"Mintha egy Daewoo Ticóval ütközött volna, annyi benne a műanyag"

Sapka R18 építés, II. rész

2021.03.30. 06:19

Múltkor felvezettük, miről lesz szó: világbajnok motorépítőnk, Pákozdi "Sapka" Tamás átépít egy BMW R18-at. Ezúttal egy villáminterjú során betekintést nyerünk a mester munkamódszereibe.

Sapikám, az első képen mit látunk?

Kispajtásom, ott leginkább azok az alkatrészek szerepelnek, amelyek beépítésre kerülnek majd, mint például az a régi csomagtartó, a lézerpuska-szerű hátsó lámpák, meg a régi Bosch lámpa, amit szétvágtam, hogy az eredeti foncsor bekerülhessen.

Az egyik legnagyobb művelet egyébként pont befejeződött, Hunyadi Kornél, fejlesztő, futómű specialista barátom segítségével. Ő volt az a manus, aki anno Drapálnak is futóművet finomított, és a garázsában upside-down villát fejlesztett negyven évvel ezelőtt.

Kornél mind az első villát, mind a hátsó gátlót 35 mm-el süllyesztette, így kapjuk meg majd a motor végső geometriáját. Az első villában a legnagyobb trükk egyébként, hogy az eredeti rugóút megmaradt. Ezzel elárultam egy titkot: nem, tényleg nem Öhlins villás hipsztermotort építünk most.

A másik titok, de tényleg csak a csepegtetés végett, hogy Paulovits Imre segítségével megtaláltuk az a színkódot, amelyet megálmodtam a motornak. Belebotlottam egy fotóba, melyen egy szürke BMW szerepelt, ezt a színt szerettem volna, de nem tudtam kinyomozni mi lehet. Ekkor megkerestem Imrét, aki nagyon segítőkész volt, és továbbította a képet Sebastian Gutsch-nak, a BMW múzeum kurátorának. Ő pedig megfejtette, hogy a belga királyi gárda megrendelésére fejlesztették ki a színt, és mellékelte a kódot is. A történet romantikája, hogy ezen kívül egy 1800-as BMW személyautó is megkapta a színt. Az élet egy állandó körforgás, és jelek sokasága. Biztos nem véletlen, hogy ez a motor is 1800-as.

- Ha jól hallottam akadtak azért nehézségek is.

Nem egyszerű az élet, de amúgy nincs okom panaszra, itt a tavasz. Vannak pillanatok, amikor kicsit megrökönyödök, de ezeken végül mindig átrepülünk. A villanyakon található két böszme csavar még hagyján, bár azt hiszem, utoljára IFA-kon láttam hasonlót, de hogy szügyig öntötték piros csavarragasztóval, arra végképp nem tudok semmit sem mondani. Megfogtam a legnagyobb kulcsot, és teljes erővel fél fordulatot sikerült csavarni, később a légkulcs is elvérzett. Ezek után kénytelen voltam írni az orosz haveromnak, aki legutóbb motorépítő-világbajnok lett, és épített már pár 1800-as BMW-t. Mondtam neki, Gyima baszki, segíts már, mire azt válaszolta: ne küzdj vele, csak tekerd. Igaza lett, de Viktornak (Sapi segítője) így is fognia kellett az állványon, mert különben lefordult volna.

Arról már nem akarok beszélni, hogy a blokkot ki kell venni ahhoz, ha azt a böszme műanyag légszűrőházat el akarod tüntetni. Még szerencse, hogy a bölcsőváz csavaros, de hát ez az állandó blokk kivétel borzalom.

- Kérdezni is akartam, hogy a második képen a műanyagok mi célt szolgáltak?

Ne bosszants, kérlek. Olyan ez az egész mintha egy Daewoo Ticoval karambolozott volna, bár attól tartok, hogy még abban sincs ennyi műanyag. Lehet, hogy a németek leszerződtek egy joghurtosdoboz gyárral, és ők lennének a beszállítók.

- Hol tart az építés, tudod már, mi lesz az irány?

Nagyon remélem, hogy a jövő héten már kiderül, és tudok előre gondolkodni. Eddig a tisztulás folyamata volt, naponta felcsesztem magam, de remélem, hogy most már minden jobb lesz. Raffai Lajos barátom a héten befejezi a sárvédő formákat Hódmezővásárhelyen, ha azok ismét nálam lesznek, visszarakom a kereket, rá a sárvédőt, és kitalálom az üléspozíciót. Akkor fogom látni a geometriát, és a leendő kormánypozíciót. Ezután tudom majd csak eldönteni az ülés berugózásának mértékét is.

Persze a tankot is szétvágtam, mert nem tudtam nézni, hogy nem követi a motor vonalát. Bár azt ígértem, hogy nem teszem, de az nem én vagyok. Ha majd kész lesz, nyilván mindenki azt mondja, alig változott az eredetihez képest. Azt senki sem fogja látni, hogy négy centi ültetés miért tart öt hónapig, de hát ilyen az élet: nem iparos vagyok, hanem inkább szobrász, nem tudok kibújni a bőrömből. A tank átalakításával persze minden megváltozik, mert a blokk fedelét is le kell vágni, hogy a csavarokhoz odaférjünk majd később is. Valamint tele van mindenféle keresztcsövekkel, szuszogókkal, és a gerinc is nagy helyet fog elfoglalni, így Tibinek a tankolás majd kicsit tovább tart. De hát ilyen ez, nem egy kapkodós motort terveztünk.

- Szóval az építés sem kapkodós?

Hát, azt azért nem mondanám, nagyon szeretnék haladni vele, milyen kérdés ez.