Björn és a gátló

2015.03.28. 13:33
21 hozzászólás
Amikor motort akartam venni, a Yamaha XJR 400 is rajta volt a listán. Megnéztem: a hátsó Öhlins állítható rugóstagok 400 ezerbe voltak, de van nem állítható is, 250-ért. Letettem a Yamaháról.
yellow4004.JPG
Ja igen, és 4 kiló lett volna a motor.
- Pt -
Egyszer majd valaki magyarázza el nekem, mi kerül ennyibe egy ilyen szaron. Türelmesen fogok hallgatni és benyelem az űrutazásos, fénysebességes, lézerkardos jedi dumát. Ígérem.
- Pere Laci -

 

Björn nem is tagadhatta volna, hogy viking ősei vére kering ereiben. Mustárszínű, hosszú hajához olyan terebélyes bajuszt hordott, hogy akár be is fonhatta volna. Jámbor, megfontolt ember hírében állt, de ami a cégben egyre előrébb vitte, az a perverzióba hajló perfekcionista hajlama volt. Amikor tizenhat évesen beállt segédesztergályosnak, az volt a fő motivációja, hogy az uppsalai trágyadombon övé legyen a leggyorsabb krosszmotor, amihez kellett volna egy kis pénz. Pár hetet lehúz Kenth bátya gyárában, aztán úgyis kicsapják, mert munka közben is csak a motorozáson jár az esze - gondolta. Öhlinséknél viszont nagyra becsülték a fanatizmusát, és ahogy komolyodott, rendesen beletanult a szakmába, több szabadalmat is bejegyeztek a nevére.

Amikor 86-ban megjelentek a japán küldöttek a stockholmi gyárban, Björnre bízták a feladatot, hogy az igényes kuncsaftnak valami igazán komoly cuccot gyártson. Három hónap után előállt a huszonhat szelepes, magnéziumházas, berilliumflepnis, pillangódűznis konstrukciójával, amit célgépeken két hét alatt le lehetett gyártani nyolcezer-kétszáz koronáért, feltételezve, hogy legalább egy kétszázezres sorozat lesz belőle. Lars, a főnöke két álmatlan éjszaka után összeszedte a bátorságát, hogy elmondja Björnnek, egy picivel egyszerűbben kéne ezt megoldani. Björn úgy érezte, mintha a kisujját vágnák le, de fegyelmezett alkalmazottként hajlandó volt a kompromisszumra, és átkonstruálta az XJR400 hátsó telóját egy számára megalázóan primitív, nyolcszelepes megoldásra. Fájt neki, hogy százötven helyett csak száznegyvennyolccal tudta bevenni a házi tesztpálya hullámos aszfaltján a hajtűkanyart, de tudta, hogy az életben néha meg kell alkudni a tökéletesnél eggyel szerényebb eredménnyel is.

t1wqxpxdnkxxchzxc3_045609.jpg

Kiabálás lett a vége, amikor Lars megpróbálta elmagyarázni neki, hogy a titánból köszörült pillangódűzni egyszerűen nem fér bele a büdzsébe, és úgy érezte, ez a lengéscsillapító már nem is az övé lesz. De mielőtt elvitte volna az infarktus, amikor az adatrögzítőn meglátta, hogy 146-nál gyorsabban egyszerűen nem lehet a szégyenletesen kezdetleges, egyszerű külső tartályos gátlóval megcsinálni a hairpint, még átadta az XJR sorozatgyártásra kész gátlójának a tervét. A Björnt övező általános tisztelet lehetetlenné tette, hogy bármit is változtassanak a konstrukción, így a világtörténelem legkomolyabb széria-lengéscsillapítója az XJR 400-asé lett, bár a gyár így is minden legyártott darabon bukott nyolcvan koronát.

Négy kilóért igazából ajándék ez a technikatörténelmi atomvillanás.

- Telós Bandi -

0_07221200_1407317341.jpg