Fékgondok a leggyorsabb Suzukival

2010.01.29. 07:52

Kedves Motordoki!

2002-es Suzuki GSX 1300R Hayabusa motoromon most végzem a felkészítést következő idényre. Többek között fékfolyadékot is cseréltem, mely során kissé aggasztó dolgot tapasztaltam. Három éve fém fékcsövet szereltem az első fékrendszerbe és mivel olykor pályára is vetemedek a dagadt malaccal, célszerűbbnek tartottam egy jó minőségű, magasabb forráspontú fékfolyadékot beletenni. Motul RBF 600 Factory Line lett a kiválasztott.

DOT szám nincs a dobozon feltüntetve, a gyártó oldalán 100% szintetikus DOT 4-et írnak (DOT 4-et ír elő a motor gyártója is). Az áll a doboz leírásában, hogy keverhető DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 szintetikus fékfolyadékokkal és nem keverhető szilikonbázisú és ásványi fékfolyadékkal. Tehát 3 éve ez került az első fékrendszerbe, a kuplung- és hátsó fékhez sima DOT 4-es fékfolyadékot tettem. Mostani cserekor viszont mindenhova ugyanezt az Motul RBF 600 Factory Line fékfolydékot raktam, utoljára hagytam az első féket. Mikor leszedtem a tartály fedelet, azt tapasztaltam, hogy az alatta található harmonikaszerű gumitömítés el van vetemedve, meg van nyúlva.

Anyagában különös elváltozást nem láttam, nem repedezett, nem mállik. Visszatenni is elég nehézkes volt, de még ellátja feladatát (tavaszig azért kicserélem). A hátsó féknél és kuplungnál ilyen elváltozást nem tapasztaltam, egyetlen különbség az első féknél, hogy abban ez a Motul fékfolyadék volt, nem sima DOT 4.

Most már ugye mindenhol RBF 600 van, és elindult a vezérhangya a fejemben, hogy nem támadhatja-e meg a fékrendszer egyéb elemeit, csőfalat, karmantyúkat, stb., ha a tartály tömítését is megtámadta. Papírforma szerint jónak kéne lennie ennek a fékfolyadéknak is a motorhoz. Az első féknél 3 év alatt semmi különöset nem tapasztaltam.

Szerinted van okom tartani ettől a fékfolyadéktól és cseréljem le valami mezei DOT 4-re, vagy hagyhatom benne nyugodtan? Lehet kicsit túlparázom, de futóműnél, féknél, abroncsnál szeretek 100%-ig biztos lenni. Illetve kérdezném még, hogy létezik-e DOT 4-ből ásványi, illetve szintetikus fékfolyadék is? Vagy már csak szintetikust gyártanak?

Válaszodat előre is köszönöm!

Tisztelettel: Hamvas Attila

Kedves Attila!

Semmi hibát nem követtél el, az RBF600 Factory Line DOT4-es fékfolyadék és a DOT5-ös kivételével minden fékfolyadékkal keverhető.

Sajnos magam is tapasztaltam, hogy a jó minőségű (értsd: magas forráspontú, sport vagy versenyhasználatra kifejlesztett) fékfolyadékok az adalékoltságuk és szintetikus összetevőik miatt agresszívebbek egyes gumi alkatrészekkel, főleg azokkal, amelyek nem abból a minőségű műszaki gumiból készülnek, mint pl. a főfékhenger gumi karmantyúja.

Általánosságban elmondható, hogy esetleg a tartály

fedél gumi tömítése és légzáró lapja vetemedik, megnyúlik, de a lényegi részeknek nem lesz baja tőle. Sajnos "általánosságban" nem diagnosztizálhatunk egy fékberendezést, mint elsődleges biztonsági rendszert, így szükséges, hogy valóban megnézzük a főhengert vagy minden indulás előtt kézzel megmozgatva a fékkart (hátsóra is gondolok) ha bármi szorulást, tapadást érzünk azonnal javítsuk vagy javíttassuk meg, ne induljunk el a motorral.

 

Nekem nem volt bajom magával a fő és munkahengerrel (féknyereg), de magam is így jártam, hogy a tartály gumija úgy megdagadt, hogy nem lehetett visszatenni.

Üdv: Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.