2010.07.12. 10:19

Tisztelt MotorDoktor!

Kb. 6 éve használok a család autójába, illetve két motorunkba (Piaggio PureJet, Honda VFR400R) üzemanyag-javító tablettát. Előzményként tudatnám, hogy volt régebben több próbálkozásom. Slick 50, Metabond, Energy Release stb. Igazából nem ájultam el egyiktől sem. Sőt, volt amelyiktől érdesebb lett a motor hangja, de nem vettem észre pozitív hatást. Még hozzátenném, hogy olvastam egy tesztet, amiben három 0 km-es Yamahát teszteltek x kilométeren át, ugyanazon körülmények között. A megtett kilométerek után szétszedték a blokkokat és legkisebb mérhető kopása annak a blokknak volt, amibe semmilyen adalékot nem használtak, csak a gyár által előírt olajat. Ez részemről logikus. Részemről, hangsúlyozom! A Ferrari, Mercedes stb. tiltja a csodaszerek használatát. Garanciavesztéssel jár az ilyen szerek használata. Ez érthető. De ha olyan jók ezek a csodaszerek, akkor a motorsportban miért nem használják???

De:

én hat éve használok egy tablettát és pozitív hatást tapasztaltam. Nem vagyok elfogult, nem tartom csodaszernek. De észrevehetően frissebbek lettek a gépek, hidegen könnyebben indulnak és icipicit halkabban járnak. Jelenleg a vegyiparban dolgozom, így a csodákban nem hiszek. Lehet, csak az oktánszámnövelő hatását érzem. Viszont tavaly hengerfejpakolást cseréltem az autón és a gyertyákon, illetve a szelepeken is látható volt a téglavörös réteg, amit a forgalmazó védőrétegként jellemzett.

Ha elfelejtem használni, rögtön észreveszem a motor hangján. Most akkor ez nekünk Placebo tabi vagy tényleg van olyan kemikália, ami javítja az égés minőségét, illetve tisztán tartja az égésteret, szelepeket stb. Várom a kommenteket is!

Válaszát előre is nagyon köszönöm!

István

Kedves István!

Válasszuk két részre a dolgot. Az egyik a kenőanyag adalékok, a másik a tüzelőanyag adalékok. A kenőanyag (olaj) adalékok sem varázsszerek, bizonyos előnyös tulajdonságaik vannak, de a kenőolaj egy komplex rendszer, nem elég egy-két paraméterét javítani, a teljes tulajdonsághalmazt meg kell tartani, optimális esetben pedig javítani. A kockázat az, hogy egy-egy tulajdonságot javítanak – ezeket emelik ki a forgalmazók reklámjaikban – és más tulajdonságokat rontanak, amelyről nem beszélnek és kimutatásuk, bebizonyításuk is nehézkes. Ennek okán sok autógyártó tiltja a kenőolaj adalékolását.

A másik kategória a tüzelőanyag adalékok, amelyek általában tisztító hatásúak és a benzinben lévő vizet elegyítik a benzinnel, ami aztán az égéstérbe kerülve eltávozik a tartályból. Ezen adalékok között van oktánszámnövelő is, amely egy-egy adott motor esetében még valós teljesítménynövekedést is okozhat, de természetesen nem mindben.

A motorsportban használatos olaj más tulajdonságokra van kiélezve, nem elsősorban a kopásgátló tulajdonsága a legfontosabb, hiszen adott üzemóra után úgyis szétszedik, alkatrészeket cserélnek a fáradásos törések elkerülése miatt. Nekik fontosabb, hogy az olaj ne habosodjon fel és hőtűrése maximális legyen. Egy kopáscsökkentő adalék legfeljebb az esetleges súrlódáscsökkentő hatása miatt lenne érdekes, azonban a százalékos teljesítménynövekmény néha nem is kimutatható, nem jellemző, hogy foglalkoznak ezekkel az adalékokkal.

Nehezen tudom elképzelni, hogy egy téglavörös réteg – legyen az akármi is – mit tud védeni egy gyertyán vagy egy szeleptányéron.

Üdv.
Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.