Két forintból navigálni. Motoron!

2008.07.31. 00:45

Motorozik? Külföldre is jár? Szenvedett már a tanktáskába gyömöszölt térképekkel. Tévedt már el esőben, távoli, lakatlan helyeken? Egy megoldás létezik csupán. És ez nem PR-cikk, ó nem.

Nem egészen három héttel ezelőtt tettem ki egy Belsőség-poszt, mindenféle guminő, meg a frissen vásárolt GPS-em szerepelt benne. Akkor csak egy vicces nyíláshasonlóság adta az ürügyet az írásra (kaptam rendesen, sokan jól félre is értették a dolgot, meg az erkölcscsőszök is támadásba lendültek, de már mindegy), végül aztán egész jól megoldottam a dolgot.

De minek vesz az ember GPS-t egy harminckét éves motorra? Hiszen egy közepesen művelt, harminc év feletti homo sapiens a kicsi Magyarországon egészen jól elboldogul egy iskolai atlasz segítségével. A jobbak meg talán fejből is odatalálnak a legfontosabb helyekre.

Igen ám, de a külföld, az más. Ott azért elég pocsék eltévedni, még autóval is. Pedig kocsiban az ember védve van az esőtől, a mennyezeten olvasólámpa világít, van fűtés, általában mitfárer segít az interaktív navigálásban, és ha nincs jobb, meg lehet aludni az ülésben, egy parkolóban. Motoron ezeket elfelejtheted.

Ha viszel is utast, legfeljebb kapaszkodni tud, a szél nemigen engedi, hogy térképet lapozgasson. Ha mégis tud térképet lapozgatni, nem tudja megmondani neked, merre menj, mert ott van köztetek a két bukó és a tomboló szél. Ha intercomot használtok, az sisakminőségtől függően nyolcvan és százhúsz között használhatatlanná válik egy nyitott motoron. És közben esik, fúj, ha kérdezni akarsz, tartanak tőled, mert nem látják az arcodat. Az eltévedt motoros egy rakat szerencsétlenség.

Egyébként is - egy balkáni rendszámos motorral Nyugat-Európában könnyen gengszternek néznek. A tanktáska tetejére tett, preparált térkép sem megoldás, mert le kell nézni hozzá, és mire megtalálod magad rajta, már matrica lettél a szembejövő Iveco maszkján. Voltunk idén Ausztriában túrázni, a nyolc motorból hármon volt GPS, igaz, a kezelési problémák, valamint az összehangoltság hiánya miatt a három GPS folyamatosan háromfelé akarta szakítani a csapatot. De látszott az egészben a potenciál, és én alapvetően kütyü-hívő vagyok.

Indultunk volna a Dolomitokba, eldöntöttem: az öreg Kawa kap egy navigációt. De milyet? Napokig minden szabadidőmben a netet bújtam. Megnéztem, mi van a vatera.hu-n és az apronet.hu-n, majd az általam elérhető árúnak ítélt cuccokról teszteket kerestem. Szerkesztőségünk két, aktívan motoros GPS-ező tagját szinte megfojtottam a kérdéseimmel.

Ők egyértelműen a vízhatlan, balkezes (jobb kézzel a gázt húzod), kifejezetten motorozásra fejlesztett Garmin Zümo felé toltak. Nekik olyan van, bevált, amennyire nem vált be, annyira meg minden GPS szar. Igen ám, de a Winkler két kiló fölött vette a Zümót, a Balázs Vitya is jócskán százon túl - nekem messze nem volt ennyi pénzem.

Csikósos, tehát alternatív megoldást kerestem. Hívjuk fillérbaszásnak, bár én inkább a józan ész diadalának nevezném. Akárcsak totalcaros földijeimtől, Busánszky Lajos GPS-guru és -tesztelő volt kollégámtól is azt tudtam meg, hogy a Garmin a legjobb. Annak a legvilágosabb a kijelzője, márpedig nem mindegy, hogy a motoron látod-e, mit mutat a cucc, vagy sem, itt nincs tető a fejed fölött. A Garminok mellesleg a legütésállóbbak is, keveset fogyasztanak, és jók a digitális térképeik. Veszek egy autós Garmint, van olyan már harmincezerért is, beteszem vízálló tokba, nejlonba, celofánba, XXL-es óvszerbe - majd megoldom valahogy, született meg az elsöprő ötlet.

Igen ám, de egész máshogy autóz az ember, mint ahogy motorz. Szinte filozofikus ennek a mélysége. Mivel a mai, unalmas autókban hervasztóan, ám felettébb gyorsan át lehet szelni országokat, az autós navigáció kifejezetten arra való, hogy A-ból B-be a lehető leggyorsabban/legolcsóbban eljussunk. Tehát beütöd a kiindulási pontot, megadod hova mész, és csumi, kibekkelsz a végéig.

Motorral viszont magáért az utazásért utazol. Keresed a kellemes kerülőutakat, a lassú, nézelődős, illetve a technikás szakaszokat, viszont nagyon-nagyon kerülöd az egymásba érő teherautókat, lakókocsikat. Ehhez alapos tervezés szükséges, ezen túlmenően seregnyi közbülső pontot kell beiktatnod tervezett A és B pontjaid közé a navigáción. Minél többet kutattam, annál erősebben megfogant bennem a gyanú - ezt a sokpontos dolgot az olcsóbb, használt Garminok valamiért nem tudják. A tesztek legnagyobb része elegánsan kerülte ezt a kérdést, a legtöbb tesztelő számára a csalinkázás valahogy nem szempont. Ismét marslakónak éreztem magam, mint oly sokszor az életben. Háromhangszórós fejhallgatót kerestem a Mediában, ötlencsés napszemüveget az Ofotértnél. Brrr.

De legalább körvonalazódott a dolog. Az, hogy mennyi köztes pontot tudok beszúrni az útvonalba, nem a hardvertől (azaz a GPS-készüléktől), hanem a szoftvertől (azaz a rátöltött programtól) függ. És minden jel arra mutatott, hogy azok a készülékek, amik iGO szoftverrel mennek, szinte végtelen sok pontot el tudnak fogadni. Tehát még az én saját, öreg HP 2110-es PDA-m is megfelelne a célnak, hiszen azon is elketyeg az XXX (terméknév törölve), volt is már rajta korábban, amikor megvettem, csak állandóan legfagyott vele. Csak egy GPS-antennát kéne vennem bele, meg egy motoros töltőzsinórt, meg egy vízhatlan tokot, meg egy rögzítőkonzolt, ajjaj.

Lássuk csak. A GPS-antenna használtan 15 ezerre jött ki. A HP-m viszont notórius lefagyó, ami nem zavar túlságosan, ha cikket pötyögök be rajta a repülőn, akkor sem vészes, ha az anyagi ügyeimet írom az Excelbe, még akkor sem olyan nagy baj, ha az Astrud Gilberto MP3 közepén megáll a hang. Olyankor újraindítom, ejnye-ejnyézek, megy az élet tovább.

De motoron zavarna. Nem akarok állandóan nyomkodni, az út szélén ácsorogni, várva, hogy az örökös bootolással Bill Gates szelleme a motoros túrámat is áthassa. Nem bízom a kicsi HP-ben. Pláne nem annyira, hogy a mai értékét megközelítő áron GPS-antennát és szoftvert kapjon. Letettem erről a tervről. Dedikált (azaz cél-)készüléket kellett vennem. Tovább ütöttem a garminos vasat. Egy ismerős forgalmazótól megtudtam, hogy legalacsonyabb szinten a hetvenezer forint közeli Nüvi tudja a sokpontos navigálást, a többin tényleg csak egy pontot lehet beszúrni egyszerre. Nem akartam az egész motorozást GPS-programozással tölteni, ezért vérző szívvel elvetettem a Garmint, a szuperhardvert. Közben persze szégyelltem magam, mint minden vásárláskor, amikor profikat kérdezek meg. Nyamvadt hetvenezer forintot sajnálok erre a célra (plusz tok, konzol, tápvezeték), úgy is éreztem magam, mint valami homelesszes. De nekem játékra nagy pénz hetvenezer forint. Nem fér el a kölcsön, a gyerekek és a veteránautó-restaurálás mellett.

Szeretném közbeszúrni: nehogy vásárlási tanácsadónak vegyék ezt a cikket, csupán azt a lelki fejlődést akartam leírni, ahogy a saját kis gödrömből kifele kukucskálva eljutottam egy elfogadható megoldásig egy számomra tökéletesen feltérképezetlen témában. Túrtam egy csomót, egyre acélosabban sikerült megfogalmaznom az igényeimet. XXX (terméknév törölve) legyen a kütyün, teljes Európa-térképet szeretnék, márkás cucc legyen, menjen ceruzaelemmel, mert olyan a digigép miatt úgyis mindig van nálam, tehát ha a motoron elszakad az általam majdan beépítendő tápzsinór, akkor is elketyeg talán egy darabig. És találtam olcsón egy Beckert az apronet.hu-n. Egy TrafficAssist 7914-est.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.