Tornázni kell, hogy beinduljon

2012.12.04. 11:12

Kedves Motordoktor,

Egy 1998-as évjáratú 1500-as Suzuki Intruder LC-t hajtok, újonnan vettem. Arra már nem emlékszem, hogy a gond, ami miatt írok, a kezdetektől fennállt, de az biztos, hogy régóta megvan. A lényeg, hogy indításkor igen gyakran az történik, hogy az indítómotor ugyan ad életjeleket, de nem tudja rendesen megforgatni a motort, vagyis a motor nem indul be. Pontosan azt a jelenséget produkálja, mintha az akkumulátor le lenne merülve. Viszont, ha ilyenkor a gyújtás elvétele után a váltót beteszem a 3 vagy 4 fokozatba, és lábbal hátrafelé lendületet véve, majd ráengedve a kuplungot megforgatom a főtengelyt, és ez után a váltót üresbe téve és a gyújtást ráadva megismételem az indítást, a motor mindig beindul.

Eleinte természetesen arra gyanakodtam, hogy az akksi tényleg lemerült, tehát nekiálltam tölteni, volt, hogy kicseréltem az akkumulátort, de utóbb, már nem emlékszem, hogy hogyan, rájöttem a leírt módszerre és azóta ezt alkalmazom. De azért ez mégsem az igazi, valami nyilván nem stimmel.

Egyszer megvizsgáltattam a generátort, hogy rendesen tölt-e, és a vizsgálat mindent rendben talált.

Úgy tapasztaltam, az akkumulátor töltöttségi állapota valamilyen szerepet biztos játszik, mert pl. töltés után egy darabig nem jelentkezik a hiba, vagy pl. hideg időben gyakoribb. Az is lehet, hogy a gyárilag előírt akkumulátor alulméretezett a motorhoz képest. Ami gondolkodóba ejt, az az, hogy mire utalhat az, hogy a főtengely leírt módon való megmozdítása megoldja a problémát.

Megköszönném, ha volna valami megfejtése, pláne javaslata a problémára.

Üdvözlettel:

Vizi Gábor

Kedves Gábor!

Hirtelen két ok jutott eszembe, az első, hogy az akkumulátor hiába jó állapotú, ha például a test nem csatlakozik rendesen a vázhoz, illetve ha valahol a rendszerben van egy teljesítményt emésztő átmeneti ellenállás.

A másik ok, hogy az automata, elektromosan működtetett dekompresszor (nyomás kiengedő szelep) működtetése problémás, talán a bowden szorul vagy laza és nem húz eleget. Amikor megmozgatod a motort, akkor a dugók más állásba kerülnek és "lendületből" átforgatja a motort, de ha pont kompresszió előtt van, a nyomás elengedő szelep pedig nem nyit rendesen, akkor nem forog át a motor. Ez nagyköbcentis, kevés hengeres gépeknél eléggé jellemző.

Üdv.

Motordoktor