Tökösnek kell lenni, de azt nagyon

2018.12.27. 08:12
18 hozzászólás

Salakmotort először tévében láttam, és mindössze annyi információm volt róla, hogy a kanyarban nem jó nézőnek lenni, mert bár látványos, apám haverját egyszer úgy betakarták zúzalékkal Miskolcon, hogy végül ki kellett dobnia a sört.

Felénk amúgy nem volt szokványos sport, a Dunántúlon aligha ismerték, noha a leglátványosabb motorsportok közé tartozik. Sőt, talán a leglátványosabb. Alapvetően négy ürge megy körbe-körbe egy futópályaszerű valamin, a közönség meg lelátóról figyeli az eseményeket, mondhatni költségkímélő és nézőbarát. Régen sokan azt gondolták, azért az ország keleti felén népszerű, mert sík terepre van szükség, és leginkább az Alföld, ami erre alkalmas, de erről most már azt gondolom, badarság, sokkal kézenfekvőbb indok, hogy azért, mert a salakmotor mindig is a szerényebb réteg motorsportja volt, a keleti országrész pedig soha nem dúskált anyagi javakban. Krosszozni és gyorsaságizni persze amúgy sem nagyon tudtak a pályák hiánya miatt.

A por nepe Screenshot-02

Néhány éve gondban voltam, amikor a salakmotort, mint sportágat definiálni kellett, de legendás enduró versenyzőnk, Zsembery Barnabás egyszer helyre tett, így ma már tudom: a salakmotor arénasport.

Nem csak Magyarországon, nagyjából egész Európában a munkásosztály uralta, ennek minden jó és kevésbé jó vonzatával. Pozitívumnak számított, hogy egykor rengeteg néző látogatott el a pályákra hétvégente, az viszont borítékolható volt, hogy a szétosztandó pénzből erre az ágazatra mindig épphogy csak jutott, pedig szinte a legsikeresebb és nemzetközileg legeredményesebb magyar motorversenyzők egy időben innen termelődtek ki, gondoljunk csak Tihanyi Sándorra, és Adorján Zoltánra.

A salakmotorversenyzés manapság óriási gondban van Magyarországon, leginkább azért, mert nem túl fancy. Nem lehet villogni a legújabb, kétszáz lóerős szupersportmotorral neonsárga bőrruhában, mert csak egy valami kell hozzá: tökösnek lenni, de azt nagyon.

Az alábbi videó eredetileg cikknek készült, miután Szegedi Máté egy éve megkeresett a témával, s az, hogy végül egy mini doku-riportfilmet forgatunk belőle, idén nyáron vált csak véglegessé. Biztos voltam benne, megérte elkészíteni, hiszen ha egyetlen ember kipróbálja ennek hatására, még van remény, hogy nem hal ki a földkerekség egyik legmenőbb motorizált sportága.