsekit kerestem. Viszont épp sehol sem kaptam olyat, ami jól szellőzik, de rakhatok bele windstopper réteget, ha az úton érne a hűvös alkonyat. Hát így ugrottam a háromszintes iXS-be.

David Carradine is kedvére fojtogathatja magát a gallérral

Kinézetre nem valami extrém, úgy értem, nem néz ki különösebben jól, cserébe rosszul sem. Kellemes, semleges alap, de az embereket inkább a bukósisakunk színével kell majd kiakasztani, ha szeretjük a feltűnést, ami motoron a biztonság közeli rokona. A kabát ujján kis hurkaszerű szegély fut végig, ami végre értelmet adott rövid szárú Dainese kesztyűmnek: nem fúj be a szél, gyönyörűen egymásba kapaszkodnak, feleslegessé téve a hosszú kesztyűszárat. Eddigi két kabátom nyaknál nem védett eléggé, úgyhogy vagy egy kendőt kötöttem, vagy műanyag, motoros garbó-partedlit húztam. Az iXS ebből a szempontból is jó; a távolabbi patenteket választva elég jól a nyakunkba kanyaríthatjuk a köpönyeget. A kendőcskékről le is szoktam.

A szemüveg csak a telefonzsebben fér el, a telefon szerencsére illik a szemüvegtartóba

Kicsit bonyolítja a használatot, hogy papíron rengeteg belső zseb áll a rendelkezésünkre, de egyszerre mindig csak egy réteg zsebei, ráadásul minden rétegben más a belső zsebek száma és elhelyezkedése. A téli változatban van egy bal oldali belső zseb függőleges oldalcipzárral, innen tehát nagyon könnyen kiesik bármi. Viszont elég nagy. A téli palota túloldalán van egy tökéletes telefonzseb és egy tökéletlen szemüvegtartó – az én parkomból csak a kicsi Oakley fér el benne. Viszont egy rögzített gatyagumi végén himbálózik egy szemüvegtörlő, amit egy évnyi használat után találtam csak meg, akkor persze annál nagyobb volt az öröm.

A téli réteget elég könnyen, két mozdulattal tudjuk kicipzárazni, aztán két-két ügyes gombbal oldjuk az ujjak rögzítését, gallérnál pedig kipatentoljuk. És reménykedünk, hogy a napszemüveg, amit egész nap éreztünk dudorodni valamerre arra, ott lesz a jobb oldali belső zsebben. De az alsó rétegen nincs belső zseb jobbról, csak balról. Hát akkor mi az ördög? Bizony, okozhat kavarodásokat, hogy a háromrétegű kabát inkább csak kettő és háromnegyed réteg, a nyári és az átmeneti változat belseje megegyezik.

Balra az átmeneti héj, középen a nyári, jobbra a téli bélés

De akkor hol a francba’ van a napszemüvegem, ami határozottan itt dudorodik, jobbra? Hát bizony a nyári réteg külső zsebében, mert egy kis gumiemberkedéssel azt is használhatjuk, kívülről, alulról átkígyózva. A három réteg valójában csak kettő és fél réteg, mert az átmeneti kabátból, ami az igazi kánikuláig még épp hordható, csak a két kar felét cipzározzuk le.

A rendszer tökéletesen működik is, amíg zárt térben üzemeltetjük: egy sportcsarnok színpadán magam is eldemóznék a cipzárakkal. A való világban viszont belemotorozunk egy hidegfrontba, és megállunk átöltözni. A hidegfront viszont széllel jár, és szélben szépen kiteríteni a gereznát, cipzárt a cipzárhoz, patentet a patenthoz, hopp, ide libben, oda libben, jaj, most akkor melyik az eleje, melyik a hátulja – akkor jön elő a legnagyobb hátránya, amikor a legkevésbé kéne. 

Ez a felismerhetetlen gerezna akkor gáz, ha össze akarjuk szerelni

Bő egy év és sok túrázás után egyben van, ami mondjuk egy 80+ ezer forintos kabáttól elég alap, bár sajnos nem általános. Ép az összes patent, tépő- és cipzár, egyetlen súlyos amortizáció érte: kiszakadt a jobb oldali külső zsebe. És mivel mögötte nincs zárt bélés, simán elveszthettem volna bármit. Mondjuk egy lakáskulcsot – de általában mindenki fontos dolgokat tart a zsebeiben, hiszen különben rég kidobta volna. Nem mondom, hogy bele lehet rokkanni egy zseb megvarrásába, de egy svájci cégnek még akkor is szégyen, ha nyilvánvalóan nem valamelyik kantonban készül a termék.

A jobb oldali zseb belseje könnyen szétfoszlott

Tartottam tőle, hogy az IXS nem lesz elég arra a néhány téli motorozásra, amit tesz az ember, akár azért, mert karácsony napján egész kellemes a napsütés, guruljunk már egyet, akár azért, mert VMax Zsolt mostanra készült el a VMax-szal, amire még májusban mondtam, hogy végül is nem sürgős. És a pufi béléssel, meg egy vesevédővel kiegészítve teljesen rendben volt – oké, a partedli is kellett hozzá, de plusz három fokban mihez nem?

A három rétegű iXS fogyasztói ára 96 108 forint. Jó, mi? Ugyanazt érzi az ember egy ilyen árnál, mint amikor Lio Messi átveszi a labdát az ellenfél térfelének közepén, és van előtte tér. Azt persze tudtuk, hogy az iXS cuccok drágák, de Messi is aranylabdás, mégis elakad a lélegzetünk mijnden cselsorozatánál. A Malone fantázianevű dzseki tehát önmagában drága, ha viszont azt nézem, hogy a hozzá olyan pompásan passzoló Dainese bőrkesztyű 45 ezer volt, akkor inkább filléres apróság. És ezért a 96 ezer forintért tényleg kapunk egy teljes értékű, egész jól kinéző nyári dzsekit, meg egy átmenetit, téli béléssel.

A nyári változat tökéletesen szellőzik

A bőr továbbra is jobban tetszik, a bőr egy rockosabb dolog. Ápolom is lelkesen az öt éves Arlen Ness kabátomat, de tavaly nyáron egyszer kölcsönadtam Benjinek, hogy a hajnali hidegben ne fagyjon rommá – azóta se kértem vissza, egyszerűen nem sürgős. Elvagyok az iXS-ben. Az Amerikában, még az új VMax bemutatóján vett Frank Thomas márkájú kabátom pedig lényegesen erősebb anyagból van, ami sokkal kényelmetlenebbé teszi. Ebben a hagyományos protektorok mellett csak szivacsos gerincvédő van, amiben nem tudok zsigerből hinni, de maga a dzseki túl jó és kényelmes, hogy emiatt diszkvalifikáljam.