2010.07.15. 09:44

Tisztelt Motordoktor!

Egy 2009/600-as Hornetem van. Volt benne egy ideig HID tompítottnak, de nemrég kivettem, nem akartam a forgalmit kockáztatni (mert ugye azt tettem!?). Most az foglalkoztat, hogyan tudnék valami jobban észrevehető nappali fényt csinálni. Ha jól tudom, a motoros balesetek jelentős része következik úgy be, hogy pl. egyszerűen kifordulnak a motor elé, hiába van elsőbbségem és megyek normális tempót, csak éppen nem vesznek észre. Sok motoron ráadásul olyan a tompított, hogy nappal, különösen ha a motor felől süt, alig látni bizonyos szögből. Az autók (normális) nappali ledsorai ha jól tudom, pont ez ellen vannak kitalálva. Nem csak kevesebbet fogyaszt, mint a tompított, de sokkal nagyobb szögből is látható, akkor is, amikor a tompított alig.

Csináltam egy prototípust, még nem tettem fel, sajnos még nem is tudom, hova teszem, mert a lámpa alá nem fér, viszont közben lenne kérdésem, jogi:

Ha valahova normálisan felteszem (mart alu házat terveztem hozzá, tehát nem barkácsmódon, lehet belemarom, hogy hella :-), a rendőr kötözködhet-e? Ezzel a motor eredeti fényszórójához nem nyúlok, mondjuk, hogy ködlámpát tettem fel. Ha megbüntet esetleg, mert a köd nincs, én meg ködlámpával megyek, mint sok paraszt, de a forgalmit nem veheti el, akkor mérlegelném, megéri-e a plusz biztonság. A forgalmi az más, problémásabb.

Fényerőben azt néztem, hogy az autós ledsorok 1 oldalon ~7 ledből állnak és 50lm körül van egyesével a fényerejük. Én az 5 ledre osztottam ezt el. Sokkal többet is tudnak a ledek, de nem akarom elvakítani sem a szembejövőt (de egy nappalifény-érzékelés sem nagy valami a vezérlésbe, hogy éjjel kikapcsoljon, ha elfelejteném), ez ahhoz elég, amire nekem kell. Persze villogás stb. sem kell, nem divatból gondolkodom ezen.

Szóval a rendőr mit szólna ehhez szerinted?

Kösz,
JG

Kedves Gábor!

A xenonégő beszerelése a normál (H4/H7 stb.) izzóra tervezett lámpatestbe valóban szabálytalan. A motoron a világító és jelzőberendezéseknek meg kell felelni a ECE 97/24/2 előírásoknak, amelyek meghatározzák az adott lámpatestbe helyezhető fényforrást, továbbá a lámpatest helyzetét, elhelyezkedését, láthatóságát.

Amennyiben valamit módosítunk, akár a fényforrást változtatjuk meg másmilyenre, akár a lámpatest helyzetét, akkor a jármű megfelelőségi nyilatkozatában rögzített leíráshoz képest a jármű el fog térni. Mivel erre engedélyünk nincs, így ez nem megengedett változtatás és hivatalosan a jármű így forgalomban nem vehet részt.

Minden olyan részegység, amely a jármű homologizációjában minősítő számmal szerepel (ezek általában a járművön is „E" jelzéssel vannak jelölve), megváltoztatása engedélyköteles. Ez sajnos akkor is így van, ha én otthon jobb minőségű lámpatestet, kipufogót vagy féket tudok készíteni, mint ami a motorkerékpáron van. A nappali menetfények is homologizáció tárgykörébe tartoznak, ez is „E" jellel ellátott világító berendezés. Pontosan definiálva van a fényereje, a láthatósága, az elhelyezkedése stb. Ha ezek megfelelnek, a hatóságoknak akkor homologizációs számmal látják el. A szám (jóváhagyás) nélküli lámpatest szabálytalan, függetlenül a minőségétől.

Erre azért van szükség, hogy otthon ne kezdjen mindenki lámpatest és egyéb biztonsági berendezés építésébe, mert a kontroll teljesen elveszne felettük. Te lehet, hogy tökéleteset tudsz készíteni, ami jobb, mint a gyári, de Mekk Elek is úgy ítéli meg a sajátját, hogy az is jobb, mert ötször olyan erősen világít stb. Az út egyenes lenne a káoszhoz. Szóval a rendőr belekötne – és jogosan –, az biztos. A műszaki vizsgán pedig biztos bukás egy ilyen lámpatest.

Üdv.
Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.