Csopperpornó kicsiknek

2011.06.06. 14:42
26 hozzászólás

A chopper a világ legnagyobb pozőrsége, de ez bocsánatos bűn: az ember eredendően szeret néha páváskodni. Ha nem így lenne, életünk sivár, dísztelen és unalmas lenne, az olyan túlzások, mint az aranyozott képkeret, a hetes BMW és az épített motor nem létezhetnének.

Ugye, a műfaj amerikai találmány, a háború után előbb lecsupaszították, majd át is vágták a motorokat. Így született a bobberből a chopper, így lett a Harley-Davidson a műfaj ikonja. A divat gyorsan terjedt, apró garázsok ezreiben buheráltak valamit. A sikerre még a gyárak is felfigyeltek – annak ellenére, hogy a név (to chop – vágni) magában hordozza az egyediséget, az ellentmondást megtűrve megszületett a gyári chopper fogalma.

Sokan lépcsős üléssel és magasabb kormánnyal épített japán négyhengereseket nem ismerik el, számukra a Suzuki Intruder az első, amely már a gyártósorról kigurulva hozza a kötelező stílusjegyeket. Az ő figyelmüket szeretném felhívni arra, hogy nem a japánoké az elsőség dicsősége: az olaszok sokkal hamarabb reagáltak.

Aki a choppert a köbcentihez köti, az önértékelési zavarokkal küzd – úgy tűnik, az olaszoknak rendben az egója, mert ők a legkisebbek között rockoltak a nyújtott villás gépeikkel. Mai szemmel ugyan rendkívül furcsák, de elég megnézni egy 1970-es Easyrider magazint: akkor Amerikában sem csináltak különbeket, sőt.

A történelmi elsőségen a Fantic és a Milani osztozik: mindketten 1971-ben kezdték meg a munkálatokat, amelynek végeredménye egy-egy hipervagány 50-es lett. A Fantic a német és angol piac kedvéért 125-ös verziót is kiadott. A magas kormánnyal és háttámlával ékesített gépecske felrázta az európai motorpiacot, mégis kevesen vállalták be a birtoklásával járó közfigyelmet. Mindkét gép több filmben megjelent, de egyik sem ért meg hosszú modellciklust. Ma mindkettő gyűjtői kincs.

Harmadiknak a Malaguti is beszállt a bizniszbe, de ők jóval szelídebbre vették a dizájnt. Mire az óvatos japánokban is megfogant az elhatározás, a körvonalak megszelídültek. Eltelt tíz év, az LSD-mámor szétfoszlott, a széles tömegnek szánt individualizmus eltompult. A chopper alapértelmezett őrültségét az olaszok még szériagyártásban is meg tudták csípni – másnak ez azóta sem sikerült. 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.