Ez a srác eddig huszonkét világbajnoki címet nyert zsinórban

2017.12.13. 11:11 Módosítva: 2017-12-13 11:11:15
5 hozzászólás

Ritkán van lehetősége az embernek huszonkétszeres világbajnokot megtekinteni, Toni Bou talán az egyetlen, akinek ennyi címe van, ráadásul zsinórban. 2007 óta minden évben behúzza a triál- és a fedettpályás triál VB-t, míg csapatvilágbajnokságról összesen 18 alkalommal tért haza arannyal. Ő a sportág legnagyobb alakja, de tényleg akkora, hogy lelóg a térképről.

Ehhez képest stáb és minden felhajtás nélkül idejött, felült a motorra, és tartott egy kis bemutatót néhány újságíró előtt. Nem is a saját versenygépével, hanem egy Bécsből kölcsönkért, teljesen széria Montesa 4RT Factory Race Replicával (Bou versenymotorjának a Montesa Cota 300RR az alapja). Nem véletlenül járt erre, nálunk lesz a fedettpályás X-Trial bajnokság zárófutama – Budapest nélkül elég egyhangú lenne a versenynaptár, öt francia és két spanyol forduló mellett elfér egy új helyszín.

Villáminterjú Toni Bouval

Be fogod húzni a 23. világbajnoki címed?

– Minden év teljesen más, tizenegy év után is ugyanúgy nyomás alatt vagy, és motiváltnak kell lenned, hogy nyerni tudj.

Minden világbajnoki címedet négyütemű motorral nyerted. A logika szerint a könnyű kétüteműek lennének a jobbak.

– Nehéz kérdés, nekem a négyütemű fekszik jobban. A biciklizés felől érkeztem, főleg testből motorozom, az én stílusomhoz a négyütemű teljesítményleadása illik, a lentről jövő erővel. Kis gázzal megyek, szinte mintha bicikliznék.

Triálmotorokon miért nem terjedt el a fordított villa?

– Rengeteget alkatrészt kipróbálunk a teszteken, és a hagyományos vált be.

Jó, de miért? Ennyire nem számít a rugózatlan tömeg?

– Nem tudom miért, ez nehéz kérdés. Mindenféle körülmények között tesztelünk, vízben, erdőben, épített akadályokon, és ez az, ami mindenhol megfelelő. Jobbat még nem sikerült találnunk.

A hazai triál rendes szubkultúraként köszöni, jól van, kis társaságok feltűnésmentesen űzik hobbijukat, sport szinten viszont óvatosan fogalmazva is csődben a műfaj. Versenyző lenne, de a bajnokság évekkel ezelőtt megszűnt. Szóba elegyedtem Hermann Henrikkel, a MAMS elnökével – 2016-ban a Tolalbike24-en ott volt az indulók között – szerinte ez egy hatalmas lehetőség a hazai triálsportnak, de igazából azon áll vagy bukik a történet, hogy sikerül-e elég nézőt behúzni.

Idén volt Enduro GP, salakban folyamatosan rendezünk EB-t, már nem csak a történelmi MX és Superbike világbajnokságokra lehet büszkének lenni, szóval elindult valami. Március 29-én tehát X-Trial VB, és ki tudja, mikor lesz lehetőség legközelebb huszonkétszeres világbajnokot akcióban látni, arról nem is beszélve, hogy jó eséllyel nálunk fogja behúzni a huszonharmadikat.