2018.09.20. 06:16

A karburátor örök, mint a nyomorúság, a velejáró problémákkal együtt. Az apró furatok, az eltérő fémek miatt kialakuló elektrokorrózió, a benzin által feloldott, kiváló és szállított szennyezőanyagok mind ellenünk dolgoznak.

Általános vélekedés szerint a karbis motorkerékpárok terhelési átmenetei finomabban szabályozhatóak, de csak akkor, ha tökéletesen működik a karburátor. A hibás működés fakadhat kopásból és eltömődött furatokból. Most a takarítás témakörét járjuk végig.

Mikor is kell a karbit kipucolni? Lássunk néhány tipikus esetet:

- Sokáig, tehát több hónapig állt a motor
- Csak szivatóval jár
- Esetleges gázreakció, például gázadásra fulladozik, megtorpan
- Nincs alapjárat
- Túlfolyik a benzin
- Nem indul be
- Nem forog ki a motor

Mielőt szétkapnánk a karbit nézzünk át pár dolgot, melyek hasonló tüneteket produkálhatnak. Ellenőrizzük, hogy a légszűrő tiszta és helyén van-e , a gumi szívócsonkok nincsenek-e kirepedezve, a benzincsap átengedi-e a benzint és van-e szikra?

A szerelés előtt még megpróbálkozhatunk az karburátor úszóházának leengedésével: az alsó leeresztő csavarral engedjük ki a sokat állt, bedöglött benzint és folyassunk helyére frisset.

Ha ezen túlvagyunk és mindent rendben találtunk, nagy valószínűséggel a karburátor szétszedésével kell folytassuk. Azt azért ne feledjük, sok esetben nem csak tisztítás lesz a dologból, beleszaladhatunk egy kisebb nagyobb felújításba is. Vannak itt kopó és gumi alkatrészek is melyek csereérettek lehetnek. Ha ezeket nem orvosoljuk, nem fog megszűnni a probléma.

Most viszont koncentráljunk a tisztításra: a kiszedéshez le kell kötni a gáz és szivatóbovdent (már ha van), a benzincsövet, és nem kizárt, hogy a légszűrőházat is el kell távolítani. Ez a benzintank és az ülés leszerelését is igényelheti. Így ez már önmagában sem kis meló. Ha kezeink közé kerül végre a kis szerkezet, egyből vegyük szemügyre: van e rajta valami lerakódás, összegyűlt benzin és por, ezek nyomjelzői lehetnek tömítetlenségnek is. Alapos külső tisztítás után (brigéciol, féktisztító, benzin, de létezik kimondottan karburátor-tisztító spray is) jöhet a szétszedés.

Szereljük le az úszóházat, arra azonban számítsunk ha az úszóház tömítése elszakad vagy más típusoknál elkeményedett, ellapult a tömítő gumigyűrű, legyen elérhető közelségben cseredarab. Tömítőpaszta még ha benzinálló is, nem jó megoldás, fontos átvezető járatokat zárhatunk le vele. Ha van membrán vagy bármi gumi alkatrésze még a karbinak, ellenőrizzük nincs-e kiszakadva kirepedezve.

A szétszedésnél figyeljünk az apró részletekre, készíthetünk fotókat is, hogy összerakásnál biztosan meglegyen mindennek a helye. Távolítsuk el az úszót, vigyázva, ne hajlítsuk el a gyári beállítást. Rázzuk meg nem lötyög-e benne folyadék, nincs-e túl nagy mélyedés, kiverődés a tűszelep záró kis fülecskén. Ha igen, akkor csere!

Vegyük ki a tűszelepet, sok esetben az ide került szennyeződés okozza a túlfolyást, benzincsepegést. A tűszelep-fészeknél lehet, hogy van szűrő és szelepfészek tömítő o-gyűrű is. Előbbit tisztítani, utóbbit cserélni érdemes, kb. 50 forint. Ezek után csavarjuk ki a fúvókákat, majd ezeket és a furathelyüket is fújjuk át sűrített levegővel. A fúvókákat csak óvatosan szabad tisztogatni, kerülni kell a kemény drótot, fúrószárat, ott nagyon kis furatváltozás is komoly eltérést okoz a keverékképzésben.

A szivatót is szereljük ki, fújjuk át a járatait, ellenőrizzük a gumialkatrészeit. A keverékszabályzó csavarokat is hajtsuk ki, de előbb számoljuk le, hány fordulatot tudunk rajta befelé hajtani. Ez a tisztítás utáni beállításokhoz egy jó kiindulás lehet. Ezeket a járatokat is fújjuk át kompresszorral.

A réz alkatrészeket házilag ecetbe áztatva is megszabadíthatjuk a szennyeződésektől. A különböző speciális spary-k és az ultrahangos tisztítás a legeredményesebbek, de ezek nagyobb beruházást igényelnek. Az alumínium részeket vékonyszálú bronzkefével, régi fogkefével is tisztogathatjuk, a lényeg, hogy stabilan tiszta felületet kapjunk.

Az összeszereléshez néhány tipp: ne húzd agyon a fúvókákat mikor a helyére tekered őket. Mindig megfelelő méretű csavarhúzót használj! Egy tiszta benzincsövön átfújva, ellenőrizd: ha fejre fordítod az összeszerelt karbit, a tűszelepnek le kell zárnia.

És végül pár általános jótanács: rakj rendet mielőtt szétszeded a karbit, teríts le egy nagy, puha, fehér rongyot amin dolgozol. A kis apró cuccok szeretnek elbujdokolni, és igen nagy tisztaságra van szükség a manőver helyes végrehajtásához. Ha nincs kompresszor, kézipumpa vagy a tüdőd is megteszi egy megfelelő méretű gumicsővel. Az elágazó járatok különböző kijáratait felváltva fogjuk be ujjunkkal, így minden irányban át fog süvíteni a levegő.

Ha jól dolgoztál, és mindent visszaszereltél a motorodra, jöhet a beállítás, de az már egy másik történet.

A szerző ATNO Forge Klubműhely vezetője.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.