Bejáratás: fontos az egyáltalán?

2012.09.21. 08:24

Hello Motordoktor!

Van egy Motowell Magnet Sport 50ccm robogóm. Most van benne 160 km, mindenki azt mondta, hogy a fojtást vegyem ki, hogyha nem akarok meghalni a budapesti utakon, megtettem, a fojtást kivetettem. A motorral sajnos még nem volt szerencsém menni, holnap kapom vissza. Viszont egy olyan kérdésem van, hogy a bejáratás így is lehetséges? Nem veszélyes ez így most rám és a robogóra?

A bejáratásról elég sok mindent mondanak, hogy kell is meg nem is. Most akkor mi igaz? A fojtás a robogó bejáratása miatt van most benne, vagy a törvények miatt, hogy 50ccm nem mehet 45-nél gyorsabban?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdv, Csaba

Kedves Csaba!

A bejáratás valóban kicsit elvesztette a korábbi fontosságát, mert pontosabbak az illesztések, jobb az anyag- és felületi minőség. Azonban mégis ajánlott az első időszakban, ami lehet mondjuk 1-3 tank üzemanyag, kicsit óvatosabban menni, kerülni a tartósan nagy terhelést, a hosszú emelkedőket és a teljes sebességet.

A fojtással való bejáratás is rejt veszélyeket, mert lényeges, hogy a bejáratás alatt nagyon pontos és jó keveréket kapjon a kétütemű motor és ez néha a fojtott állapotban sem valósul meg, mert rossz a beállítás a karburátornak. Az igaz, hogy nem lehet túlpörgetni, azonban a keverék összetétele, a hozzákevert olaj nem biztos, hogy optimális.

Azt szoktam javasolni, ha a fojtást kivesszük, akkor pontos beállítás után az első tankot úgy járjuk ki, hogy ne pörgessük maximumig, ne használjuk ki a teljes teljesítményét.

Így baj nem lehet. A hangsúly a pontos beállításon, karburátor beszabályzáson van. Azt se felejtsük el, hogy ha eltávolítjuk a fojtást, azzal valójában nem engedélyezett átalakítást teszünk a motorral és illegális lesz az utcai használata segédmotorként.

Üdv.

Motordoktor