Évek óta áll. Féljek tőle?

2012.02.22. 15:01 Módosítva: 2012.02.22. 15:02

Tisztelt Motordoki!

Elkapott a motorvásárlási láz az utóbbi hetekben, és elsősorban használt motorok hirdetéseit böngésztem. Egyik keresgélés alkalmával, valami fura sugallat hatására benéztem egy közeli szalonba, ahol általában komoly választék van új és használt motorokból is - gondoltam megnézem a használt kínálatot.

Ott állt a kedvencem, egy fekete Yamaha XJ6F, kívánatos valóságában. Rövid beszélgetés után kiderült, hogy mélyen ár alatt kaphatom meg, mert bár teljesen új, de 2009-es modell és még nem tudták eladni. Tudom, ez nagyon furán hangzik, hogy egy XJ6F ennyire nem kelendő, de itt ahol élek csak kétféle motor kell a népnek, a supersport és a chopper.
A kérdésem: szabad-e venni olyan motort, ami már három éve kockásra állta a gumiját. A kereskedő az első üzembe helyezési szervizt elvégzi - de ezen kívül mire kell még odafigyelni egy ilyen sokat állt motornál? 

Válaszod előre is köszönöm,

Gergő

Kedves Gergő!

Mostanában a hanyatló kereslet miatt egyre több túltárolt motor kerül elő, így kicsit bővebben is kifejteném a tárolás problémáit.

Az első és leglényegesebb, hogy milyen körülmények között tárolták a motort. Ha például a guminyomást ellenőrizték, és nem is pontosan egy helyen állt a gép, hanem néha elmozgatták, odébb tolták, akkor az abroncs nem lesz kockásra nyomódva, csak a normál öregedésével számolhatunk. a 2-3 év azért nem annyira hosszú idő, ami alatt a motornak teljesen tönkre megy mindene, gumi alkatrészei elrevülnek, fém alkatrészei oxidálódnak. Természetesen azért új motorként sem szabad rá tekinteni, már csak a modellév miatt sem, kereskedelmi szempontból pedig biztosan kevesebbet ér. Műszaki szempontból nem biztos, hogy problémás az említett Yamaha és kis ráfordítással új értékűre hozható. Ha már valamikor beindították, és elvégezték nullrevíziót a motoron, akkor a benzint le kell engedni, és egy olajcserét is kell csinálni.

Végig kell nézni a gumi felületét és esetleg megegyezni a kereskedővel, hogy ha próbaút után esetleg remeg az abroncsok miatt a gép, akkor valami baráti összeg fejében lecseréli a gumikat a kereskedő. Persze nem biztos, hogy így lesz, ráadásul, ahogy írod, már eleve engedett valamit az árból, de egy próbát megér. Kérdés lehet még a telószárakon és a hátsó rugóstagban lévő szimmering állapota. Ezek a tömítések is kiszáradhatnak, rátapadhatnak a csúszószárra, esetleg korai szivárgást okozva, ahogy a fék gumi alkatrészei is problémásak lehetnek, hasonló okok miatt. Bizony az állás néha rosszabb, mintha kíméletsen használták volna a motort. Nagy baj azonban nem lehet, mert ez az idő azért nem 20 év, ennyi idő alatt véleményem szerint semmi komolyabb baja nem lehet a motornak.

Üdv.

Motordoktor