2018.08.01. 06:30

A Piaggio blokkjait nem csak a Piaggio Group (Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, Gilera, Derbi és a külön márkaként kezelt Scarabeo) motorjaiban találjuk meg. Megbízhatóságuk miatt számos más gyártó is használja őket. Ez jó hír a Peugeot, Malaguti, Benelli és Cagiva robogók tulajdonosainak, ugyanis az alkatrészeket Piaggio cikkszámon rendelve rengeteg pénzt, időt és utánajárást spórolhatnak meg. Egyékbént előfordulhat, hogy egy Peugeot alkatrész hónapokkal később, ugyanúgy Piaggio csomagolásban érkezik – háromszoros áron.

De honnan tudhatom, hogy Piaggio blokk van a robogómban? Avatott szemnek első ránézésre feltűnik, hogy ismerős az ékszíjfedél, vagy a légszűrőház. A 125-ös négyütemű blokkon sok esetben csak az ékszíjfedél műanyag dugóján változik a felirat attól függően, hogy milyen márkával állunk szemben.

Amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, a motorszám első öt karaktere elárulja a megfejtést. Egy Peugeot, Malaguti, Italjet, vagy Rieju robogó vásárlása előtt érdemes megnézni ezt a számot, mert ha Piaggio motor hajtja, bátran megvehetjük. Legalábbis a motorikus alkatrészekre nem lesz gondunk. Az azonosítót a blokk hátulján jól látható helyen a nívópálca környékén az öntvénybe ütve találjuk. Megbontás nélkül is könnyen leolvasható.

Az 50 köbcentis blokkok motorszáma C betűvel kezdődik, majd kettő vagy három számjeggyel és egy M betűvel folytatódik. Pl.: C364M. Az 50 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú robogóblokkok száma is hasonló, de ott M betűvel kezdődik, majd három számjegy, és ismét M betű. Pl.: M288M

Ötvenes kétütemű blokkok szinte kizárólag a Piaggio Group járműveibe kerültek, ezen kívül csak az Italjet Torpedo és Jet Set kapott ilyen motort 2001 és 2003 között. 1991-től minden Piaggio, Gilera, Vespa robogó, majd 2003-2004 körül az Aprilia SR, Scarabeo, Mojito és a Derbi robogók is megkapták a Piaggio blokkot. Készült belőle hosszú, rövid, léghűtéses, vízhűtéses, karburátoros és injektoros változat is. A motorikus alkatrészek nagyrésze megegyezik, ezek a blokkok a legó-szemlélet alapján épültek.

A kopó alkatrészek cseréjéhez érdemes gyári alkatrészeket vásárolni, mert áruk gyakran egy szinten van a minőségi utángyártottakkal. Egy alap szerviz (ékszíj, olajpumpa szíj, görgő szett, variátor csúszkák, levegőszűrő, gyújtógyertya, hajtóműolaj) gyári alkatrészekkel 20 000 forintból kijön. Érdemes kicserélni a filléres tömítéseket is (pl. olajleeresztő csavar tömítés). Az olajpumpa meghajtását egy kis szíjjal oldották meg, ami a vízhűtéses motorokban a vízpumpát is hajtja. A vizes blokkok esetén mindig ellenőrizzük a vízpumpa tengelyét, ha nagyon kotyog, fel kell újítani, ami szintén nem nagy összeg – a variátorszíjjal együtt cserélendő, 3-4000 forint a gyári alkatrész.

2000 után a karburátoros változatokra gyárilag Dellorto porlasztó került, ami azért előnyös, mert minden alkatrész könnyen beszerezhető. A régebbi Weber karbikat meghibásodás esetén megéri Dellorto-ra cserélni, egy 17,5-ös PHVA karburátort szivató nélkül már 17 000 Forintért be tudunk szerezni. Az injektoros motoroktól sem kell félni (SR 50 R Factory, NRG, Runner Purejet). Ezeknél a robogóknál kiemelten fontos a jó minőségű üzemanyag és a szintetikus olaj használata. Meghibásodás esetén érdemes szakértő szerelőhöz fordulni, gyakran egy 1-2000 Forintos O-gyűrű szett megoldja a problémát.

1999-ben érkezett a Piaggio modellekbe a Leader blokk, amely 125, 150, 180 és 200 ccm-es, kétszelepes levegős- és négyszelepes vízhűtéses változatokban készült egészen 2010-ig. Szinte minden Aprilia, Piaggio, Gilera, Vespa, Derbi, Scarabeo nagyrobogó ilyen motort kapott. A Piaggio csoporton kívül szintén Leader blokk került a Benelli Adiva 125-150, Italjet Jet Set és Torpedo 125 robogókba léghűtéses változatban. A vízhűtéses Leader motort megtaláljuk a Malaguti F12 Max 200, Madison 3 125, Madison 180-200-as robogókban, és a Madisonnal mindenben megegyező Rieju emblémával ellátott Cityline 125-ben. Ezek megvásárlásakor érdemes számolni egy szerviz alapcsomaggal, amely az ékszíjat, a görgőszettet, a variátorcsúszkákat a légszűrőt és az olajszűrőt tartalmazza, ezek egyben húszezer forint körül jönnek ki. Érdemes a vezérlést is cserélni, ami szettben, gyári alkatrészekkel 15 ezer forint. Az olajszivattyú meghajtólánca egyébként megegyezik az 50-es négyütemű Piaggio blokkokéval, ami 7500 forint, és ha hosszú távra tervezel, ezt érdemes rászánni.

A 250-es és 300-as Piaggio blokkok is népszerűek más típusoknál, ezek Euro3-as változatai kerültek a Malaguti Madison 250, F12 Max 250, Peugeot Geopolis, Satelis 250-300, Rieju Cityline 300 nagyrobogókba. A gyári alkatrészellátás a Piaggiótól és a Malagutitól megoldott, de a kedvezőbb ár miatt érdemes Piaggio cikkszámon rendelni, hiszen a Malagutitól is Piaggio csomagolásban érkezik az alkatrész, csak drágábban. A kopóalkatrészekből sok jó minőségű utángyártott változat is elérhető. A gyári levegőszűrő, olajszűrő, ékszíj, görgő szett és csúszkák kb. 50 000 Forintba kerülnek, azonban ezeknél a motoroknál bejön az ékszíjfeszítő görgő is. Ez utóbbi egy műanyag görgő, csapággyal a közepén, az ára 16 000 Ft körül van, és csak a gyári kapható – ennek rendszeres ellenőrzésétől és szükség esetén a cseréjétől nem lehet eltekinteni. Ezeknél a típusoknál ne feledkezzünk meg a variátorhűtő légszűrőbetétjének a cseréjéről sem (9-es tétel a fenti ábrán). Ebből nem létezik utángyártott, de az OEM (Original Equipment Manufacturer – az eredeti gyártótól származó) alkatrész ára miatt nem is érdemes más megoldást keresni. Egy csavarhúzó segítségével otthon is elvégezhető a csere.

A Piaggio 400 és 500 köbcentis blokkjai is visszaköszönnek más típusokból, a Peugeot Geopolis, Satelis és Metropolis, a Malaguti Spidermax 500 és az Adly 400-as robogókba is szerelték. Megfelelő szervizelés mellett nagy gondunk nem lehet vele, a feszültségszabályzó meghibásodása jellemző, de ekkor valószínűleg máshol keresendő a hiba oka. A gyári alkatrészt 25 000 Ft körül megkapjuk. A vízpumpára kell még odafigyelnünk, van hozzá utángyártott felújító szett, de általában a tömszelence adja meg magát, 5-6000 forintos tétel a gyári. 10 000 kilométerenként a szíjjal együtt cserélni kell a feszítőgörgőt is, ami ezeknél már 20 000 forint. Az alapok, vagyis az ékszíj, a feszítő, a variátorgörgők, csúszkák, a levegőszűrő és az olajszűrő 70 000 Ft alatt megáll, és ezen nem érdemes spórolni, ahogyan a vezérlésén sem, ami gyári lánccal és feszítőkkel 20 ezer forint.

A 125 köbcenti feletti robogóknál a vízpumpa cseréjénél az alkatrészvásárlás előtt érdemes kivenni a régi tömszelencét, mert 20 és 30 mm átmérőjű változatban is készültek, könnyű mellényúlni. Robogóvásárlás előtt érdemes figyelembe venni ezeket a szempontokat, egy Piaggio blokkos motor megvásárlásával nehéz mellényúlni – a karbantartásuk egyszerű és az alkatrészellátás is zavartalan.

Tehát ne féljünk egy ritkább robogótól, ha Piaggio blokk hajtja, bátran megvehető, lesz hozzá alkatrész, és szinte minden szervizben értenek a típusokhoz.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.