Kipufogópornó a javából

2015.12.16. 08:47

A Zard kipufogóival először az egyik minden idők legszebb motorján, a Paul Smart idomos Ducati Sport Classic-on találkoztam. Ha ezek a szavak nem nyernek automatikusan értelmet, érdemes egy pillantást vetni erre képre:

Igen, hatalmasat üt, a motor is zseniális, de most fókuszáljunk a kipufogóra, aminek minden centimétere zseniális. Eleve, hogyan tekergőznek azok a csövek? Mint a két kígyó, akik megölték Laokoónt és fiait, és egyáltalán nem túlzás az ókori művészet csodáihoz hasonlítani ezt a kipufogót. Eleve, mekkora királyság, hogy a két dob nem egyforma!

Azóta a Zard kinőtte magát, és mostanra már elég sok típushoz kínálnak megoldást - sőt, a Bimotának már ők a beszállítói is - de ahelyett, hogy különböző teljesítménygörbék mutogatásával és versenycsapatok támogatásával töltenék az idejüket, inkább képzőművészeti értékű kipufogókat terveznek, amiket senki nem azért vesz, mert nyer vele plusz három lóerőt a felső tartományban a GSX-R-nek, hanem mert csodálatosan szépek.

Ez például a már említett Ducati Sport Classic-hoz készült rendszer ízekből hegesztett változata, ami ha lehet, még egy fokkal csodálatosabb annál, mint amit a poszt elején kiraktam. De a többi Ducatihoz álmodott dob sem néz ki rosszul, érdemes megkattintani a galériát.

De nem csak az olasz dolgokat érzik, pörölycápa-tekintetű, a szamurájkardhoz hasonlóan hideg és éles célszerszám Yamaha R1-hez is tudják, mi passzol. De ez még semmi a Triumph Scramblerre álmodott rendszerhez képest, ami elmondhatatlanul zseniális, hiszen nem csak vicces alakú és barokkosan túlgondolt a kivágott lemezből és hegesztett pálcákból összerakott hővédőjével, de ezerszer jobb és ötletesebb, mint a két tagból álló, túlságosan szájbarágós gyári. És ezerszer bátrabb, mint a kiegészítőként ajánlott tuning Arrow dob.

Aztán itt van ez a Vespa GTS300. Most nem is az a lényeg, hogy a robogó oldalán lévő, funkcióval nem bíró szellőzőnyílás rácsozására rímel a lenti hővédő pajzs, hanem az a baromi nagy, krómozott kémény mekkora aljas húzás. Amikor Csikósnak mutattam a képeket, nagyjából itt bukott ki belőle, hogy van még szépség a világban.

Vagy vessünk egy pillantást erre a BMW R nineT-ra: nem csak a kipufogó, de a szívórendszer is szelvényekből lett hegesztve, csak ebben több az ötlet, mint egy multicég összes kreatív megbeszélésén. És nagyobbat is üt, mint egy tematikus őszi marketingkampány.

Mivel szép tárgyakat magyarázni nagyjából annyira hálás, mint viccet, be is fejezem, a képek önmagukért beszélnek.