Motor: mi csörög a Suzukiban?

2010.01.26. 07:49

Tisztelt Motordoki, 2007-es GSXR-750-es gépemen nyáron vezérműláncot cseréltettem a szerviz javaslatára. Nem konkrét hibajelenség miatt, hanem a futott km-ek (akkor volt benne 36 ezer) miatt:, állítólag közel volt az élettartama végéhez,és jobb cserélni, mint kockáztatni egy motorgenerált. A csere után a motornak fémesen csilingelő hangja lett. Visszavittem, újra szétszedték, de nem volt laza a lánc, összeszerelték. A csörgés újra előjött, még kétszer vittem vissza, de nem oldódott meg a probléma. Időkőzben ez a szerviz megszűnt, ezért még a tél beállta előtt elvittem egy új helyre. Ott azt mondták, hogy egyrészt felesleges volt lecserélni a vezérműláncot, mert nincs ilyen konkrét km-érték, ami indokolna egy cserét (csak a lánc állapota a mérvadó), és különben is amatőrök voltak a másik helyen (személyes ismeretség okán is), tényleg laza a lánc, következõ kötelező szerviznél (42 ezer km-es) majd beállítja rendesen. Vajon kinek volt igaza? Tényleg feleslegesen cseréltette ki az előzõ szerelő a vezérműláncot? Előfordulhat-e, hogy az azóta megtett 5.000 km az új, de rosszul beállított vezérműláncban kárt tett? Ez esetben kihez fordulhatok, maradt-e jogutódja a megszűnt szerviznek? Köszönettel, Balázs

Kedves Balázs!

 

Valóban nincs megadva konkrét csere intervallum a vezérműláncra, a tapasztalt szerelők a feszítőpatron állásából, illetve kivételekor a kiállásából szokták megállapítani a lánc nyúlását, illetve a láncvezetők kopottságát.

   

A lánc zörgése több okból is adódhat, akár a feszítő rossz működéséből, akár a láncvezetők kopottságából, nem biztos, hogy a lánc nyúlásából.

Ha feltételezzük, hogy a láncot helytelenül feszítették meg, akkor annak az első indításnál határozottan csörgő hangot kellett volna adni, nem csak fémes csilingelőt, mivel ismét ellenőrizték és nem találták lazának én azt gondolom, hogy a lánc nem ment tönkre ennyi km alatt, inkább a zajt más adja.

Megjegyezném azonban, így, hogy nem hallom a hangot, csak elmondás alapján mégsem mondanék határozott véleményt sem az elvégzett munkáról, sem a hiba (zaj) okáról.

A jogutód kérdésbe ne menjünk bele, ez az ország furcsa helyzeteket tud teremteni, tapasztalataim alapján azt gondolom nehéz lenne érvényesíteni egy megszűnt céggel szemben bármilyen munkagaranciát még munkalap birtokában is.

 

Javasolom, hogy a következő szerviznél állítsák be, remélhetőleg nincs semmi egyéb kár vagy hiba a motorban. Átvételkor hallgassátok meg, menj vele kicsit többet ( kb.100 km) és ha valami gyanús menj vissza mielőbb a munkalappal.

Üdv.

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.