Fékszerelés otthon

2010.04.29. 09:07

Kedves Motordoki!

Egy 1993-as Aprilia Tuareg Rally 125 moci tulajdonosa vagyok már két éve. A szűkös keretből nem jutott eddig fékfelújitásra. Pedig elkélne: a hátsó féket nem is használom, ha rálépek, majd elengedem, nem húzódik vissza a dugattyú, és elég férfias erővel szorítja a tárcsát továbbra is (a fékbetét). Szétszedtem picit, próbáltam "járatni" a dugattyút, kapott új fékolajat, légtelenítettem alul-fölül, de semmit nem javult. A szorítás nem enyhül sem egy perc múlva, sem egy óra múlva. Tehát kiengedtem egy kis olajat a rendszerből, hogy ne szorítsa, és nem lépek a fékre inkább. Az első fékkel nem voltak gondjaim, aztán amikor először le akartam venni a fékfolyadéktartály fedelét, szembesültem vele, hogy ahhoz már x + 5 éve biztosan nem nyúlt az előző tulaj, az egyik csavart embertelen küzdelem árán sikerült kicsavarnom, a másik csavar maradt a helyén egyelőre.

Nem érzem éppen életbiztositásnak így járkálni vele. A féknyergek, munkahengerek rendben vannak, semmi sérülés nincs rajtuk, tehét ezeket nem szeretném cserélni. A fékbetétek is rendben vannak. Mi lehet a gondja a hátsó féknek? Fékfelújitó készletet kapok valahol hozzá? (O gyűrű, hidraulikatömítések, eddig nem találtam a neten. Ki tudnám egyáltalán cserélni ezeket otthon?)

Előre is köszönöm a választ! Nagy segítségemre lenne.

Üdvözlettel: Ákos

Kedves Ákos!

Először is azt szeretném hangsúlyozni, hogy a jármű fékberendezése elsődleges biztonsági berendezés, meghibásodása vagy rossz működése közvetlen balesetveszélyt okoz. Javítása, karbantartása leginkább szakember feladata, aki egyrészt hivatalosan javítja (pl. javítási munkalapot ad róla), másrészt pedig birtokában van annak a tudásnak és tapasztalatnak, amivel biztosan meg tudja állapítani a hibát és el tudja dönteni, hogy egy alkatrész (pl. a féknyereg dugattyúja) mikor javul meg egy tisztítástól, esetleg egy felületpolírozástól és mikor jutott el arra a szintre, hogy felületi egyenetlensége miatt már használhatatlan.

A fékfolyadék ha nyomás alatt marad a rendszerben, az is több hibára utalhat, illetve több hiba is lehet egyszerre, pl. a munkahenger (féknyereg dugattyúja) szorulása, a főhenger elkoszolódása és szorulása stb. Én azt mondom, hogy bízd a fék ellenőrzését és javítását szakemberre, mert az esetleges rossz működése esetén okozott kár nem hasonlítható össze a javításra fordított összeggel, ha nem tudod kifizetni, akkor ne használd a motort saját és mások érdekében sem.

Üdv.
Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.