Tekerték az óráját, megmenteném

2012.06.26. 11:01

Tisztelt Motordoktor!

Először is: gratulálok a rovathoz, nagyon sok okosságot tanulok meg belőle. Néhány napja vásároltam egy Virago XV 250 (1994)-es motort. Alapvetően jó állapotú, kompressziót mértük (9bar), a motor csendes (zörgés, csörgés hidegen sincsen, se szelep, se lánchangok), könnyen indul, nem füstöl, fokozatokat szépen veszi, negatívumot nem tudok felhozni. Kvázi laikusként azt mondhatom, hogy kiváló állapotban van. A km-óra 14680-at mutat, a gép állaga is ennek megfelelő. Ennek ellenére 18 éves. A műszaki története visszamenőleg nem ismert, a negyedik tulajdonosa vagyok. Az elődöm megbecsülte, de nála mindössze 2008-óta volt. Szeretném a Virago állagát minél hosszabb távon megőrizni. Nem tudom - és különösebben nem is érdekel - hogy tekertek-e vissza az óráján, ám a szervizelését a gyári előírások alapján szeretném folytatni. A kérdéseim a következők:

Ismeretlen múltú autóknál egy valamire való gazda azonnal vezérműszíj/lánc cserével kezd. Jelen esetben - én nem adok arra a 14680-ra - kvázi ismeretlen a futásteljesítmény. Mit javasol: cseréljek vezérműláncot? (Olaj+szűrő+levegőszűrő-csere természetesen alapból meglesz.)
Láttam néhány fotót interneten: Virago 250 blokk aljában 1cm-es olajsár kirakódással. Nyilván valóan ezek szélsőséges esetek: a blokk széthúzásán kívül miként tudom ellenőrizni a belső tisztaságot, vagy a tisztaságtól függetlenül: tud-e ajánlani olyan motortisztító adalékot/módszert, amellyel tisztára "moshatom" a belsejét? Szeretném, hogy a friss olaj tiszta környezetben dolgozzon, azt hiszem egy előtisztítás a legalapvetőbb lépés a long-life irányába.

Várom válaszát.

Üdv: Zoli

Kedves Zoli!

Amennyiben a vezérműlánc nem zörög, úgy nem érdemes kicserélni. Elsősorban azért, mert ezek elég hosszú eltűek, másiodsorban meg azért, mert ha nem sikerül jó minőségű, gyári láncot szerezni, akkor az utángyártott lehet, hogy nem fog annyit sem elmenni erőteljes nyúlás nélkül, mint a bent lévő gyári. A feszítő úgy van tervezve, hogy akkor kell cserélni, ha a feszítés már végére ért és zajossá kezd válni, előtte nem sok értelme van.

A motor belső tisztítására sokféle adalék létezik, de csak azért adalékolgatni és tisztogatni, mert a neten van pár olajsáros blokk, teljesen felesleges. Én azt csinálnám, hogy az első időkben az olajcsere periódust kicsit lerövidíteném (kb. 30%-kal) és jó minőségű olajat használnék. Ezek detergens, diszpergens tulajdonságai elég intenzíven tisztítják a blokkot, amit kell, kihoznak. A szűrőcsere kötelező, mindig.

Az adalékolás, akármilyen szerrel végezzük, mindig tartalmaz némi kockázatot, felborítja az olaj adalékai által alkotott, pontosan kimért, kitalált rendszert, azért ok nélkül én nem alkalmaznám. A leengedett olaj mindig mutatja, hogy a belső tisztasága és tömítettsége milyen a blokknak. Ha hamar fekete lesz, akkor vagy a belső tömítettség nem az igazi, sok a kartergáz, vagy a korábbi olajcserével spóroltak és valóban fekete iszapos a blokk. Ez azonban a betöltőn benézve, esetleg a kuplungfedelet, szelepfedelet levéve is látszik, jobban megbontani teljesen felesleges.

Üdvözlettel:

Motordoktor

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.