Felnyitható bukó, ennyiért?

Teszt: NZI Combi 2 Duo

2018.05.14. 06:31 Módosítva: 2018.05.14. 07:33

Mindenkit megnyugtatok, a latin országokban, ahol a motorozás tömegsport, akad még pár, számunkra ismeretlenebb név. Az NZI is ez a kategória, pedig 1972 óta létezik, vagyis nem csupán három random betű, amit egy random kínai sisakra ráütnek.

Egy-másfél éve kezdték el itthon forgalmazni a márkát, a létező spanyol cég működő honlappal rendelkezik, letölthető használati útmutatókkal (igaz, csak külföldiül), és vagy 30 országban árulják hivatalosan a termékeiket. Más kérdés, hogy a kipróbálásra kapott bukó Kínában készült, nincs ez máshogy más márkák belépő modelljeinél sem. A Combi 2 Duo amúgy az alapkivitelű, felnyitható állrészű bukójuk, amit dekorációtól függően 28-40 ezer forint közötti áron mérnek.

Bukósisakot kipróbálni nem könnyű, mert az ember ugye nem tudja eldönteni, mi az, amit el kell követni az olvasók kedvéért. Mondjuk egy jó borulás, fejjel a járdaszegélynek csúszva? Vagy fehér furgon oldalába durranás? Én nem vagyok ilyen önfeláldozó, bocs, maximum annyit tudok megmondani, jó-e használni.

Az NZI Combi 2 Duo sisakj ütközési tulajdonságait illetően nincs más, mint elfogadni az ENSZ EGB (=ECE, Európai Gazdasági Bizottság) R22.05-ös szabványának eredményeit, azzal a feltételezéssel, hogy csak nem teljesen hülyék, akik kitalálták. A fejed kábé annyit bír ki, mint az agyad, ami ilyen szempontból nem több, mint egy vízben úszó lágy belsőség, amit nem tehetsz ki végtelen lassulásnak-gyorsulásnak, mert ha nekiütődik a koponyád belső falának, baj van. És pont ez az, amiért nem páncélszekrénnyel a fejünkön motorozunk, mert felesleges – maximum jobban egyben tartaná a végeredményt az 1000 g-s lassulás után.

Az NZI Combi 2 Duo a felnyitható állrészű sisakok átlagos súlyát hozza, az L-es méret hivatalosan 1600 +/- 50 gramm, a mi példányunk 1580. Ez saccperkábé húsz-harminc dekával több, mint egy hasonló, polikarbonát, fix állú bukó, már parizerből is észrevehető mennyiség, ha sokat van a fejeden a sisak. Nálam a leghosszabb út 45 perc, ennyinél nem számít, pláne, hogy egész jó a súlyelosztása, viszont sokkal jobban szeretem, hogy a parkolóházak portásaival meg tudom beszélni a dolgokat, netán fizethetek a kúton sisaklevétel nélkül. A szétszedéséről álljon rögtön itt a videó:

 A felnyitható áll nem egyenértékű a fixszel, ha megnézzük a Sharp teszteket, mindig megadják, hogy az állrész az ütközési tesztek hány százalékában maradt zárva – ez a szám néha nulla, de még az egészen drága bukóknál sem száz százalék, speedmotorozáshoz, pályanapozáshoz nem ilyet használnék. De közlekedéshez ideális, (nap)szemüveg föl-le, ivás, futároknál bagózás – van ám ennek is értelme, csak ne közlekedj kétszázzal. (Ennek a típusnak nem készült Sharp-tesztje – a britek a szabványosnál nagyobb és kisebb sebességgel is elvégzik az ütközési teszteket.)

A bukósisakok alapvetően védenek, de a legjobb védelem mellett is bármelyik lehet igazán hulladék, mert még számos dolgot tudnia kell. A drágaság a csend, a héj szuper anyaga, a mozgató mechanikák minősége és a szélcsatornás optimalizálás függvénye. Nyilván nem a 40 ezer alatti sisakoknál szoktak beleadni apait-anyait, nehéz is olyan egyedi tulajdonságot mondani, amit ebben a kategóriában más sisaknál nem látunk. Szegény NZI marketingesei is beleizzadtak, hogy megmutassák, mitől különleges a sisak. Például 3D plexije van. Átnézel rajta, 3 dimenziós világot látsz? Milyen lenne a 2D plekó? Sík? De valamit kell mondani.

Ellenben a plexi nem torzít, bár talán egy picit lehetne merevebb – mindkét oldalon van a felnyitáshoz kis füle, ezeket jobb egyszerre két ujjal emelni. Pici, 1-2 milliméteres résnyire könnyen nyitva hagyható, ami nem is baj, mivel a tavaszi reggeleken is könnyen párásra leheltem. Pinlock-előkészítés van, érdemes beszerezni ezt is: egy plexi és a pinlock-fólia is hétezer pár száz forintos tétel. A sisak látómezeje nekem teljesen megfelel, viszont kétoldalt látom a pinlock pöckeit, sőt, fent a napszemüveg egy kicsit kilóg a héj alól, ezt is. De ezt két nap alatt megszoktam, utána nem zavart.

Mint minden hasonló sisaknál, a Combi 2 Duóban is van beépített napszemüveg, ami mindig ott van nálad. Nem torzít semennyire, vagyis ha lefelé nézek vele, ugyanott látom a lábam, ahol van. Tartaléknak mindenképp jó, de nekem picit hozzáér az orromhoz, így inkább saját napszemüveget használtam. Ha épp nálam volt.

Tök jó, hogy nem az állrész alsó pereme alatt van a nyitógomb, hanem kint, elöl. Ettől függetlenül lehetne piros, hogy ha mégis mentők kezébe kerülnénk, azonnal lássák, egyértelműen ez az állrész nyitója, bár tagadhatatlanul jobban passzol a Flydeck Green kivitel színvilágához a fekete. Az állrész elég merev, ágyazása pontos, stabilan megáll felnyitott állapotban. Lecsukva fém kallantyú akad a fém pöcökbe, jól érezhető és pontos a záródás.

A csat mikrometrikus, ufóknak: a recés végét addig tolod be, amíg jól tart, csak magát a pánt hosszát kell először úgy beállítani, hogy a csat önbeállós tartománya pont jó legyen a fejedhez. Imádom ezt a megoldást, tudom, az istenek dupla gyűrűst használtak, ehhez kívánok nekik jó egészséget. Normál közlekedéshez ennél nem kell jobb. Kis puha párnácskák óvják az állacskát, nehogy megnyomja a pánt.

A Combi 2 Duónak három levegőző nyílása van, és a bukó szétszedésekor látszott, hogy a belső keményhabban nem túl mélyek a légjáratok. Egyszer a melegben azért kipróbáltam, hogy lecsukom a felső szellőzőket, és szépen elkezdett beizzadni a fejem, viszont amikor kinyitottam, nem kaptam huzatot, csak normalizálódott a hőhelyzet. A belső anyag antiallergén, azaz ha bele is izzadsz egy kicsit, nem lesz olyan szagú a fejed, mintha kínai dorkóban lenyomtál volna maratont. És ez nemcsak elmélet, a gyakorlat is igazolja. Szétszedni nem őrületesen nehéz, nyilván másodszorra már gyorsan menne, egyedül a napszemüveg kivételével szenvedtem meg – de alapvetően nem kéne kivenni, csak ha cserére szorul.

Az NZI Combi 2 Duóról nehéz megmondani, hogy igazán csendes-e, pláne, ha az ember fejidomos motoron használja: sokszor a szélvédő éléről leváló örvények a zajosak. Ha kiállok a motoron ebből a tartományból, csak az hallatszik, hogy kicsit a plexi két szélénél termelődik a egyfajta nem túl zavaró, surrogó zaj, de amúgy sehol sem süvít, vagy fütyül rajta. Ennyiért ez teljesen elfogadható, átlagosan zajos.

Az NZI Combi 2 Duo legolcsóbb változata jelenleg az akciós antracit színű (=sötétszürke) 28 ezerért, a többi egyszínű verzió 35 rugó, a mintásakért pedig 40-et kérnek. Egy biztos, 28-at a hülyének is megér, mert teljesen korrekt kivitelű, nem vészesen nehéz felnyitható állú sisak. A szépségnek már rendesen megkérik az árát, lehet, hogy érdemesebb pinlock-fóliára költeni. A saját koordináta-rendszerében is jó ajánlat a Combi 2 Duo, mert alig drágább az NZI hasonló kategóriájú zárt sisakjánál (Symbio Dart).

Hogy megér-e ennyi felárat a szupermarket-kategóriához képest? Az Aldi sisakjához mindenképp, mert az lényegesen hitványabb kivitelű, alacsonyabb a héja, az ember álla szinte kilóg alóla, és szűkebb, durva bélésű, nem kérdés – az NZI korrekt ajánlat, főleg városba, nem nagy tempójú és nem hosszú utakra nem kell jobb.