A dús keverék kopást okoz?

2012.05.24. 10:14

Hogyan melegítsem?

Kedves Motordoktor!

Egy 2005-ös, 600-as Honda Hornet-et használok, kb. két éve. A hidegindítást eddig a következő módon csináltam:

1) Indítás teljes szívatóval (vagy +20C felett inkább félig ráhúzottal);

2) A szívató folyamatos visszatolása az alapjáratos melegedés során olyan módon, hogy a fordulat 1500-1800 körül maradjon (ahogy melegszik, egyre alacsonyabban);

3) Kb. 60 C fokos vízhőmérsékletig melegítettem ilyen módon (kb. 4 perc), ekkor teljesen visszatoltam a szívatót és indultam. (A szívató itt már olyan minimálisan volt nyitva, hogy amikor teljesen visszatoltam, a motor fordulatszáma nem változott.)

Ehhez képest most a télen olvasgattam a neten (többek között a Te véleményedet is) és az olvasottak meggyőztek, hogy meg fogom változtatni a szokásaimat. Egyrészt nem fogom üresjáratban melegíteni, hanem szépen óvatosan (max. 3000-es fordulat) menet közben melegítem be. Másrészt másképpen fogom kezelni a szívatót. A Hornet gyári "Owners Manual"-ja azt írja, hogy indítás után a szívatóval emeld meg a fordulatot 2500-3000-es szintre, majd fél perc után told vissza teljesen a szívatót. Azaz, ahhoz képest, amit én csináltam (inkább hosszabb ideig a meleg üresjáratnál nem sokkal magasabb fordulaton tartani a motort szívatóval) azt mondja, hogy rövid ideig, de kissé jobban nyitott szívatóval melegítsünk.

A kérdésem az, hogy melyik módszer a jobb használata a szívatónak? Olvastam, hogy a dúsabb keverék lemoshatja a henger faláról az olajfilmet, ezáltal nagyobb kopást okoz. Ez mennyire "elvi" vagy tényleges jelenség? Az én eddig használt módszerem okozhatott-e - akár hosszabb távon - problémát a motornak (pl. növekedett kopás - csökkent élettartam).

Válaszodat előre is köszönöm, üdv,

Joe


Kedves Joe!

A dús benzin levegő keverékkel járatás valóban okozhat kenési elégtelenséget vagy rosszabb kenést, de azért nem kell megijedni. A két javasolt módszer között a való életben annyira kevés a különbség, hogy szinte nem érdemes vele foglalkozni, a gyári leírás, a fél perc melegítés emelt fordulaton nekem azért szimpatikusabb, mert gyorsabban melegszik és hamarabb jut el arra a szintre, hogy lehet vele közlekedni. A motor és az autó melegítése abban is különbözik, hogy autóval hidegen is lehet menni, még akkor is, ha a karbis autó kicsit torpan, rángat, azonban ez motorral nem túl szerencsés, mert szerencsétlen esetben még bukást is okozhat.

Az biztos, hogy álló helyzetben nem jó, illetve nem szükséges 60 fokig melegíteni a motort, ez pazarlás és felesleges környezet szennyezés. A szívató - gyári beállítással - nem dúsítja annyira túl a motort, hogy a kicsit jobban nyitott szívató akkora túldúsulást okozna, hogy kenési elégtelenséggel számoljunk. Én a gyári utasítást követném.

Üdv.

Motordoktor