A hangos kipufogó nem magánügy!

2011.05.31. 10:55

Kedves Motordoktor!

Nemsokára szeretném megvenni első nagymotoromat, egy Suzuki GSXR 600 K4-et. Számomra a technika mellett fontos az is, hogyan néz ki a motor, elvégre passzióból veszem. Jobban tetszik, mint némelyik mai darab, viszont eléggé zavarja az összhangot (számomra) az a hatalmas hurkatöltő az oldalán.

Böngésztem a netet, de sehol sem akadtam rá ehhez a típushoz gyártott (tényleg) rövid dobra. Sok szép dobot árulnak, de sajnos csak az újabb modellekhez. A kérdésem az lenne, mi befolyásolja, milyen dobot lehet felszerelni egy adott típusra, illetve egy bármilyen hátsó dob – mondjuk egy másik 600-as évjárathoz tervezett dob – károsíthatja-e a technikát? Mi lenne akkor, ha a végdobot teljesen elhagynám? Válaszodat előre is köszönöm!

Üdvözlettel:

Krisztán

Kedves Krisztián!

A motorkerékpár tervezői és gyártója sem szed gyógyszert szépérzék ellen, a kipufogó azért nagy térfogatú, hogy úgy tudjon megfelelni a zajnormáknak, hogy lehetőség szerint a fojtása kicsi legyen. Ezt kis térfogatú dobbal nem lehet megcsinálni, ha egy kisebb térfogatú dob hasonlóan halk, akkor annak a fojtása szinte biztos, hogy nagyobb. Azt is elmondhatjuk, hogy ha egy dob kis térfogatú és kis fojtású, akkor biztos, hogy hangos.

Az utóbbi időkben a közlekedési hatóság egyre szigorúbban veszi a zajhatár megsértését, én semmiképpen nem javasolom, hogy olyan dobot szerelj fel, ami nem utcára való, nincs minősítése csak azért, hogy szebb legyen. Sajnos ez nem magánügy, a hangos motor közügy.

A másik 600-asra tervezett dob elméletileg nem károsítja a technikát, mert annak is valószínűleg van elégséges fojtása, de ha szigorúan vesszük a szabályokat, akkor nem homológ, azaz a gyártó nem rendelkezik a dobra vonatkozó jóváhagyással, tehát nem használható legálisan.

A végdob teljes elhagyásáról lebeszélnélek, azon túl, hogy teljességgel szabálytalan, az elégtelen fojtás miatt még meghibásodást is okozhat. A szomszéd sem lesz boldog, amikor este hazaérsz.

Üdv.

Motordoktor