Amikor a Superbike motorok rávernek a MotoGP-re

2017.11.27. 17:27

A szezon végi jerezi teszt azért különleges, mert ilyenkor együtt motoroznak a MotoGP és a Superbike pilóták, és ha csak nagy vonalakban is, de össze tudjuk hasonlítani a két műfajt. A Superbike-ban átalakított, de alapjaiban létező motorok versenyeznek egymás ellen, míg a MotoGP-ben kizárólag prototípusok mérkőznek, melyek megoldásai előbb-utóbb eljutnak a szériamotorokba.

Mielőtt elővennénk az eredményeket, meg kell említeni, hogy a jerezi motoros abszolút rekordot Jorge Lorenzo tartja, 2015-ben talált egy 1:37,910-es időt, és ő tartja a versenyen futott rekordot is 1:38,735-tel. A jerezi Superbike rekordot Marco Melandri állította be idén 1:38.960-nal, és a legjobb versenyen futott időt is ő tartja 1:40,938-cal.

Ehhez képest nagyon durva eredmények születtek a november 20-24. között tartott teszten:

A 15 leggyorsabb

1. Andrea Dovizioso, Italy (Ducati), MotoGP, Michelin, 1:37.663

2. Cal Crutchlow, UK (Honda), MotoGP, Michelin, 1:37.818

3. Jorge Lorenzo, Spain (Ducati), MotoGP, Michelin, 1:37.921

4. Jonathan Rea, UK (Kawasaki), SBK, Pirelli, 1:37.986

5. Andrea Iannone, Italy (Suzuki), MotoGP, Michelin, 1:38.030

6. Pol Espargaro, Spain (KTM), MotoGP, Michelin, 1:38.230

7. Alex Rins, Spain (Suzuki), MotoGP, Michelin, 1:38.307

8. Tom Sykes, UK (Kawasaki), SBK, Pirelli, 1:38.326

9. Tito Rabat, Spain (Ducati), MotoGP, Michelin, 1:38.387

10. Danilo Petrucci, Italy (Ducati), MotoGP, Michelin, 1:38.607

11. Alex Lowes, UK (Yamaha), SBK, Pirelli, 1:38.622

12. Bradley Smith, UK (KTM), MotoGP, Michelin, 1:38.688

13. Scott Redding, UK (Aprilia), MotoGP, Michelin, 1:38.778

14. Jack Miller, Australia (Ducati), MotoGP, Michelin, 1:38.876

15. Franco Mobidelli, Italy (Honda), MotoGP, Michelin, 1:38.923

Az eredmények persze igazából nem összevethetők, hiszen a két bajnokság eltérő abroncsokon fut, a MotoGP-ben a Michelinre panaszkodnak a versenyzők, az SBK-ban pedig a Pirellit lehet hibáztatni. Az is árnyalja a képet, hogy a MotoGP két legerősebb gyári csapata, a Yamaha és Honda nem volt a teszten.

Ugyanakkor remekül jelzi, hogy a Kawasaki mennyire komolyan veszi a Superbike-ot, és mennyi forrást öl abba, hogy ők uralják a sorozatot: a top10-be csak Jonatha Rea és Tom Sykes fért be a SBK-ból, ráadásul Rea nagyságrendileg azonos időt tudott menni:

- Dovizioso-val, aki sokáig esélyes volt a világbajnoki címre

- Cal Crutchlow-val, aki kvázi gyári-szintű támogatást kap 2018-ra, és vélhetően már azokkal az alkatrészekkel tesztelt

- Jorge Lorenzo-val, aki a pályrekordot tartja

Ráadásul gyorsabb volt a KTM és a Suzuki teljes gyári GP-csapatánál. Rea és Sykes csodálatos eredménye egyébként qualifying gumikon született, versenyre szánt abroncson 1:38,8-at és 1:39,3-at tudtak, viszont már a 2018-as szabályok által előírt 14 100-as maximális fordulatszámmal mentek. A legutóbbi jerezi Superbike fordulón 1:40,640 volt a körrekord, az időmérőn pedig 1:38,960-tal lehetett megszerezni a pole-t.

Végül két jóslat: a MotoGP jövőre is rohadt izgalmas lesz, a Superbike-ot pedig a szabálymódosítások ellenére is a Kawasaki fogja nyerni.