Így készítsd fel a motorod

Technika: motorfelkészítés túrára

2015.06.26. 06:08

Érdemes egy túra előtt extra időt szánni a motor felkészítésére: ha az otthontól pár ezer kilométerre üt be a baj, az igazán kellemetlen. Nincs kéznél a bejáratott szakembergárda, ráadásul tőlünk nyugatra a szervizek is simán dupla áron dolgoznak. Egy ilyen vészhelyzet elég jó eséllyel elkerülhető, ha rászánunk némi időt a motorra.

Túrázni jó. Túra közben szerelni nem.
Túrázni jó. Túra közben szerelni nem.

Két éve volt, hogy ott vakaróztam a spanyol–francia határnál a világ egyik legmegbízhatóbb motorjának kikiáltott, végig márkaszervizben karbantartott V-Strom mellet, aminek elszállt a feszültségszabályozója és leégett a generátora. A túra költségvetése millimétere ki volt számolva és a közelgő lapzárta miatt sietni is kellett volna haza. Higgyék el pocsék érzés. Akkor bármit megért volna, hogy ne én legyek az a szerencsétlen, azóta mindent megteszek, hogy ne éljem át újra azt a jellegzetes, szorongó érzést.

Nem állítom, hogy akkor az bárhogyan is elkerülhető lett volna: biztosra soha nem mehetünk, de rengeteg kellemetlenségtől megkímélhetjük magunkat, ha a lehető legjobban felkészített motorral indulunk el. A Postaautó Duna szervizében Zsolnai Gábor szervizvezetővel átnéztünk néhány motort, és összegeztük a tapasztalatokat, mi mindent érdemes átnézni indulás előtt.

Első lépésben érdemes kiszámolni, hogy nagyjából milyen hosszú lesz a túra, és vessük össze a motor állapotával. Ha beleesne, vagy nagyon közel kerülne egy időszakos szerviz, érdemes azt a túra előtt elvégezni – pláne azért, mert ha az adott óraállásnál nem csak egy szimpla olajcsere az előírt, hanem mondjuk gyertyát, légszűrőt kell cserélni, esetleg szelephézagot állítani, az már nem akkora móka egy parkolóban.

Elég alapnak tűnik, de indulás előtt ellenőrizzük a guminyomást. Ha nem ereszt a kerék, akkor is, mert csomagokkal, esetleg utassal érdemes keményebbre fújni a hátsót – ennek mértéke motoronként változik, többnyire a lengővillán vagy a láncvédőn van a matrica, de a kezelési kézikönyvben egészen biztosan benne van. Általában 2-5 tized bar plusz nem árt ilyenkor.

Ellenőrizzük a gumikat. Guminyomás, mintamélység rendben? Ha az utóbbi necces, inkább cseréljük
Ellenőrizzük a gumikat. Guminyomás, mintamélység rendben? Ha az utóbbi necces, inkább cseréljük

A legtöbb motornak a lámpája nincs jól beállítva, és egy hosszabb úton bármikor beleszaladhatunk az éjszakába. Ez éppen egy olyan paraméter, amit nem könnyű otthon finomhangolni, hiszen a fal elé állva nincs viszonyítási alapunk, hogy mi a jó. Jobb szervizekben a hasra ütéses módszer helyett műszerrel állítják a fényszóró magasságát – látják, hogy milyen a lámpa fényrajza, és milyen lenne a jó, majd addig hangolják, míg a kettő nem fedi egymást.

Alap, de sajnos sokan megfeledkeznek a folyadékszintek ellenőrzéséről – ezek közül a motorolaj és a hűtőfolyadék a legtriviálisabb. Egyik fogyása sem automatikusan jelent katasztrófát, sok motor eszi az olajat, nem kell pánikba esni attól, hogy ezer kilométerenként elfogy egy deci, a gond akkor van, ha ez tízezer kilométer során nem tűnik fel. A hűtőfolyadékkal hasonló a helyzet, ha alsó szinten van, nem feltétlenül jelenti, hogy a motor hengerfejes. Ilyenkor szinten kell tartani, és figyelni a motort, hogy milyen ütemben fogy, és merre tűnik el a rendszerből.

A fékfolyadék nem elfogyni szokott, egyszerűen csak szokás elhanyagolni. A legtöbb motornál kétévente írja elő a cserét a szervizkönyv, ezt viszont előszeretettel hagyják a tulajdonosok figyelmen kívül. A gond ilyenkor az szokott lenni, hogy a levegő páratartalmából víz kerül a rendszerbe, amitől csökken a forráspont – hágóról lefelé, utassal, csomagokkal könnyen kaphat egy fék akkor terhelést, hogy elmelegedjen – olyankor pedig egyáltalán nem vicces, ha lassítóhatás nélkül beesik a fékkar a markolatig. Kell ez bárkinek is?

A fékfolyadék cseréje egy kis szerelési rutinnal otthon is kivitelezhető. A légtelenítés sem nehéz, ha a nem bonyolítja kombinált rendszer vagy ABS
A fékfolyadék cseréje egy kis szerelési rutinnal otthon is kivitelezhető. A légtelenítés sem nehéz, ha a nem bonyolítja kombinált rendszer vagy ABS

Ráadásul a fékfolyadék cseréje anyagárban aprópénz, ezt ABS-es motornál pedig különösen nagy hiba megspórolni, ugyanis a vizesedett anyag korróziót okozhat, aminek az ABS vezérlőegysége lehet az áldozat. Szervizben egyébként indikátorral meg tudják nézni a fékfolyadék forráspontját, ha kétségünk lenne a minőséggel kapcsolatban, meg tudják mondani.

Ugyanígy érdemes a fékbetéteket is ellenőrizni, ha 30-40% alatt van, nyugodtan cseréljük ki indulás előtt. Egy alpesi túrán például elég gyorsan képes fogyni a megterhelt motoron, különösen akkor, ha egy kezdőbb motoros vezet, aki ereszkedéskor és kanyarban pánikszerűen tapossa a hátsót – ilyen viselkedéssel négy-öt nap alatt vasig lehet gyalulni a betétet.

Állítható a futómű? Hát állítsuk be. Rommá pakolva nagyon megváltozik a motor viselkedése, a legtöbb motoron legalább a központi rugóstag előfeszítése állítható – ezen érdemes keményíteni. Koppig nem tekerném ki, mert olyankor a negatív rugóút vész el, de minden esetben érdemes feszíteni rajta. Bizonyos motoroknál ez egy kivezetett tekerőkerékkel állítható (Suzuki DL650), másokhoz szerszám kell (Kawasaki Versys 650), aztán valamihez még a hátsó kereket is ki kell szedni (Honda Transalp), vagy hosszú acélcsövekkel és kalapáccsal trükközni. Szóval hangoljuk be a motort, mert ha rossz a viselkedése, az bizony rendesen levesz az élményből.

A lánckenés nem csak indulásnál fontos, hanem 5-600 kilométerenként, vagy eső után érdemes megismételni
A lánckenés nem csak indulásnál fontos, hanem 5-600 kilométerenként, vagy eső után érdemes megismételni

Ha a motor lánchajtású, érdemes még indulás előtt beállítani a feszességet. Ha ezt elfelejtjük, a folyamat felgyorsul, és akár pár ezer kilométer múlva is lifegni, csattogni fog – ha a végét járja, akkor az állapota nagyon gyorsan romlani kezd. Már a beállítás is macerás az árokszélen, a szakadás pedig alaposan meg fogja dobni a túra költségvetését.

Kardános motornál legalább a láncra nem kell figyelni. A nyugodt utazás a jó utazás
Kardános motornál legalább a láncra nem kell figyelni. A nyugodt utazás a jó utazás

Ha bovdenes a kuplung, vihetünk magunkkal javítókészletet, de ha soha nem használtunk olyat, akkor azért érdemes még otthon végiggondolni, hogy mit kell vele kezdeni. Az endurósok trükkje, hogy a kuplungbovden mellé be van fűzve egy másik, és ha baj van, csak átakasztják az újat – utcai motornál ilyet még nem láttam, sőt, talán túl paranoidnak is tűnik, de az ellenőrzését azért ajánlott kérni a szervizben.

A mechanikus dolgok mellett vessünk egy pillantást motor elektromos rendszerére is. Gyengülő akksival ne induljunk el – a legtöbb motorhoz 10-15 ezer forint közötti összegért kapni újat, ennyinek bele kell férnie út előtt – út közben ezt bármikor kifizetné az ember, hogy ne kelljen tologatni vagy bikázni.

Még ha út közben nem is akarjuk elvenni senki munkáját, a törvények betartására figyeljünk oda - most nem is a gyorshajtásra gondolok, hanem a nem szabványos kiegészítőkre. Ilyenek ködlámpák, a különböző LED-es izzók, menetfények vagy E-jel nélküli kipufogódobok. Itthon ezekkel simán átcsúszni a műszaki vizsgán, de Ausztriában például simán kiszed érte a rendőr, akinek nem csak szeme van, hanem decibelmérője is – súlyos bírságokat gyűjthetünk be, ha ezek nem stimmelnek.

Ha mindent megtettünk, hogy az út gondtalan legyen, érdemes számolni a kiszámíthatatlannal is. A régi bölcsesség szerint ami el tud dőlni, az el is fog, az előrelátó ember ezért eltesz egy tartalék fék- és kuplungkart – ha csak kunkorodik, még istenes, de jöttem már le a kárpátokból csak hátsófékkel, aztán másnap járhattam a környékbeli falvakat alkatrészért. Ugyanígy nem árt pár biztosíték és tartalékizzó sem, beszerzése aprópénz, helyet pedig nem foglal. A defektspré sem hülyeség, ha pedig belsős gumink van, akkor gumizóvas, ragasztó és egy ima, hogy ne kelljen kivenni a hátsót az út szélén.

Száz százalékos biztonság nem létezik, de szinte biztosra azért mehetünk. Minél jobban tudunk és szeretünk szerelni, annál nagyobb lazaságot engedhetünk meg magunknak – ha viszont idegenül áll a kézben a nyomatékkulcs, akkor érdemes eleve az egészet egy megbízható szervizre rábízni. Mondtam már, mennyire nyomorúságos érzés az út szélén maradni?

Csekklista

- Mennyi van még hátra a következő szervizig?

- Guminyomás, gumik állapota?

- Fényszórók jók?

- Folyadékszintek: olaj, hűtővíz, fékfolyadék?

- Fékbetét? Tárcsák állapota?

- Futómű beállítása?

- Lánc rendben?

- Akksi jó?

- Tartalékmotyók megvannak? Fékkar, kuplungkar, index?

- Túlélőkészlet? Defektspré, gumijavító készlet, ductape, gyorskötöző?

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.