Mi lehet ez a régi motor? - Megoldva!

2017.01.25. 17:00

Érdekes levelet kaptunk, amiben egy régi motor beazonosításában kérték a segítségünk.

 

Címzett Totalbike

Dátum 2017. január. 24.

Tárgy Régi motor meghatározás

 

Kedves Totalbike szerkesztőség!

Egy régi motor típusának meghatározásában szeretném kérni a segítségeteket.

A mellékelt képen nagyapám látható egy nagyon régi motoron, számításaim szerint 1931-ben. Én annyit tudok erről, hogy mesélte, fiatal korában egyedül bejárta motorral Európát. Nem tudom, hogy ki készítette a fényképet, ill. hogy ki írta alá, hogy Weltreisender, olyan mintha egy újságból lenne.

unnamed

Sajnos pár éve édesapám is meghalt, így nem tudok erről többet kideríteni. Viszont néhány éve felnőtt fejjel én is elkezdtem motorozni, és nagyon érdekelne, hogy milyen motorja volt annak idején. Ha ez egy ma még beszerezhető motor lenne, akkor lehet, hogy vennék egyet, ha mást nem, beállítanám a nappaliba.

Segítségeteket előre is köszönöm!

Kedves Hunyadi úr!

Végigböngésztem egy rakás régi motorokról szóló katalógusomat, de kissé megzavarnak ennek a motornak a részletei. Nagyon furcsa az a szemlátomást alumíniumból készült, göbszerű kipufogódob - semmilyen motoron nem láttam még ilyet. Mindenesetre a leömlő eléggé lent távozik a henger/hengerfej oszlopából, tehát erősen kétütemű konstrukcióra gyanakszom (elvileg lehet oldalt szelepelt négyütemű is, de ahhoz nagyon alacsonynak tűnik a cső kilépési pontja). A motor már nyeregtankos (tehát nem a váz két rúdja között húzódik az ún. koporsótank), tehát a húszas évek közepéről származhat. Sokkal későbbről nem, mert a kerekei nagyon filigránok, a blokk is túlságosan hátul van a vázban - már a húszas évek végén is jobban kihasználták a helyet a vázban, s az első villák is szabványosabbak lettek addigra. Nem olasz, nem japán (naná), nem svéd, nem holland és nem amerikai motor, nagy valószínűséggel valami német, esetleg angol. Tornax, német Triumph, NSU, valamiféle Sachs, Wanderer lehet, de irgalmatlanul sok kis gyártó volt akkoriban, amelyekről nem maradt fenn sok emlék. Kevésbé hinném, hogy angol, mert a húszas években a Scotton kívül nem sok brit gyártó készített kétütemű gépeket - volt néhány, de azok nem jutottak el Magyarországra. Viszont ha mégis angol, akkor tényleg rettentő kusza tud lenni a történet, mert ott burjánzott a motorkerékpár-ipar akkoriban.

Egyelőre ennyit tudok mondani róla, de ha eszembe jut, merre kellene tovább kutatnom, felveszem újra a szálat. Egy nagyítás a tankon lehet, hogy sokat segítene, talán látnánk az embléma formáját...

Húszas évek közepe, valószínűleg német, kétütemű, nagyjából 250-500 köbcentiméteres, inkább az utóbbi méret irányában kell keresni.

Üdvözlettel,

Csikós Zsolt

Valaki felismeri a típust?

Naná, hogy felismerték, az ország két legismertebb veterános szakértője sietett a segítségünkre:

Tegnap kikerült a kérdés a címlapra címlapra, az én homályos és kétszer is módosított spekulációimmal. Úgy tűnik, segített, ketten is válaszoltak, mindkettőjüket jól ismerem, nálam komolyabb szakemberek a témában.

 Először az író és járműtörténész Négyesi Páltól kaptam egy rövid levelet, mely így szólt:

"Szervusz Zsolt, az 1930-as rendszámlista szerint Hunyadi Sándornak Debrecenben volt egy New Imperial motorja. Mellékelek egy 1929-es New Imperial fotót, szerintem hasonlít."

newimperial500ss.gif

Azt hiszem, ezzel nemcsak a típus, de a konkrét motor is meglett. Ami fotót Négyesi Pál küldött a linken, azon viszont nem stimmel a kipufogó és a tank a te képeden szereplőhöz képest, bár a motor maga nagyon hasonlít. A pontos megoldást Ocskay Zoltántól, a Veterán Autó és Motor főszerkesztőjétől kaptam késő este, ráadásul több adagban, ezért az ő megfigyeléseit inkább tömörítve osztom meg: a motor egy jellemzően húszas évekbeli négyütemű, oldalt szelepelt konstrukció, de ami rettentő furcsává teszi, az az, hogy a vázat rútul átalakították (valószínűleg a kettő közül a felső vázcső elvágásával, íves csővel való pótlásával vagy az eredeti cső elhajtásával), s egy későbbi nyeregtankot helyeztek az eredeti, két vázcső között futó koporsótank helyére. Tipikus harmincas évekbeli átalakítás, miként az is, hogy az új tank oldalán levő váltókonzolhoz alakították a rudazatot - az ugyanis eredetileg egy másféle rudazattal, más konzollal volt a szögletes tank oldalán. E gömbölyű nyeregtank miatt olyan húszas évek eleji stílusban filigrán kinézetű maga a motor, de aránytalan, modernebb a tankja - én meg emiatt tapogatóztam ködben az évjáratát illetően. A rendszám elhelyezése pedig kizárja a német motor opcióját, mert oda csak az angolok, a franciák, a belgák és más nemzetek tették. Ez tehát egy nagyjából 1925-ben gyártott, 500-as New Imperial, némi átalakítgatás után. A tank forrására nincs információ.

Ocskay Zoltán még azt is hozzátette, hogy ilyen motor felbukkan néha, de persze vadászni kell rá. A yesterdays.nl például eladott 1924-est és 1927-est is az utóbbi időben efféléből. Nem vészes az ár, mert ezek nem keresett motorok, hiszen oldalt szelepeltek, emiatt gyengék. Restaurált példányt, jó állapotban olyan 8000 euró körül lehet megkapni. Érdemes börzékre menni (Beaulieu, Netley Marsh,  Stafford Motor Show), illetve nézni a Bonhams és más brit aukciók katalógusait.

Lecke feladva, indulhat a kutatás!

Remélem, sikerrel jársz, üdvözlettel

Csikós Zsolt