A korhű tuning a jó tuning

Felújítás: Simson S51B II. rész

2016.12.16. 09:31

A pajtából előkotort, gyári állapotú Simson felújítása százezer forintos projektnek indult - aztán nem az lett. A vesszőfutás és a szívás szavakat direkt kerülöm, azokat érdemes az első éles bevetésre tartogatni.

Az előző rész ott ért véget, hogy álltunk egy atomjaira szedett motor mellett, és már akkor bőven túl volt a projekt az előzetesen megcélzott százezer forintos határon.

Az összerakás a váz lefestésével kezdődött, ekkor javították az ocsmány, házilagos hegesztést, amivel egy történelmi esés nyomait próbálta valaki orvosolni. Az alapozás után mehetett volna profi fényezőműhelybe, de az előre bejelentett háromhetes határidő elrettentő volt - nagyjából ennél a pontnál találták ki, hogy szép dolog a felújítás és a korhű tuning, de úgy az igazi, ha kicsit próbára is teszik a motort.

A mesterterv egyben határidőt is adott a projektnek: el kellett készülnie a Budapest-Szeged Mopedrally-ra. A fényezést ezért házilag oldották meg - ezzel kapásból hatvanezret spóroltak a pofátlanul elszaladt költségeken.

A blokk összerakásánál a teljes felújítás volt a szempont, a többi elemnél viszont igyekeztek menteni a menthetőt. A szivató és a fékkar egy festés után újszerűnek tűnt, és sikerült megmenteni a fékpedált, a villaszárat és a sztendert is. Az összerakás izgalmas legó, még a Simson faék stílusa mellett is hosszú órák szaladnak el néha egészen egyszerű lépésekkel is - a teljes újravezetékelés például ilyen, érdemes egy teljes napot rászánni, ahogyan a szétszerelésre, a csiszolásra a festésre és a blokkösszerakásra is. És ekkor még minden flottul ment, nem zuhantak ki gányolt csontvázak a szekrényből.

A már említett korhű tuning új hátsó gátlókból, spéci főtengelyből és egy új váltóból állt - az eredeti háromgangossal sem volt semmi gond, de 25 ezerből lett hozzá négysebességes. Simson tuningra a világ összes pénzét el lehet verni - végül a 39 ezer forintos főtengelynél és egy nagyobb karburátornál húzták meg a határt. 

Van itthon 900 ezernél tartó S51, amit húsz lóerőre húztak fel, és biztosan létezik még annál is szigorúbb projekt - azok viszont nincsenek készen egy hét alatt, sőt, igazából soha nem is fejeződnek be.

A tuninggal egy literrel nőtt a Simson fogyasztás, a gyári három liter helyett simán bevágja a négyet. Negyvenes keveréket mondtak hozzá a szakik - nem kell a bekeveréshez fejszámoló művésznek lenni, 10 liter benzinhez 2,5 deci olajat kell adagolni.

Az olaj egyébként már-már vallási kérdés, mindenki másra esküszik - ebbe végül a kimondottan drága, kétütemű versenymotorokhoz tervezett észter bázisú, full szintetikusat töltöttek.

Szopás a sárban

Sajnos Attilának volt annyi küzdenivalója, hogy végül nem maradt ideje hangulatos képeket csinálni a saras szenvedéséről. Ha viszont valakit érdekel, hogy mi volt a IX. Mopedrally, elég jó videókat találhat róla.

A Mopedrally-ra Batiz Attila barátom ült a nyeregbe - ami azért is vicces, mert mind a két 24 órás verseny előtt fűtöttem, hogy legyen már ő a csapatuk egyik versenyzője, de mindig hárított valami jó dumával. Pedig egyik sem nehezebb a másiknál - mindkettőn végigmentem, tudom mit beszélek. 2011-ben 12 óra kellett, mire betaláltam a célba, de a jobbaknak is kellett vagy nyolc óra, és akkor nagyjából ideálisak voltak a körülmények.

A Mopedrally-nál sokat számít az időjárás - nehéz eldönteni, hogy a száraz és meleg, vagy a hideg és sáros idő a rosszabb. Az idei mezőny egészen biztosan az utóbbira szavazott volna. A dagonyában blokkig elmerült motorokat rángatva az ember kívánja a fullasztó port és a kiszáradást.

Elég komoly Camel Trophy hangulat lehetett, amikor száz méterenként meg kellett állni levakarni a kerekekről a bogáncsos sarat és kipucolni a karbit, miközben négy óra alatt húsz kilométert sikerült haladni. 200 indulóból jó ha húsz motor ért célba - többnyire nagykerekűek.

A nehéz felmérni, hogy mekkora rajongótábora van a Simsonoknak, de elég beszédes, hogy tömítéskészletből 10 ezer darab fölött fogy itthon évente. Az S51 már igazi kultusztárggyá érett - nekem is panaszkodtak már, hogy a szép darabokat hármasával hordják Németországba.

Mire meg ki a játék?

A Simson S51B felújítását és viszontagságait azért mutatjuk be, mert a végén segítünk a Moped91-nek elárverezni a motort, az összeg pedig a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számlájára folyik be. Jó ügy mögé jó érzés beállni.