2010.03.20. 06:59

Tisztel Motordoki

Nyáron hosszabb útra készülünk, Spanyolország déli része és talán Marokkó a cél. Oda-vissza plusz a helyi elmászkálást belevéve több mint 8 ezer km, javarészt autópályán. A hátsó gumim ezt vagy ki sem bírná, vagy egykettőre olyan kocka lenne hogy nézni is rossz. Viszonylag erős nehéz motorom van, nagyköbcentis V2-es cruiser, 5-6 ezer kilométeren elnyal egy gumit. (igaz nem is kímélem)

Kérdés: van-e tapasztalat azzal hogy hátra autó gumit rakok? Dönteni ezt a motort úgyse nagyon lehett. Arra gondoltam inkább megyek vele vigyázállásban, de legalább a gumival nem kell foglalkoznom.

Keresgéletem a neten és van is pár találat, nem én vagyok az első akit komolyan zavar hogy a gumi egy rendes túrát nem bír végig. Itt van pl egy video.

Várom válaszod

Üdv,
Árpád

Kedves Árpád!

Elsősorban azért nem javasolom, mert az autógumi nem engedélyezett motorra, ha bármi balesetbe keveredsz, akár csak szenvedője vagy egy balesetnek nem okozója és a járművet megvizsgálják, akkor súlyosan elmarasztalhatnak miatta.

A másik probléma, hogy a korszerű, sportos autógumik tapadása (hasonlóan a motorgumikhoz) a hőmérsékletnek erősen függvénye, szinte erre épít, és a motorra szerelt, nagy terhelés indexű autó abroncs nem biztos, hogy ott eléri a megfelelő hőfokot.

Az oldalfal merevsége is összefügg ezzel, nem lesz elég terhelés deformálni a futófelületet így a kontakt már kis döntésnél is csökken, ehhez jön a relatíve hideg, nem tapadó gumi, meg egy kis nyomaték a V2-estől és már meg is csúszott.

Én azt mondom, hogy inkább egy túrásabb (keményebb) motorgumi, mint bármilyen autógumi, ráadásul egy hosszú túra alkalmával kevesebb a kigyorsítás, több az utazás, így a gumi azért többet fog kibírni.

Üdv.
Motordoktor