Versenyalkímia

2007.11.23. 01:21
Dúl a gumiháború a MotoGP-ben, miközben a benzinekről kevés szó esik, pedig a háttérben lázas mérnöki munka folyik. A Forma-1-ben épp most hurcolták meg az új világbajnok csapatot nem engedélyezett benzinkeverék használata miatt. Most akkor Casey Stoner mégsem a sarki benzinkútról tankol prémium üzemanyagot?

Az üzemanyagtéma óriási, ezért több részes cikksorozattal próbáljuk kibogozni a szálakat. Benzines sorozatunk előző részében az alapfogalmakról esett néhány szó , most a legkülönfélébb motorversenyeken használt üzemanyagokat járjuk körül. Azután jönnek az agyontuningolt motorok. Adalék formájában visszatér a metanol, a nitro-metán, valamint az utcai betyárok varázsszerei: a nitró, a propilén-oxid, a repülőgépbenzin és a Jolly Joker, a víz!

Eleinte meglehetősen agresszív keverékeket használtak az autó- és motorversenyeken, benzolt, metanolt, acetont és még nitro-benzolt is bevetettek. Ez azonban nem tett jót hosszabb távon a motoroknak, amelyek gyakran az edzések, vagy éppen a versenyek alatt végleg felmondták a szolgálatot. Ráadásul alaposan fel kellett mérni a legközelebbi kórház elhelyezkedését is, mert a tankoló személyzet égési sérülései rendszeresek voltak. Az 1960-as évek végén a Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA szervezete már jóval szigorúbban vette az üzemanyagokkal kapcsolatos előírásokat, és pontosan meghatározta az ezzel kapcsolatos helyes eljárásokat. A FIA-t nem sokkal később a FIM, a motoros szövetség is követte.

MotoGP - WSBK - Endurance

A MotoGP-ben nagyon szigorúak a benzinre vonatkozó előírások. Csak a FIM-specifikációnak megfelelő üzemanyagot lehet használni, Szigorúan megszabott az oktánszám, az oxigéntartalom, az ólomtartalom, a sűrűség, az illékonyság (párolgás) különféle hőmérsékleten, a végforráspont és még sok más jellemző egészen a megengedett olefin- és diolefin-tartalomig. Minden egyes paraméter ellenőrzéséhez megadják a használt tesztelő szabványt is. A versenyek előtt jóvá kell hagyatni az üzemanyagot, amit az edzések alatt, illetve a versenyek után bármikor közösen ellenőrizhet a FIM és a Dorna (a MotoGP szervezője). A nagyon költséges vizsgálatokat (gázkromatográfiás ujjlenyomat-összehasonlítás plusz egyéb tesztek) a minták esetében a beszállítók, míg a véletlenszerű teszteléseknél a FIM/Dorna, óvásoknál pedig a csapat fizeti.

A benzinek összetételét persze titkolják a gyártók, de a FIM-specifikációból kikövetkeztethetjük, hogy 102-es oktánszámú és magas oxigéntartalmú ólmozatlan kotyvalékokról van szó. További érdekesség a csúcskategóriában, hogy az üzemanyag mennyiségét és hőmérsékletét is korlátozzák. A motor legfeljebb 21 liter benzint vihet magával, melynek hőmérséklete soha sem lehet 15 fokkal alacsonyabb a környezeti hőmérsékletnél (a hidegebb anyag ugyanis sűrűbb, több keveréket lehet juttatni belőle a hengerekbe).

A Superbike-világbajnokságon használható üzemanyagnak a specifikációja szinte megegyezik a fentivel, és az ellenőrzés is hasonlóan szigorú. Az Endurance világbajnokságon többször tankolnak a motorok egy verseny alatt, így itt különösen fontos, hogy a benzin biztonságos legyen. Az ellenőrzés kérdését egyszerűen megoldották a szervezők, Le Mans-ban például mindenkinek ugyanazt a benzint kell használnia, egy helyről tankolnak a csapatok.

Alpok-Adria: Superbike

Ahogy Bájótól, Végh Jana (sokszoros magyar Superbike bajnok, Alpok-Adria Superbike ezüstérmes) kollégájától megtudtam, az Alpok-Adria csúcskategóriájában szinte mindenki ELF MOTO 4T-2M versenybenzint használ. 100-as oktánszámú, a FIM által engedélyezett magas oxigéntartalmú üzemanyagról van szó. Literje 8 euró (kb. 2000 forint), és egy versenyhétvége alatt elhasználnak belőle 100 litert. A versenybenzin a hőt gyorsabban elvezeti, így használatával 4-5 fokkal hidegebb a motor, de természetesen még így is nagy méretű versenyhűtőre van szükség az optimális hőfok fenntartásához.

A benzinből kb. 6 decilitert fogyaszt körönként Jana Honda CBR 1000 RR superbike-ja, így egy 13 körös versenyt (1 kör felvezető, 1 kör levezető, 11 kör verseny) könnyedén kivitelezhető a gyári tankból, mindenféle fogyasztáscsökkentés vagy üzemanyaghűtés nélkül (benzinhűtő használata egyébként nem engedélyezett, hacsak gyárilag nem szerelik a használt motor ilyennel). Az AA bajnokságban a költségek miatt az üzemanyagokat a gyakorlatban nem ellenőrzik, így a szabályok ellenére elvileg használhatnának egyéb adalékokat is. Különben is a már említett, direkt a FIM-specifikációnak megfelelően készített benzin olyan finom, hogy bármilyen adalék csak rontana rajta, és már ehhez az összetételhez is nagyon nehéz úgy tuningolni a blokkot, hogy az üzemanyagban rejlő lehetőségeket maximálisan ki tudják használni.

De az erősen mérgező, elégetése után rákkeltő formaldehidet kibocsátó cucc még ez után következik