Gond lesz a műszakival?

2012.02.20. 10:59

Tisztelt Motordoktor!

Kérdésem azzal kapcsolatos. hogy beleszerettem a motrokba. Elhatároztam, hogy építek egyet magamnak. Pontosan tudom milyet szeretnék, a két mellékelt kép önnek is megmutatja. A kérdésem az lenne, hogy mennyi pénzből lehetne mindezt kivitelezni, és hogy milyen típusok alkalmasak ilyen átépítésre?

Üdv:

Dávid

Kedves Dávid!

Ezek a motorok általában valami tömegmodellre épülnek, azonban erősen átalakított a végeredmény. A hátsó segédvázat általában csonkítják vagy kicserélik, ami állandó marad az a motor bölcső és villanyak főcsöve, de ez sem mindig. A kérdés az, hogy mennyire akarjuk átalakítani a motort.

Sajnos azonban az átalakítás a könnyebb része a projektnek, az átalakított motor legalizálása és utána vizsgáztatása sokkal nagyobb probléma, mint maga az átalakítás. Ráadásul - talán mondanom sem kell - hogy az átalakítás számos veszélyt, közvetlen baleseti kockázatot hordoz, még akkor is, ha a motort csak zárt pályán, nem közúton akarod használni.

Az interneten található átépítések nagy része show célokat szolgál, egy-egy szép fénykép erejéig kell jónak lennie, menettulajdonság, biztonság és megbízhatóság csak másodlagos, az esetleges rendszám meg dekor elem.

Üdv.

Motordoktor

Nem lesz gond, ha jól csinálod

Kedves Dávid,

engedd meg, hogy én is beleszóljak. A két gép nagyon minimálisan lett átépítve. Az egyik Yamaha TW, az ausztráliai Deus munkája; ők nagyon érzik a szörfös-tengerparti stílust. Ilyen alapot idehaza is találsz, a közelmúltban mi is készítettünk róla használttesztet, sőt, egy olvasói levél után foglalkoztunk a customokkal is.

Ennek alig nyúltak a vázához, csupán hátul van megkurtítva, de a geometria nem változott. A kipufogókönyök új, és a lamellás, szemre Supertrapp dob tér el a szériától. A lámpa nem gyári és a buci hátsó kereket takaró sárhányó sem. Ha ilyet készítenél, nem lesz sok munkád – ötletes és könnyen elérhető álom ez.

A másik gép egy Honda FTR223, az általad küldött fotó szinte teljes egészében széria állapotot mutat (Ebből két kivitel is készült, egy oldalidomos bébi dirt track, meg a beküldött csupaszabb). Ebből is találsz idehaza eladót, korábban ezt is teszteltük.

Az akkori összehasonlításban szereplő Suzuki TU250 is érdemes a figyelmedre, csodálatos szerkezet, sok fém, semmi műanyag. Hasonló koncepció a Kawasaki TR250 – ilyet sajnos még nem láttam élőben, de képen gyönyörű – bevallom bárki fél karját odaadnám magam is, hogy kipróbáljam, vagy birtokoljam.

Ez a stílus nem kívánja az erőszakos customizálást; ha ügyesen csinálod, nem lesz gond a vizsgán sem. Fontos az E-jelzésű lámpák használata és a gyári féket se dobd el. Ha kétszemélyes a gép, ezen ne változtass, mert beleköthetnek.

Zirig Árpád