2013.01.20. 09:25
70 hozzászólás

Amikor eladtam a két Babettámat, minél hamarabb szerettem volna helyettük egy szaladgálós ötvenest, amit tavasztól őszig használhatok a városban. A keresésnek csak két szempontja volt: a motor olcsó legyen és működőképes. Aztán amikor a Simsont először megláttam a pince félhomályában, szinte azonnal eljátszottam a restaurálás gondolatával is.

Kérem, itt komoly kalkulációk zajlanak

Az első hetektől rengeteget számolgattam, gondolkodtam, hogy mi lenne a legjobb megoldás. Először egy német webáruházban turkáltam, szinte mindent be lehetett volna tőlük szerezni – az alkatrészek közt voltak gyári készletből visszamaradtak, illetve gyári minőségű utángyártottak is. Sőt, e-mailezésünk során magyar megszólítást és elköszönést használtak, ami nagyon meglepett, és jól is esett - kiderült, gyakran nyaralnak a Balatonnál.

Kicsomagolás után

Náluk egyébként összesen 370 eurót fizettem volna még tavalyelőtt (ez ma kb. 110 ezer Ft), amit persze sokalltam – a motor árának közel háromszorosa ez. Akárhogy számolgattam, be kellett látnom, hogy új, gyári alkatrészekkel nem fogom tudni restaurálni a Start. Úgy döntöttem, hogy nem fogok szigorúan ragaszkodni az évjárati sajátosságokhoz – nem lesz részletekbe menő, aprólékos restaurálás. Lesz viszont egy nagyon gondosan, a lehető legszebben felújított Simson, amire büszke lehetek, és végre nem fog el a hányinger sem, ha ránézek a motoromra. Aki mégis restaurálásban gondolkodik, nagy segítséget kaphat a Simson Star klub fórumain.

A szívatókar nem olcsó alkatrész

Az alkatrészek nagy részét már megrendeltem: ezek közül legtöbbet a szivarvégű kipufogóért fizettem, de meglepően drága a szívatókar, valamint a kuplung- és a fékkar. Utóbbiakból ezért nem is a Starhoz hirdetett darabokat vettem, hanem - jóval olcsóbban - az SR2-es, pedálos Simsonét, amely felszerelhető az enyémre, és a formája sem tér el észrevehetően a gyáritól.

Eredetileg az SR2-es (pedálos) Simson karjai

Műanyag- és gumialkatrészekből fehéret (igazából elefántcsontszínű) szerettem volna, de ezek akár három- négyszeresébe is kerülhetnek a feketének. Így a kédergumi, a markolatok, a bowdenek is feketék lesznek. Ezzel ráadásul megspóroltam a láncvédő bakelit, illetve gumicsövek árát is, amelyek teljesen újak a motoromon.

A kormánymarkolatok az apró recézésről ismerhetők fel

Mivel a Star – az S51-eshez képest – nem túl gyakori, egyes alkatrészeket kicsit nehezebben lehet beszerezni, és a boltok árai közt akár nagyobb különbségek is lehetnek. Éppen ezért törtem sokáig a fejemet azon, hogy honnan is rendeljek – végül két webáruházból gyűjtögettem össze mindent, a csomagok éppen egyszerre érkeztek meg, pedig az egyiket futár hozta, a másikat a posta.

A régi és az új címerpajzs - azért van némi különbség

Beszerzésre vár még egy foncsor az első lámpához, egy pár tükör és két új gumi. Ugyanakkor vannak olyan elemek, amelyeket csere helyett magam próbálok majd rendbe hozni, így az üléssel, a csomagtartóval és a kerekekkel is kezdenem kell valamit. Fényezésben pedig megpróbálok minél közelebb maradni a gyári színekhez.