Bioetanolt a Kawába

2011.04.06. 10:40

Kedves Motordoki!

Van egy 1991-es Kawasaki ZZR 600-as motorom (D modell). Érdeklődni szeretnék, hogy lehet-e bele bioetanolt tankolni, és ha igen, akkor milyen arányban?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel:
Tamás

Kedves Tamás!

Nagyon sokan kérdezik a bioethanol használatának lehetőségét különböző motorkerékpárok esetében. Az igazság az, hogy felelősséggel nem tudok ebben tanácsot adni, mert még azonos modellek esetén is az egyik jobban viselkedik, mint a másik az E85-ös tüzelőanyag használatakor. Ez nagyon sok dolog függvénye. Ami elsősorban bajt szokott okozni, az a tüzelőanyag rendszerben lévő stabil lerakódások, amelyeket a bioethanol leold és különböző dugulásokat okoz a rendszerben. A régebbi motoroknál jobban, az újabbak esetében kevésbé. A következő probléma, hogy ezzel a tüzelőanyaggal általában 5-10%-kal dúsabbra kell karburálni a motort. Ezt van, aki jól meg tudja valósítani, van, aki nem, van, aki benzinnel is túl szegény keverékkel közlekedik, annak még dúsabbra kell állítani, stb.

A harmadik probléma az üzemanyag rendszer komponenseinek, műanyag alkatrészeinek, tömítéseinek kompatibilitása. Ez általában nem jelent problémát, azonban nem mondhatjuk, hogy biztosan soha nem okoz gondot. Itt fekszik pl. az asztalomon egy befecskendezős motor injektora, amelyen az o gyűrű kb másfélszeresére dagadt a bioethanoltól, pedig netes fórumokon sokat olvashattunk arról, hogy egy kis dynojet korrekció után tökéletes volt a gép... Úgyhogy én a magam részéről azt mondom, hogy a kis spórolás nem ér meg ennyi kockázatot, de természetesen nem akarok senkit lebeszélni az olcsóbb tüzelőanyagról. Csak legyünk vele tisztában, hogy az éremnek két oldala van.

Üdv.
Motordoktor