Ingadozó alapjárat, normális?

2012.11.20. 11:09

Tisztelt Motordoki.

A motorom típusa Suzuki gsf1200 Bandit K5, 145000 km-rel.

Utóbbi időben azt vettem észre, hogy ingadozik az alapjárat. Olyan 4-5 másodpercenként 1000 és 1400-as fordulatok között ingadozik. Jobban csak melegen vettem észre. Hidegen mindig magasabban járatom a szívatóval, ott nem csinálja.

25000 km után idejének láttam a szelephézagok és szinkron ellenőrzését.

Meg is történt. A motor úgy megy mint egy álom de az ingadozás megmaradt.

A szinkronon a szerelő minden motor történet nélkül kibökte, hogy a 3 vagy 4 es hengernél valami nem teljesen passzol. Igaz, a kompressziók között 1-2 bár különbség volt mikor 40000km-el ezelőtt össze lett rakva.

A karburátor még nem lett szétszedve ezidáig.

A karburátoron a fűtéseket és annak az érzékelőjét le ellenőriztem. Rendesen kapcsol és fűtenek. A karburátor jobb oldalán lévő 3 kábeles pillangószelep jeladó érzékelőt nézegettem (arra nem változik semmi sem ha tekerem járó motornál). Műszerrel kimértem gáz húzásra változtatja az ellenállását 2 kábelen 6mohm-2mohm között (sárga és kék).

Most ebben a szezonban hagytam ki először a szelephézag és szinkron ellenőrzését a nyár közepén. Ez idáig mindig nézettem 12000km-enként.

Kérdésem lenne:

- mi lehet az oka az ingadozó alapjáratnak?

- mi a folyamata a karburátor alján levő alapjárati gázkeverék csavarnak a pontos beállításának menete? "Legutóbbi szerelésnél egy kicsit el lett tekergetve az egyes karburátornál gondok orvosolása miatt fülre".

- a pillangó szelep helyzetének jeladójának hogyan kell működni?.

Ezekkel a dolgokkal nem vagyok tisztában.

Válaszodat előre is köszönöm

Tisztelettel: Gy. Zsolt

Kedves Zsolt!

Az ingadozó alapjárat szinte biztosan valami fals levegő következménye. Ha a gázkar alap állásban van és a motor mégis növeli a fordulatszámot, akkor valahol levegő jut be. Ekkora futásteljesítmény után én már gyanakodnék a tolattyúk kopottságára, sőt a karburátor ház kopására is. Ez szemmel is ellenőrizhető, de levett karburátornál mérhető is.

Az alapjárati keverék csavarokat legjobban külön hengerenkénti CO méréssel lehet beállítani, de hengerenkénti szonda nyílás hiányában gyakorlott szerelők fülre, illetve fordulatszám esésre (digitális műszerrel mérve) is jól be tudják lőni az optimális értéket.

A pillangószelep helyzet jeladó részterhelésen az előgyújtásba korrigál bele egy kicsit, lehúzva a csatlakozóját is jól megy a motor, meghibásodása egyáltalán nem gyakori.

Üdv.

Motordoktor