Fel a csúcsra!

2005.10.28. 13:43

A belga motorépítő, Fred "Krugger" Bertrand világbajnoki harmadik helyezett motorkerékpárját az 1910-20-as évek legendás hill-climb versenyzője, Fred Ludlow tiszteletére alkotta. Miután korábbi építései, a "Racer" és a "Maywood" is megmozgatták a hozzáértők fantáziáját, épp itt volt az ideje, hogy immár ne üres kézzel térjen haza a világbajnokságról.

Fred Ludlow

Fred Ludlow az 1910-es évek vezető deszkapályás motorversenyzője volt, épp ezért később könnyedén váltott a dirt truck versenyzésre. Legnagyobb sportsikerét 1921-ben érte el, amikor öt országos bajnokságot nyert meg az M&ATA döntőben a New York-i Syracuse versenypályán.

Ludlow 1895. Augusztus 23-án született Los Angelesben. A középiskolát két év után abbahagyta, mert teljes munkaidős állásajánlatot kapott, mint teherautósofőr. Ludlow a fizetéséből tette félre azt az összeget, amelyből megvásárolta legelső motorkerékpárját, egy Indiánt. Mikor 16 éves korában a sofőrködést megunta, motorversenyzésre adta a fejét.

Később, mikor már sikeres motorszerelőnek és versenyzőnek számított, az Indian cég egy új, nyolcszelepes motorkerékpárral támogatta. 1916-17-ben a hosszú távú versenyzés felé fordult, és kiváló eredményeket ért el. Miután 1919 augusztusában visszatért az I. Világháborúból, a Harley-Davidson versenyigazgatója kereste meg, hogy legyen a milwaukee-i csapat tagja. Első gyári versenyén - az Ascot Parkban - egy láncszakadás miatt csupán negyedik helyezést ért el. Később azonban több sebességrekordot is megdöntött.

1922-ben szerelőként helyezkedett el C. Will Risdon Indian kereskedésében Los Angelesben, majd 1923-ban először a dél-pasadenai, később pedig a pasadenai rendőrségnél dolgozott motoros tisztként, valamint a motoros rendezvények népszerű műsorvezetője volt. Ludlow 1984-ben 89 éves korában hunyt el.

(Forrás: www.motorcyclemuseum.org )

A remek eredményen éppen ő maga, az építő csodálkozott legjobban, hiszen a motorkerékpár a verseny előestéjén készült csak el. Ráadásul Fred számára is hihetetlen volt, hogy alkotása világhíres műhelyeket szorított maga mögé.

Fred motorépítési stílusa rendkívül szerteágazó. Ez talán abból is eredhet, hogy műhelye az Ardennek hegység belga oldalán található, nagyon közel van mind a német, mint a luxemburgi határhoz. Inspirációit ezért mindhárom nemzet életmódja és szokásai is befolyásolják. A keze alól kikerülő motorkerékpárok egyedülállóak, semmivel sem összetéveszthetőek.

Az igazat megvallva a dobogós motorkerékpár látványterveit Fred jó barátja, Mark "Duckman" van der Kwaak készítette Fred elképzelései alapján. A tervek megrajzolása előtt Duckman alaposan utánanézett a század eleji versenymotorok formavilágának. Elsősorban persze a hill-climb szakág és ezen belül is a Harley-Davidson márka érdekelte. A kor stílusát a huszonegyedik század technikájával ötvözte, persze megpróbálta azt is figyelembe venni, hogy a készülő motorkerékpárt a W&W és a Performance Machine is támogatja néhány fontos alkatrésszel.

A Hot Climbing módosított, megerősített, klasszikus stílusú, 1979-es Harley-Davidson Shovelhead blokk köré épült. A végeredmény egy 1340 cm 3-es hajtómű Wiseco dugattyúkkal, Manley szelepekkel, Morris Magneto M5 gyújtással, S&S Super B karburátorral.

A kipufogócsövek a blokk körül nagyon szűken kanyarodnak, és a Sportster első sárvédőből készült hátsó sárvédő alatt végződnek, hangtompítás nélkül. Első sárvédő nincs. A blokk által létrehozott kilencven lóerő hiánytalan továbbítása a hátsó kerékhez a nyitott primerháznak, a szintén 1979-ből való Elecra Glide váltóháznak és a Barnett kuplungnak köszönhető.

A teljesen egyedi nyers vázat ideiglenesen küllős kerekek tartották. Fred alaposan körbejárta, és fúrt rajta itt-ott néhány lyukat, amelyekre a súlycsökkentés miatt volt szükség, meg különben is jól néz ki. Aprónak nem mondható változtatás, hogy a váz első csöve az olajtankot is magába foglalja - ide tehát nem fúrt. Hogy a végeredmény még inkább közelítsen a klasszikus hill-climb (hegymászó) megjelenéshez, Fred ragaszkodott a szimpla első csőhöz, és azt olyan közel vezették el a blokk mellett, amennyire csak lehetséges volt.

Fred és csapata mindent elkövettek, hogy minél jobban emlékeztessen a motor őseire. A W&W által gyártott Harley-Davidson WL replika springer-villa alsó csuklóját úgy módosították, ahogy a régi Harley-versenyzők is a jobb utánfutás érdekében: tolásról húzásra - ami a fekete-fehér képeken is jól megfigyelhető - úgy, hogy a villa hátsó szárát egyszerűen előre hajlították. Ezt a módszert egyébként annak idején az Indián motorkerékpárokon is alkalmazták.

Ahogy annak idején a versenyzők kénytelenek voltak minden fölösleges alkatrészt eltávolítani a motor súlyának csökkentése érdekében, Fredék is hasonlóképpen tettek. A Shovelhead robosztus megjelenésén sokat finomítottak, miközben a vázat és a kormány felfüggesztéseket vaslemezekkel erősítették meg.

Az öntött Performance Machine kerekekre éppen azért esett a választás, mert klasszikus megjelenésük mellett erőt sugároznak, ahogy a váz robosztus csövei is, miközben karcsúak és légiesek is egyben. A fékeket szintén a Performance Machine készítette, elöl és hátul is kétdugattyús nyergek szorítják Fred saját tervezésű, óriás méretű tárcsáit. A felerősítéshez a felniket is módosítani kellett.

Mivel Fred - ismerősei szerint - még építés közben is gyakran improvizál, nem csoda, hogy a kész motornak nem sok köze lett az előzetes tervekhez. Az már csak apróság, hogy végül a motor nem olíva-zöld, hanem világosszürke fényezést kapott. Annak ellenére, hogy a Hot Climbing megjelenése kimondottan radikális, a hangja őrjítő, és egy klasszikus retro versenymotor külsejét tudhatja magáénak, Fred teljesen legálisan használhatja a városi forgalomban. Legalábbis Belgiumban.

Műszaki Adatok:

Név: Hot Clinbing
Tulajdonos: Krugger motorcycles, Basse-Bordeux, Belgium
Építő: Fred "Krugger" Bertrand, 2004.
Motor: 1979-es Harley-Davidson Shovelhead
Hengerűrtartalom: 1340 cm 3
Főtengely: Gyári
Hajtókarok: Módosított gyári
Vezérműtengely: Sifton
Nyomórudak: Jims
Dugattyúk: Wiseco
Hengerfejek: Gyári
Szelepek: Manley
Gyújtás: Morris Magneto M5
Karburátor: S&S super B
Kipufogócsövek: Krugger Motorcycles, rozsdamentes acél
Teljesítmény: több mint 90 lóerő
Váltó: 1979-es Harley-Davidson Electra Glide
Primer hajtás: Electra Glide lánc
Kupung: Barnett
Szekunder hajtás: lánc, PM
Váz: Krugger Motorcycles, integrált olajtartállyal
Lengővilla: nincs
Hátsó rugózás: nincs
Első villa: W&W replika WL Springer
Első kerék: 3,5" X 21 PM Vintage
Hátsó kerék: 3,5" X 21 PM Vintage
Első/Hátsó fék: PM/Krugger titán peremtárcsával
Gumik: Avon Speedmaster
Kormány: W&W Cycles
Markolatok: W&W Cycles
Lábtartó: Krugger, bronz
Benzintartály: Krugger Motorcycles
Ülés: Brown/Krugger "Ideális"
Hátsó sárvédő: W&W/Krugger motorcycles
Első/Hátsó világítás: Krugger Motorcycles
Elektromosság: Krugger Motorcycles
Fényezés: Krugger Motorcycles