A jó és a rossz futómű ismérvei

Az első villa tuningja

2015.11.18. 06:35

Az első villa az a futómű elem, ami legjobban meghatározza a motor viselkedését és komfortját. Ezzel nem azt mondjuk, hogy a gumi vagy a hátsó rugóstag nem fontos, de az első villa közvetlenül befolyásolja a motor fordulékonyságát, komfortját és egyenesfutását.

A motor állása vagy balansza az első villa függvénye leginkább. Az első villának általában hosszabb a rugóútja, mint a hátsó, ahol keményebb a rugó, és használat közben a villa hossz változása határozza meg, hogy a motor mennyire válik orrossá fékezéskor és hanyatt esővé gyorsításkor. Ezek azok a tényezők, amelyek a motor egyenesfutását, vagy kanyarbeli viselkedését határozzák meg. Amikor kanyar előtt fékezünk, az első villa kicsit összeül, a motor könnyebben fordítható be a kanyarba. Ha állandó sebességgel megyünk, a villa biztosítja a jó egyenesfutást és iránytartást. Persze csak akkor, ha jól van beállítva.

A villa rugóútját három szakaszra osztjuk. Az első az elmozdulás első negyede, a komfort zóna. Ha normálisan megyünk, akkor ebben a tartományban tartózkodunk. Fékezéskor belenyomódik a rugóút a balansz zónába, itt is fontos a rugózás, azonban még fontosabb, hogy a motor kicsit orra esik és nagyobb súly jut az első kerékre, nem csak nagyobb fékerőt lehet átvinni, de jobban is tapad és a motor könnyebben fordítható be a kanyarba. Ez a motor elejének bólintásából fakadó geometriaváltozás következménye. Ez a balansz zóna, a rugóút középső része, ami a teljes rugóútnak nagyjából a felét teszi ki.

Az utolsó zóna a biztonsági zóna, ide akkor jutunk, ha valamilyen erős padkára futunk, vagy gödörbe megyünk. Itt fontos, hogy erős csillapítás legyen, ne rúgjon vissza, és a felütés előtt további vész csillapítást is adjon, ne erősen koppanva érjen a rugóút végére.

Még teljes terhelésen sem szabad felkoppannia a futóműnek, ha részterhelésnél is elfogy a rugóút, akkor nincs más hátra, mint a csere
Még teljes terhelésen sem szabad felkoppannia a futóműnek, ha részterhelésnél is elfogy a rugóút, akkor nincs más hátra, mint a csere

Ami a motor komfortérzetét legjobban határozza meg, az a komfort zóna. Itt nagyon fontos, hogy a villa könnyen mozduljon és ne tapadjon. A szimeringek legyenek puhák, a porvédők szintén, a becsúszószár pedig tiszta, fényes és nagyon sima felületű. A kemény és erős rugóval ellátott szimering tartós és nem engedi az olajat, azonban szorossága miatt akkora lesz a tapadása, hogy a villa kis elmozdulásait nem tudja jól lekövetni.

Ekkor folyamatosan azt érezzük, hogy az eleje üt a motornak, és minden apró úthiba átjön a kormányra. Az ilyen motor hajlamos a kormányszitálásra is. Nem szabad azonban ezt összetéveszteni a kemény teleszkóppal, mert lehet, hogy a rugó ereje elég, sőt akár puha is lehet, csak nagy a tapadás.

Nem feltétlenül megoldás a vastagabb villaolaj
Nem feltétlenül megoldás a vastagabb villaolaj

A másik probléma, amikor a villa túl puha, mert rugó puha, azaz a rugóállandó kevés. Egy normális motorozásnál is eljutunk a rugóút végére, nem kell sem gödör, sem durva fékezés, néha mégis szinte bekoppan. Ennek a javítása nem lehetséges sűrűbb olajjal, mert akkor a csillapítás az egész tartományban meg fog változni és amikor kis elmozdulásnál kicsi a rugóerő, a csillapítás akkor is indokolatlanul nagy lesz. Ekkor a villa merevnek, szorulósnak érződik az apró elmozdulásoknál.

Fontos, hogy a becsúszószár sima és sérülésmentes legyen
Fontos, hogy a becsúszószár sima és sérülésmentes legyen

Nem lehet továbbá a rugót jobban előfeszíteni, mert akkor az első kis elmozdulásnál, például a motor önsúlya alatti normál összeülésnél is kicsi lesz a berugózás, a villa eleve egy keményebb helyzetből indul, a komfort zóna erősen lerövidül.

Ebben az esetben az egyetlen megoldás az erősebb rugó beépítése. Nagyon azonban ne térjünk el a gyári erősségű rugótól, mert akkor a villa csillapítását is hozzá kell igazítani, ami sok esetben nem megoldható kívülről, csak a villa szétszerelésével és átlemezelésével, átszelepelésével. Ezt mindenképpen szakemberre kell bízni, itt egy sokváltozós dolgot kell kezelni a rugóerő és az olaj viszkozitása függvényében.

Egyre elterjedtebb megoldás: az egyik teleszkópszár felel a rugózásért, a másik a csillapításért
Egyre elterjedtebb megoldás: az egyik teleszkópszár felel a rugózásért, a másik a csillapításért

Sokszor megoldás a progresszív rugó beépítése. A progresszív rugó rugóállandója nem állandó, hanem az elmozdulással arányosan növekszik. Ez azt jelenti, hogy minél jobban berugózik a villa, annál jobban felkeményedik. A progresszív rugók általában változó menetsűrűséggel készülnek, ez adja a progresszivitását. Ennek nagy előnye, hogy az első elmozdulást, a komfort zónát lehet hosszabbra hagyni és még marad elég balansz zóna, és az egészen rövid biztonsági zóna is ellátja a feladatát. Hátránya, hogy a gyári villák csillapítása nem erre van méretezve, nem erre van kiszámolva. A felkeményedő rugó a harmadik harmadban lehet, hogy olyan erővel rúgja ki magát egy erősebb gödör után, hogy a villa gyári csillapítása már nem tudja jól megfogni és beszitál a kormány. És erre nem megoldás a sűrűbb villaolaj, mert akkor meg a komfort zóna lesz túlcsillapított és végső soron kemény. A profi megoldás a progresszív rugó gyártója által ajánlott átszelepelés, de minimálisan az állítható csillapítású villák áthangolása a progresszív rugónak megfelelően. Erre a rugó gyártója tud javaslatot adni, a rugó erősségének és karakterének megfelelően.