Erős embernek erős motor? Nem feltétlenül!

2014.07.08. 18:37
0 hozzászólás

jawa 350_2.jpg 

Darázs Ádám Magyarország legerősebb embere volt jó pár évig és nemzetközi szinten is elismert erősember sportoló lett, amíg le nem szakította a combjait és mindkettő bicepszét. (Látszólag ez egy súlyos sérülés, de az erőembereknél amolyan hobbi, vagy legalábbis úgy gondolják, kötelező.) Azóta a sport szervezésével foglalkozik főleg és bár sok ideje most sincs, amikor baráti áron hozzájutott fiatal kora legmenőbb motorjához, nem sokat habozott.

jawa 350_5.jpg
Míg nálunk Somogyban talán a 250-es ETZ volt a legmenőbb, Ádámék felé Győrben a 350-es Jawa volt a mindent vivő. A 350-es talán erősebb volt papíron (de legalábbis 180 volt az órájában, míg az ETZ-nek csak 140) és két henger mégsem egy, de hogy a valóságban melyik ment jobban, fogalmam sincs már.

jawa 350_8.jpg
Gyerekkoromból 3 féle Jawa típusra emlékszem. A klasszikusan szép 630-as típus után jött a modernebb, nagyjából az akkori kornak megfelelő kinézetű California, majd a szögletes tankos, modernnek szánt (csak nem sikerült) 638-as Twin Sport. Ádám 634-es Californiája mifelénk metálbordó színben volt kapható a Keravillban. (A típusszámokra nem vennék mérget.) És ami megmaradt a mai napig is a fülemben, az általam viccesen Trabant hangnak csúfolt kéthengeres kétütemű hang, amely korántsem olyan bénán csilingelő, mint a Trabanté.

jawa 350_6.jpg
Ádám olyan állapotú motort talált hatvan ropiért, amire nem sokat kellett költeni. Restaurálni nem fogja: a fényezés új és saját tervezés, az eredeti minták által inspirálva, de ezen felül a motor patinás használt állapotban van, nem kiállítási darab. Nincs értelme ugyanis egy vagyont beleönteni ahhoz, hogy néha motorozzon egyet vele, ha így is tökéletesen jó.

jawa 350_10.jpg
A 350-es Jawa különlegessége, hogy nincs külön berúgókarja. (A gyengébbek kedvéért: önindítója meg főleg nincs.) A váltókart hátrafordítva lehet berúgni. Ez nekünk nem sikerült, mert nem volt benne elég benzin, és ezen a karburátor kis szívató-pöckének sok buzerálása sem segített.

jawa 350_1.jpg

Amikor Ádám elővette az ős-Jawás trükköt: megdöntötte a motort, hogy a tank másik felében levő benzin átfolyjon a benzincsap oldalára. Így sikerült beindítani az abszolút értéken kicsi, de számunkra tekintélyes kéthengerest, amely kétütemű módon dübörgő basszusával nemcsak nosztalgikus érzéseket keltett, hanem kedvem lett volna vele rögtön kerülni egyet a Győr környéki kerülőutakon. Csakhogy nem volt idő, mert a saját motorommal hazafelé kellett kerülnöm.

jawa 350_7.jpg
A motorozás drága? A fenét: ha szerencséd van, pár tízezerért lehet egy ma már menő szockó veterán motorod. Ádámnak nagy örömet okoz, és nem érzi kontrasztosnak az 500 lóerős Camarója mellett.

Video: nézzed meg a szemeddel!