Tíz motor, amit rémálom szerelni

2020.05.01. 08:03

A szerző éppen látványszerelést tart az érdeklődőknek
A szerző éppen látványszerelést tart az érdeklődőknek

Mostanában elég nagy divat volt tízes listákat írni itt a Totalbike-on, én sem akartam kimaradni a buliból. Mivel elég sokáig javítottam napi szinten motorokat, első kézből tudom, hogy melyik az a tíz típus, amitől garantáltan csuklasz, amíg a szerelőnél van. Plusz, amikor meglátod a számlát, majd kiakadsz, hogy miért kerül egy akksi- vagy olajcsere annyiba, amennyi.

10. Hyosung GT650 (karbis)

Hyosung GT 650 S 2005 1024

Alapvetően ennek a blokkja egy jó konstrukció, mivel a Suzuki SV650 másolata nagyrészt. Az anyagminőség hagy némi kivetnivalót, de ez már csak ilyen, cserébe olcsó. Viszont ami miatt felkerült a listára, az az, hogy nincs benne olajgomba. Így elég nagy lutri egy nagyobb javítás után, hogy van-e olajnyomás. Amikor meg hallod, hogy nincs, az késő.

9. Vespa LX125

vespa LX 2007 scooter-pictures 08

Nem az utolsó olasz motor a listán, nem véletlenül. Az olasz mérnökök szidására rengeteg módot találtam ki szerelés közben. Általában a lehetetlen megoldásokat látva ilyesmi párbeszédek visszhangoztak a tervezőszobából:
- Giovanni, gyere kezdődik a meccs.
- De még ezt be kellene fejeznem, mert így szerelhetetlen, és holnap van a határidő.
- Jó lesz az úgy, még lemaradunk a kezdőrúgásról!
- Igazad van, majd megoldják, eszem egy kis pizzát és megyek!
És így született az olajleeresztő csavar és olajszűrő elé rakott kipufogó. Ez amúgy nem csak a Vespa sajátja, hanem sok Piaggio blokké. Tehát egy motorolaj cseréhez le kell venned a kipufogót! Ez a fő ok, amiért fent van a listán, a másik pedig a gyújtógyertya. Amúgy alapvetően a blokk elég átgondolt, de ahogy benne van ebben a vázban, úgy egy vaskosabb kezű szerelő nem tudja kivenni a gyertyát.

8. Piaggio X9 500

Piaggio-X9-500-EVO-01

Ez egy jó motor. De tényleg. Egy szuper blokk, amit szintén több típusba is szereltek. De szerintem eredetileg nem ebbe találták ki, és szieszta előtt még valahogy bele kellett tervezni. Ez azt eredményezi, hogy egy CVT hajtás ellenőrzéshez le kell bontani a fél oldalát. És a középtámaszt sem sikerült jó helyre tenni, halandó embernek komoly feladat felállítani rá. Sebaj, erre két kávézás között Giovanni (de lehet, hogy Carlo, vagy Andrea) kitalálta, hogy legyen elektromos működtetésű. Ez egy remek ötlet volt. Sajnos a tesztelésre nem szántak sok időt, így ebből én még nem láttam működőt. A legenda szerint már a szalonból kijőve sem igazán működtek.

7. Suzuki Intruder 800

suzuki M 800 Intruder 2010 7

A chopperek alapvetően első ránézésre szuperjól szerelhetőnek tűnnek, hiszen nincsenek felesleges idomok, egy az egyben látszik a motorblokk, néha a karbik is. Igen ám, de közelebbről nézve ez mégsem teljesen így van. Ha hozzá akarsz nyúlni bármihez, valami mindig útban lesz. Például, ha kuplungozni akarsz, a kipufogó és a lábtartók. Némely szelepfedelet óriási kínszenvedés leműteni, stb. Az Intruder viszont tud olyat mutatni, amit a többi chopper nem. Mégpedig, hogy egy akkumulátor csere is tud komoly, kétemberes munka lenni. Az akksi, ami nagy és nehéz, lefelé jön ki. Ez még nem olyan nagy baj, de a sarukat levenni nagy macera, sehogy sem lehet hozzáférni. Viszont a sarukat feltenni az új akksira - mission impossible. Azért volt már, hogy sikerült, de nem lett a kedvenc napon az sem.

6. Suzuki DR600

dr600

Írhattam volna más berúgós, nagy egyhengerest is, de ezzel van a legtöbb tapasztalatom. Tudom, akinek ilyenje van, annak nem nehéz beindítani, de akinek nincs benne rendszeres gyakorlata (pl. egy szerelő), az súlyos medvepuszikra számíthat mire beindítja. Emellett, ha mondjuk karburátort kell beállítani, akkor alapból nehezebben indul, és állítgatás közben néha le is áll, hogy újra szenvedhessünk a berúgással.

5. Malaguti Ciak

3 malaguti-ciak-master-50-4t-2006-moto

Az első izzó.
- Hány szerelő kell, hogy kicserélje az első izzót a Ciakon?
- Csak egy, de az egy órára.
Lehet, hogy ez kicsit túlzás, de tényleg nagy macera. Ki kell venni a térd előtti idomot, amihez előtte ki kell venni az akksit. Nem irigylem akinek este, útközben ég ki.

4. Aprilia Scarabeo 50 2T

2009-Aprilia-Scarabeo-50-black

Szerintem ez az egyik legjobb futármotor. Nagykerekű, viszonylag megbízható, normális fogyasztású. Sok futár hordott ilyen mocikat hozzánk, és elégedettek voltak vele. Mi kevésbé. Az a baj, hogy a nagy kerék miatt nem igazán van ülésdoboz, amit ha kiveszünk, hozzáférünk a karbihoz, elektronikához, stb. Ehelyett vázig kell bontani mindent róla, hogy egyáltalán el tudj kezdeni dolgozni rajta.

3. Suzuki Sepia 50 2T (levegős)

sepiazz 199003

A Morini 50-es blokkjairól ódákat zengenek. Mégpedig, arról, hogy milyen szarok. Találkoztam már olyannal is, aki megpróbált meggyőzni az ellenkezőjéről. Nem sikerült. Ezekben a Sepiákban az a csodálatos, hogy pont a típushibáit - amik többször előjönnek - a legnehezebb javítani. Első számú: forgattyús tengely szimering. Ez ugye elkopik. Ez nem nagy ügy, mondhatni kopó alkatrész. Viszont itt úgy van, hogy bal oldalon a CVT hajtás mögött lakik az olajpumpa, és amögött a szimering. Azt művészet kivenni.

De ez nem a legrosszabb, más robesz is tudja ezt. Meg kell említenem, hogy a karbit kivenni sem egyszerű ebből, de még mindig nem jutottunk el a nehezéhez. Ami a membránház. Ezt két csavar fogja átlósan, úgyhogy annak rendje és módja szerint elvetemedik és a másik két sarkán megszűnik tömíteni. Ez amúgy egy viszonylag nehezen feltárható hiba, de a javítása sem pite. Ugyanis a szívócsonk csavarjait nem lehet lelazítani. Csillagfejű csavarok gyárilag, de felülről nem férsz hozzá, mivel ugye a Sepián az ülésdoboz a váz része. Ettől szuper merev, ami jó, de rengeteget nehezít a szerelésben. Az ügyes szerelő ezt is megoldja, de nem boldog.

2. Kymco Agility 50 4T GY6

KYMCO-Agility-City-50-4T-8748 4

Az általam ismert leggyakoribb ilyen blokkal szerelt motort hoztam példának, de itt nem a motor egészéről van szó, csak szűken a blokkról. Ami amúgy egy jó konstrukció! Újként imádták őket, mert szinte termeli a benzint és vannak jóval lomhább 50-es négyüteműek. Azonban sajnos eszméletlen kényes - mint minden 50 4T - és az sem segít, hogy nem lehet normális minőségű alkatrészt kapni hozzá. Pedig sűrűn kéri a vezérműláncot és esetleg a hengerszettet hengerfejjel. Szóval amit megspórolsz a benzinen, azt vagy azon bukod el, hogy rámegy a gatyád is a javításra, vagy nagy buktával adod el. Szólnak legendák sokat futott, hibátlan futár példányokról, de valahogy sosem azok jöttek javításra.

1. Piaggio Carnaby 250

Piaggio Carnaby
Piaggio Carnaby

Ettől a szerencsétlen robogótól a hideg is kiráz. A legrosszabb rémálmaimban jön elő. Pedig ő nem akart rosszat. Három példányhoz volt szerencsétlenségem, de többhöz biztosan nem lesz. Amit konstrukciós hibának neveznék, az a termosztátház. Ez egy műanyag alkatrész, ami tartalmaz egy fém légtelenítő csavart is. Hát az úgy van, hogy a hűtőrendszer légtelenítése után nyomatékra húzod, de ereszt. Majd még egy kicsit ráhúzol. Még mindig ereszt. Még egy kicsit ráhúzol. Ilyenkor reped el a műanyag, és lehet újat venni. Felrakod, nyomatékra húzod és...? Szivárog. Szeretem.

Ez nem lenne amúgy elég ahhoz, hogy a lista élére álljon, de még számos szívás olyan mély nyomot hagyott bennem, hogy egyértelműen ez az a motor, amihez többé hozzá sem nyúlok. Volt hengerfejbe berohadt kipufogó csavar, törött váz, de ez csak a jéghegy csúcsa.

Mindettől függetlenül a fenti motorok között lehetnek szuperjól motorozhatóak, amik megérik a vesződést és az extra karbantartási költségeket, de ezekre szoktam azt mondani, hogy aki ezt így megtervezte, annak napi tíz órában ezt kellene szerelnie nyugdíjig.