Végül csak szét kellett borítani a KTM blokkját

2018.03.25. 00:02
29 hozzászólás

A 2017-es szezont a KTM-mel ott zártam, hogy kellett rá egy új kuplungfőhenger, mert a gondos előző tulajdonosok nem cseréltek benne hidraulikafolyadékot. Azt végül viszonylag olcsón megúsztam, Péter, a Tolna megyei KTM Guru szerzett alkatrészt, az ócsai márkaszervizben pedig elvégezték a cserét (ők fontos szereplők lesznek a történet későbbi részeiben is), de a happy end elmaradt, mert felfedeztem egy nem várt olajfolyást az első lánckeréknél.

Robbantott ábrán látni, hogy a váltó kihajtótengelyét két csapágy támasztja meg, és egy szimering és egy O-gyűrű tömíti - ha folyik, általában a kétszáz forintos O-gyűrű a hibás. Viszont az enyém lötyögött is, ami azt jelenti, hogy megreccsent az egyik csapágy, ettől a tengelynek lett egy holtjátéka, ami szétverte a szimeringet. A külső csapágy, a szimering és az O-gyűrű cseréjéhez nem is kell bontani semmit, csak le kell húzni a lánckereket, az sima ügy, de a lánckerék kotyogásán érezni lehetett, hogy nem a külső csapágy ment tönkre, hanem a tűgörgős a túloldalon. 

Beszéltem Göbölyös doktorral, de az ő fejében már régóta a 690-es LC4-ek pörögnek, ez pedig régi történet - körbekérdezett Mattighofenben is, de ott sem nagyon volt már, aki emlékezne erre a blokkra - végül azt tanácsolta, hogy beszéljek Lévai Péterrel, aki a kuplungfőhengert is szerezte, ő nagyon sok 640-es LC4-et javított, még akkor is, amikor ezek már kikoptak a márkaszervizekből.

Péter nem ködösített, pontosan tudta, miről van szó: elég egyszer túlfeszíteni a láncot, aminek alaphelyzetben lógnia kell, és egy rendesebb berugózásnál meg fog reccsenni a tűgörgő. A cseréhez le kell venni a hengert, szét kell húzni a blokkot, és ha ez nem lenne elég baj, a sérült tűgörgő megeszi a tengelyt, tehát abból is újra lesz szükség. Van több ilyen blokkja bontott, de a kihajtástengelyt már mindegyikből elkapkodták.

Ezen a ponton bennem is felmerült a kérdés: ha ekkora a baj, akkor hogy lehet, hogy ebből használat közben nem éreztem semmit? Hogy lehet, hogy lógó váltóval tökéletesen működött, sőt, annyira finoman, hogy minden egyes váltás ünnepnap volt? Valószínűleg az egyenes fogazású fogaskerekek jelentik a magyarázatot, melyek kapcsolódását nem zavarta meg a kihajtás oldali lógás.

Közben bejött a rossz idő, más dolgom is volt, úgyhogy végül csak februárban vett rá a lélek, hogy kivigyem Bori Attilához a motort, hogy belevágjon a szétszedésbe, és ahogyan tárja fel a hibákat, kezdjük az alkatrészbeszerzést. A szétborítás gyorsan ment, pedig átkozottul kompakt a Duke, ezt már akkor is megtapasztaltam, amikor szívócsonkot cseréltem. A blokkot sem lehet csak úgy kibillenteni a vázból, le kell akasztani a lengővillát is, és utána milliméterről milliméterre kifordítani. Vannak csodásan szerelhető részek, a motor kivétele viszont nem az. Attila előre fogta a fejét, hogy milyen jó lesz összerakni.

Másnap hívott, hogy kint van minden, a tűgörgő darabokban, a tengely brutálisan berágódva. Ekkor hirtelen felgyorsultak az események, végül megint Mayer Norbi és az ócsai KTM mentett meg, náluk akadt egy bontott, hibátlan állapotú tengely. Az új 100 rugó fölött lenne, a beszállítója pedig - erre külön vissza kellett kérdeznem, mert elsőre nem akartam elhinni - a Ferrari. Rohantam hát a bontottért, nehogy elvigye előlem valaki.

Ahol ennyi forgács keletkezik, ott elméletileg a spénnek mindent össze kéne barmolnia, de nem ennél a blokknál: alul két mágneses leeresztőcsavar van, ami szépen összegyűjti a fémet, ráadásul olajszűrőből is kettő van, az érzékeny helyekre duplán szűrve megy a kenőanyag, ezeknek köszönhetően elmosásnál sem derültek ki további disznóságok. Az egyébként Attilát is meglepte, hogy mennyire kicsi a váltó, már-már alulméretezett szerkezet, mintha valami 250-esé lenne, de ennek ellenére nem szokott gond lenni vele.

A KTM felépülése később súlyosan belassult, mert a berendelt tömítésszett az istennek nem akart megérkezni. Alapból gyárit rendeltem volna, de az egyben méregdrága, míg az Athena töredékébe kerül, és a márkaszervizben is megerősítették, hogy nincs gond a minőségével, vehető. Szóval vettem volna, de amikor egy hónapja foglalta a helyet Attilánál a Duke, lemondtam a rendelést, és a gyári mellett döntöttem, azzal a szigorítással, hogy csak oda veszem meg, ahol az eredeti sérült - vagyis a kuplungfedélhez és a hengerfejhez - ez utóbbi egyébként hibátlannak nézett ki, de speciálisabb egy sima papírtömítésnél, van rajta valami bevonat is, ezért Attila jobbnak látta cserélni. Ez is két hét volt, mire le tudtam szállítani, égett is a pofám, hogy ennyi ideig foglalom a helyet. Egy kevésbé jóságos és empatikus alkat már régi kivágta volna a kert végébe.

Amikor megérkezett a tömítés és a megfelelő olaj - a gyári könyv 10W50-es vagy 10W60-as, full szintetikus kenőanyagot ír elő, egészen pontosan Motorex Power Synt-et, de ha az nincs kéznél, a Motul 7100-as is megteszi, szóval véletlenül sem az olcsó kell bele. És mivel nem csak olajcsere volt, hanem komplett szét-össze, ezért nem 2 liter kell, hanem meg kellett bontani egy harmadik flakont is.

Végül gyönyörűen összeállt, lábon vittem haza az egyik kellemes, nulla fok körüli estén, szépen indult, KTM-es mértékkel csendesen járt, vette a lapot, és gond nélkül hazaért. Szépen muzsikált, és nem jelent meg alatta új olajtócsa, úgyhogy elégedett vagyok. Van, aki ilyenkor akkorát csalódik, hogy azonnal meghirdeti a motort, én viszont nem követek el ilyen hibát: lassan mindenről kijelenthetem, hogy jó, tehát elkezdhetem élvezni.