Illegális robogótuning: ötvenesből hetvenest

2010.12.15. 12:13

Kedves Motordoktor!

Egy elég komoly problémában szeretnék segítséget kérni. Van egy 1997-es Yamaha Aeroxom. Eddig 50 köbcentis volt, de nemrég beleraktunk egy használt hetvenes (Top Due Plus) hengert. A henger nagyon gyenge volt ezért megfurattuk, új dugattyú került bele. A motoron 17,5-es karbi és ismeretlen gianelli kipufogó van. A probléma az, hogy a motor alacsony fordulatszámon nagyon gyenge, alig indul el, nem pörög fel teljesen, kb fele fordulatszámmal pörög mint kéne, és a végsebesség így 60 km/h. Amint elér egy bizonyos fordulatszámot, és ráhúzom a szivatót, akkor megjön az ereje és könnyedén repít a 85-90 felé. Azonban ezt a fordulatot csak enyhe lejtőn éri el sajnos. A főfóvoka 110-es szóval nemhiszem hogy azt kéne nagyobbra állítani.

Előre is Köszönöm a Segitséget!

Sz. Péter

Kedves Péter!

Minden, amit leírtál arra utal, hogy a motor keveset kap, illetve az is lehet, hogy alsó tartományban sokat, ezért nem bír felpörögni. Ha valóban így van, akkor ezt jellegzetes kék füsttel jelzi. Amikor nagyobb henger és más kipufogót teszünk egy kétüteműre, akkor általában a karburátort is teljesen át kell hangolni, ideális esetben cserélni, ugyanis a nagyobb légtömeg áramot a kis karburátorok nem tolerálják. Beállításuk nehézkes lesz és az egyszerű karbikat nem lehet úgy fúvókázni, hogy a teljes fordulatszám tartományban közel optimális legyen. Mielőtt azonban egy 19-est tennénk fel (én ezt érzem körülbelül jónak a leírt motorra, sőt talán 21-est) meg kell nézni, hogy melyik tartományokban füstöl vagy hol nem, ennek megfelelően változtatni az alapjárati rendszernél (levegőcsavar) illetve a tűn és a főfúvókán. Ez egy tapasztalatot igénylő feladat és annak aki tapasztalt is legalább egy nap a pontos beállítás.

Üdv.
Motordoktor