Csikorog a kuplungkosár, nagyon durva

2012.11.27. 16:42

Kedves Motordoki!

Járműgépész mérnök vagyok, régóta hobbim a motorozás elég sok motort javítottam, illetve tettem tönkre az elmúlt 14 évben. Egy érdekes problémával találkoztam nemrég vásárolt Yamaha TDM900 motoromon amiben a tanácsodat kérem.

Már a vásárláskor ismert volt a hibajelenség, hirtelen elinduláskor főleg hidegen fémes csikorgó hang hallatszott a kuplung felől. (Olyan hangosan hogy a lámpánál induláskor odafordultak az emberek!) Ha a motor felmelegedett már egyre kevésbé lehetett előhozni ezt a hangot.

Mivel azonban ahogy hűl az idő egyre zavaróbbá vált a hiba, ezért úgy döntöttem szétszedem a kuplungot és megvizsgálom. Amit találtam elég érdekes, jól látható, hogy a kuplung kosár valamihez hozzáér erőteljesen.

Ahogy vizsgálódtam, arra a következtetésre jutottam, hogy kizárólag a motorblokkhoz érhet hozzá, ami azért érdekes, mert hidegen 2-3 milliméteres hézag van a kosár és a blokk között. A primer hajtás nagyobbik fogaskarekének a csapágyazása nem lóg, jónak tűnik. Arra gondolok, hogy maga a kosár képes ennyit elmozdulni hirtelen induláskor amikor a kosár és a fogaskerék közötti körkörös rugók működésbe lépnek és a két alkatrész egymáson elmozdul. (Nem tudom elképzelni, hogy a fogaskerék vagy a váltótégely ekkora lógással rendelkezzen, ezt kézzel érezni lehetne, ráadásul ebben az estben nem belül hanem inkább a kosár külső széle fele érne a blokkhoz)

Sajnos egy új kosár 170 ezer forintba kerül, bontott meg nincsen. Van olyan hely Magyarországon ahol ezt lehet javítatni? Vagy esetleg te másra gyanakszol?

A motor 2004-es elvileg 30000 km van benne, ami a különböző alkatrészek kopásából ítélve reális. Egy helyen a youtube-on egy srác hasonló hibára panaszkodott, amelyre többen úgy kommenteltek, hogy ne erőltesse hidegen a kuplungot, ez normális nekik is ilyen stb... Nálam ez a hiba már olyan mértékű volt hogy gyakorlatilag használhatatlan a motor hidegen.

Átmenetileg úgy oldottam meg a problémát, hogy a kuplung kosár oldalából 0.2 millimétert leköszörültem. A hibajelenség majdnem teljesen megszűnt a kuplungot tényleg már gyilkolni kell induláskor, hogy újra hallható legyen a fémes hang így legalább használható a motor, de természetesen ettől még nem nyugodtam meg ez csak igazolja, hogy honnan jött a hang. Válaszodat előre is köszönöm!

Miklós

Kedves Miklós!

Azt gondolom, hogy a fogaskerék és a kuplungkosár kapcsolata kezd tönkremenni, kérdés, hogy miért pont hidegen engedi ennyit elmozdulni? Nem ismerem a konkrét típust ennyire, de általában a kerék szegecselve van a kosárhoz valamilyen rugalmas, csillapító elem közbeiktatásával, ami általában tömör gumi.

Ez gyakran elmorzsolódik és a kosár lógni kezd a primerhajtás fogaskerekén. Én levenném a kosarat és megpróbálnám megmozgatni, esetleg tovább hűteni és úgy. Vannak modellek ahol a szegecselést át lehet alakítani csavaros megoldásra (lefúrva a szegecseket) és pótolni a csillapító közbetéteket, akár fém rugók, akár valami rugalmas gumi vagy műanyag.

Üdv.

Motordoktor