Akksit bele, oszt gyííí

2011.03.23. 14:26

Sokak számára a tél egyet jelent a motor félrerakásával, eszükbe sem jut elővenni, karbantartani a mínuszok közepette. Nekik szeretnénk segítséget nyújtani a gép tavaszi újraélesztésében.

A sportolás megkezdése előtt átmozgatjuk az izmainkat, bemelegítjük az ízületeket. A motorunk tavaszi felébresztésekor is hasonló tevékenységre van szükség: ellenőrizni, átmozgatni és bejáratni a szerkezetet.

Az első feladat a feltöltött akkumulátor visszaszerelése, vagy a téli karbantartó töltő lekapcsolása - elméletben ez tartotta a kapocsfeszültségét, és nem engedte elszulfátosodni a cellákat, így a töltöttségi állapot megfelelő maradt.

Elsőként ellenőrizzük a nyomást a gumiabroncsokban. Mielőtt a bakról vagy középállványról levennénk, a rugóstagok csúszószárát tisztítsuk meg és fújjunk rá egy kis szilikont. Ez szükséges, hiszen káros lenne, ha a teljesen száraz tömítések poros, kenetlen felületen futnának az első berugózások alkalmával. Talán túlbiztosításnak tűnik, de nem nagy erőfeszítés megtenni.

Egyre jobban rugóztassuk be a telókat, ezzel mintegy átolajozva a belső szelepeket, megtörve az olajat a villában. Miközben rugóztatjuk, figyeljünk az első fékre. Kicsit nyúlósabb? Kicsit határozatlanabb a nyomáspontja? Működtessük, pumpáljuk meg párszor! Eleinte kisebb erővel tegyük, így a tömítést végző karmantyúk visszaállnak a helyükre, beigazodnak, és az úszónyergek is jobban kezdenek siklani a csapjaikon, a fékdugattyúk is megmoccannak.

Gondoljunk csak bele, egy erőemelő is átmozgatja izmait, mielőtt a nagy súlynak nekifeszül. Mi pont ezt csináljuk a motor szerkezeti részeivel. Megmozgatjuk a kormányt, megrugóztatjuk a rugóstagokat, megforgatjuk a kerekeket. Ennél többet nem kell a vázzal és kapcsolódó részeivel csinálni, hiszen nem a tenger sós vizével locsolgattuk a motort karácsonykor.

A motorblokk már kicsit érzékenyebb pont. Még szakmai körökben is vita van arról, hogy tárolás előtt, vagy után kell-e olajat cserélni. Mindkettőnek van előnye, és az adott eset el is dönti, hogy melyik a jobb. Ha előtte cserélünk, akkor kikerül a blokkból az öreg, valószínűleg enyhén savas fáradtolaj, így belső korróziót, kémiai korróziót nem okoz a könnyűfém ötvözeteken, nem eszi a gumitömítéseket. Viszont csak áll 4-5 hónapot, a beragadt fáradtolajjal folyamatosan és statikusan érintkezik, ráadásul ha nagyobb hőingás van, akkor még némi nedvesség is belekerülhet, ez pedig nem tesz jót. Mégis, átlagos tárolóhelyet feltételezve azt javasolnám, hogy a motor elrakásakor tegyünk bele friss olajat.

Ha folyadékhűtéses a blokkunk, akkor ellenőrizzük a folyadékszintet is. Ha régen, vagy soha nem cseréltük, akkor kezdjük cserével a tavaszt; a hűtőfolyadék korróziógátló szerepet is betölt.

Az első indítás előtt tegyük a csapot PRI, azaz átfolyó állásba, hogy feltöltse az úszóházakat, amelyek ennyi idő alatt teljesen kiürültek. A befecskendezős motoroknál adjuk rá párszor a gyújtást, hogy a nyomás felépüljön.

A karbis motoroknál húzzuk le a pipákat és úgy indítózzunk, vagy rúgjunk rajta párat. Ekkor az kenőanyag szállítás és a szóróolajzás megindul, kicsit legalább összekeni az alkatrészeket, ha a teljes nyomás nem is épül fel. A befecskendezős gépeknél, amelyek valószínűleg katalizátorosak is, ezt ne tegyük, indítsunk azonnal.

Ahogy beindult a motor, ne emeljünk az alapjáratot a hidegindításinál magasabb fordulatra, várjunk legalább 10-20 másodpercet, hogy a teljes olajkörben felépüljön a nyomás, csak azután nyúljunk a gázhoz.

Ne lepődjünk meg, ha karburátoros motorunk fulladozik, nem akar felpörögni, esetleg le is áll párszor. Ennek több oka is lehet, az egyik az elpárolgó benzin után maradó üledék. Mintha vízkő rakódna le a fúvókákban és az átvezető furatokban, ami néha csak hosszú percek, tízpercek üzeme után tisztul ki.

A jelenség egy másik oka a karburátormembránok kiszáradása, merevvé válása lehet. Néha akár fél óra motorozás is kell, hogy visszanyerjék rugalmasságukat. A gyorsítópumpa is szeret ilyenkor rakoncátlankodni, úgyhogy inkább járassuk a motor hosszabb ideig, mint azonnal szétkapjuk a porlasztó hibáját feltételezve. Ha a motor már stabilan jár és a gázt is veszi, akkor ellenőrizzük le a világítást, működtessük párszor a hátsó féket is, és indulhatunk.

A legfontosabb maradt a végére: a tavaszi indítás után az első úton nagyon lassan és óvatosan menjünk. Ennek csak kisebb részben a gép az oka, leginkább a saját eltompult téli reflexeink miatt vigyázzunk. Erre jön még a télen összekoszolódott, és még mindig hideg aszfalt; ez az első utakat nagyon veszélyessé teszi. Azzal kezdeni a szezont, hogy az első úton lapra tesszük a gépet, igazi amatőrség.