2015.03.03. 08:47
0 hozzászólás

xs_400_1.jpg 
Vannak olyan problémák, amikkel az ember egyszerűen nem szembesül, mert nem úgy adja ki az élete. Például mert nem vesz öreg motort. A legtöbben eleve félnek az öreg technikától. De persze relatív, hogy kinek mi az öreg, mert nálam a 2000-es évjárat már zsír új és 1990 magasságában már minden modern. A hetvenes évekbeli dolgok azonban már okozhatnak meglepetéseket. 

Például az is egy kellemetlen meglepetés, hogy az 1978-as XS 400-asomra muszáj gumikat vennem, de mindenféle ellentmondó adatokat találok arról, hogy mi a megfelelő gumiméret.

(Oké, az első logikus gondolat lenne megnézni, hogy mi van rajta: ez azonban nem feltétlenül mérvadó, főleg ha a motor még nincs egyben és nincs itt nálam.)

felni.JPG
Van, ahol előre 90/90 x 18-at, hátra 120/90 x 18-at javasolnak. Ez reális is lehet, mert a hátsó felni vastagabb. Ilyenkor azért is agyal az ember, mert szeretném olcsón megúszni: nem marad ugyanis benne végleg az eredeti futómű, így szinte csak műszakira kellenek a gumik. Használtat azonban ilyen méretben találni nem lehet, meg szart sem akarok venni. A gépkönyv viszont 3.50 x 18-at mond előre és hátra is én pedig a gyári mérethez ragaszkodnék lehetőleg. (Egyébként most 3.00 x 18 van elöl rajta.)

De mi a fene az a 3.50 x 18? Miért collban adják meg a méretet? Talán mert diagonál gumi? Vagy mert tömlős?

Szó sincs erről. A motorkerékpár gumik méretezését általában szélesség x átmérő formában adják meg ma is, a helyzet csak annyit változott, hogy metrikusan, és a szélesség mellé /magasság % jelzéssel. (A népszerű 180/55 hátsó gumi méret azt jelenti, hogy 180 mm széles és a gumi peremének magassága a szélesség 55%-a.)

A collban megadott méret egyszerűen egy régi típusú specifikáció, de még gyártanak ilyen méretezéssel gumikat. Ezeknek nincs pontos metrikus megfelelője, de vásárolható nagyjából hasonló méretű metrikus jelzéssel ellátott gumi. (Van egyébként amerikai méretezés is, de erre most nem térnék ki.)

felni_2.JPG
Kérdés, hogy tömlős vagy tömlő nélküli gumi kell-e vásárolni? 

Ez egyrészt attól függ, milyet kapsz az adott méretben, tehát, hogy létezik-e egyáltalán tömlő nélküli. Csakhogy az a helyzet, hogy gyakran mindkettő kapható még ugyanabban a típusban is. (Az hogy radiál vagy nem radiál, nem választás kérdése, így lényegtelen.)

Másrészt főleg a felnidtől függ: ha küllős a kerék, akkor szinte biztosan tömlős gumi kell rá. Ha alufelni, akkor lehet, hogy tömlő nélküli kell rá és itt egy kicsit nyomozni kell. Egyrészt célszerű megnézni, mi volt eddig rajta. Másrészt böngészni a gépkönyvet ha van, vagy az internetet.

Olyan öreg motornál, mint az 1978-as XS 400, ahol collban van megadva a gumiméret, szinte biztosan tömlős gumi kell, hiába hozták alufelnivel. Nyilván az a felni tömlős gumira van kialakítva, nem úgy, mint az újabb típusok.

De ezt meg lehet nézni a felnin, van rajta jelzés elvileg. (Pl. "tubeless") Ha nincs rajta jelzés vagy felirat, az is jelzés: akkor tömlős gumi kell rá.

Az okosok azt mondják egyébként, hogy ha tömlő nélküli gumid van, de tömlős felnid, használhatod a gumit nyugodtan tömlővel. Ez bevett eljárás, ha az öreg felni pereme már nem tökéletes. Viszont tömlős gumit soha nem lehet használni tömlő nélkül. Tehát tömlő nélküli felnit szerelhetünk tömlővel, de tömlős felnit nem szerelhetünk tömlő nélküli gumival, mert kialakítása miatt a felni pereme nem fogja bent tartani a levegőt.

xs_400_2.jpg
Mindenesetre az XS 400-nál a fórumok szerint 1980-tól használtak tömlő nélküli gumit, de nekem nincs "tubeless" jelzés a felnimen, meg öregebb is. Ergo tömlős kell.

Azt mondanom sem kell, hogy maradjunk a gyári méretnél. A "jobban néz ki nagyobbal" hozzáállás balesetveszélyes tud lenni, mert megváltozhat a motor kezelhetősége  és az sem biztos, hogy jól fekszik fel a szélesebb gumi.  

A tanulság az, hogy egy öreg motornál a gumiválasztás nem csak méret függvénye. A tömlős-tömlő nélküli kérdés ugyanis egyértelmű szívás, ha rosszat veszel.