Súrlódáscsökkentő fémkerámia az olajban

2010.01.19. 11:46

Szia Doki! 2000-es Yamaha R1-esem van. Én már ilyenkor meg szoktam kezdeni a felkészítését a szezonra,hiszen nem lehet tudni milyen korán jön ki a jó idő.A kérdésem a következő: Megfelel-e a Xado 10W-60 4T MA olaj a motoromba? Nagyon sok jót lehet róla olvasni (fémkerámia bevonatot hoz létre, nagymértékben csökkenti a súrlódást), talán túl sokat is. Nehéz eldönteni mennyi a valóságtartalma. A másik ezzel kapcsolatban hogy elgondolkodtatott a "fémkerámia" réteg, ami nem biztos hogy hasznos némely helyeken, pl: kuplung, mivel csökkenti a súrlódást ami a kuplung működésének az alapja, de lehet hogy rosszul gondolom. Az olajváltás oka egyébként az , hogy nem vagyok megelégedve az eddig használt Castrol Power1 Racing 4T 10W-50 olajjal, mivel nagyon hangos tőle a motor és a váltó is keményen jár(a leírása szerint a Xado mindezt orvosolja). A motorban 49000 km van, én évente kb 5-6000-et megyek vele, évente 1-szer cserélek olajat. Válaszodat előre is köszönöm,tisztelettel: Zozo

Kedves Zozo!

Még egy kenéstechnikai szakembernek is nehéz egyenes utat vágni abban a sok marketing-szöveg dzsungelben, ami az utóbbi tíz-tizenöt évben napvilágot látott. A "fémkerámia", angol elnevezéssel CerMet (Ceramic Metal) nem újdonság, nagy felületi keménysége és elenállósága miatt számos helyen használják, pl. szerszámgyártásban, űrhajózásban, gépiparban.

A kérdés mindig az, hogy az ilyen módon a belsőégésű motorba kerülő idegen anyag vagy adalék milyen hatással lesz a motorra, azok szerkezetére, a fémek felületi minőségére, ha a berendezést egy komplex rendszerként szemléljük. A komplex rendszer egyik hátránya a szerkezeti elemek közötti súrlódás, amit ha megszüntetünk vagy csökkentünk akkor előnyünkre válik (nem a kuplung esetében), de vajon mi lesz a felület olajtároló képességével, vagy a hőleadó képességével, vagy arra a súrlódásra, amire valóban szükségünk van, pl. egy indítómotor szabadonfutónál, vagy egy nyomatékkorlátozó közlőkeréknél?

Ha az olaj valóban JASO MA minősítésű, akkor megfelel a nedves kuplunghoz, tehát beletehető a motorba, ott bajt nem okoz. Ezekszerint oda, ahol nem fém a súrlódó felület, hiába keletlezik súrlódási hő, nem épül be. Vagy máshova sem? Vagy mi lesz a felületek pontosan számított felületi érdességével, az olajtárolás és hőelvezetés szempontjából nagyon fontos felületi érdességgel, a megmunkálás nyomaival, a hónolás mikrobarázdáival? Ezeket is csökkenti vagy esetleg el is simítja?

Nem állítom, hogy nincs előnye, de amit látható sok olyan kérdés merülhet fel, amire nincs válasz, vagy nem tudunk róla, összeségében a bizonytalanságot növeli. Ezért is van, hogy bizonyos gyártók a garancia megvonásával fenyegetik a tulajdonost, ha nem olyan kenőanyagot vagy bármilyen egyéb adalékot használ a motorjába, amit ők jóváhagytak, teszteltek.

Sokan panaszkodnak a korszerű, szintetikus bázisú olajokra, hogy a motor hangos tőle, ez azonban nem jelenti azt, hogy a kenőolaj nem látja el a feladatát. A sűrűbb olajtól talán csendesebb lenne, azonban a kenése nem biztos, hogy javulna ettől.

Amikor a váltó keménységére panaszkodnak azt szoktam javasolni, hogy válts olajat, próbálj ki más márkát azonos viszkozitási osztályban, azzal talán jobb lesz, de el kell fogadni, hogy a jó kenőképességű, hígabb, korszerű olajok használatával a váltók kicsit keményebben járnak és az üres kiválasztása általában nehezebbé válik.

Talán a Xado is megér egy próbát, reménykedjünk, hogy hosszútávon inkább előnyösebb lesz, mint hátrányos, én magam részéről nem vagyok híve az ilyen jellegű adalékokat tartalmazó motorolajnak, még a molibdén diszulfiddal adalékoltat sem szívesen használom.

Üdv.

Motordoktor